AC-system ingen kyla efter renovering

RMn
3 juli 2023 · 7 Inlägg

Har totalrenoverat AC-systemet på Volvo V90-97 förutom återanvänd AC-kompressor, som gått ca 15000 mil.
Kompressorn kopplar in sig bara i några få sekunder i varje cykel, trycket i systemet är då mellan tillslag 20 och frånslag 45 psi mätt via påfyllnadsventilen på lågtryckssidan med manometer. Systemet gav kyla i ca 5 min. Märktes på rimfrost på röret från förångaren till kondensorn, sedan ingen kyla alls. Det finns inget oljud från kompressorn. Jag fyllde på med mer gas, men fick för högt tryck då (60psi), överfyllt ?, så jag justerade till ovannämnda 45 psi. Har använt EnviroSafe gas, som kylmedel, vilket fungerat bra för mig tidigare. Fyllt på rekommenderad oljemängd i kompressor.

Mossan1
3 juli 2023 · 2 828 Inlägg

Hur mycket media fylldes i då?
(OBS i gram räknat)

Lyckades du pumpa ner till rätt vakuum, och byttes även torkfilter?

Man kan totalt haverera AC system i okunskap, så fyllning bör verkligen skötas av kunnig person.

RMn
4 juli 2023 · 7 Inlägg

Ja, allt är bytt, kondensor, förångare, torkfilter, expensionsventil, rätt typ av nya O-ringar, rätt mängd olja i tömd återanvänd kompressor. Systemet vaccumsuget med riktig ACC-vaccumpump i ca 0,5 timmar. Den fylldes med EnviroSafegas (2 burkar) motsvarande 900gr R134a. Detta har fungerat i min andra Volvo 960, för vilket det gjordes för två år sedan.
Körde ACC- systemet på bilen i går i 15 min, ingen kyla. Kan möjligtvis känna något kallare rör vid förångaren, det rör som går till kondensorn. ACC:n arbetade med ett tillslag vid ca 20 Pa och slog i från vid 45 Pa, men tilllslagstiden var bara ca 5s mot normalt mycket längre.
Lutar åt att det är fel på kompressorn ändå. Det konstiga är dock att den bygger upp ett förångningstryck, men ger ingen kyla som man kan känna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juli 2023 · 13 746 Inlägg

Vad har du för avstånd på magnettkopplingen för är spelet för stort där brukar dom tappa taget efter en stund
Ingen felkod på systemet?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
4 juli 2023 · 7 290 Inlägg

skulle aldrig fylla med gasol (envirosafe),, men min åsikt smile, nu tror jag iof inte problemet ligger där,, låter som antingen för lite gas,, läcka,, eller någon givare som ej vill vara med

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
RMn
4 juli 2023 · 7 Inlägg

Magnetkopplingen har jag justerad före återmontage. Den ligger inom toleranserna 0,4- 0,8mm och verkar arbeta OK. Har använt EnviroSafe gas på ett antal bilar och gasen har fungerat bra då. Angående för lite gas, jag har ett arbetsområde mellan 20- 45 Ps. Är inte detta rätt? Går att fylla på mer, men då når jag en nivå, som skall var skadlig för kompressorn, har hört 60Ps. I början ville den inte koppla in alls, då var det fel på givare på högtryckssidan- kondensorn. Efter byte fungerade systemet. Inne i bilen styrs givare och spjäll av en elektronisk databox och vacuum. Den ger felkoden 1-1-1 d.v.s allt är OK

xXSammy
4 juli 2023 · 6 577 Inlägg

Tryck är helt ointressant när du inte ens vet hur mycket gram gasol det är i AC-systemet.

De/Dem
zzr94092
4 juli 2023 · 4 392 Inlägg

TS,har fyllt 900g,skriver han i andra inlägget!

RMn
5 juli 2023 · 7 Inlägg

Hade idag kontakt med en servicetekniker på en firma, som hade för sig att i kompressor finns en funktion (han kunde inte förklara exakt hur den fungerar), som kan ge symptomen att ha tryck i systemet , men inte få någon kyla, d.v.s söndrig kompressor menar han. Har ni hört något sådant?

RMn
11 juli 2023 · 7 Inlägg

Släppte ut gas under tiden kompressorn slog till och från tills trycket blev för lågt och den inte slog till igen. Har försökt att höja och sänka fyllnadsmängden utifrån de rekommenderade värdena. Detta har inte hjälpt. Nu bytte jag till en annan kompressor ( från skroten och gått ca 15000 mil) och nu fungerar kylan i bilen. Kan någon på forumet förklara vad det var för fel i den. Den gamla kompressorn byggde alltså upp tryck och slog till och från, men den gjorde ingen kyla. Hur är de internt uppbyggda? En servicekille förklarade ju tidigare i forumet, att de har en intern funktion, så detta kan hända, men han kunde inte förklara hur detta fungerade.

RMn
19 juli 2023 · 7 Inlägg

Fick en förklaring, vet inte om den är rätt, att i pump finns det styrventiler som på en högtryckstvätt. De styrs av en "vobblande"?  skiva. Blir någon av dessa ventiler otäta kan detta fenomen uppstå.

jaka54
19 juli 2023 · 5 735 Inlägg

Varför åker du inte till en A/C firma och får systemet kollat och påfyllt!?

zzr94092
19 juli 2023 · 4 392 Inlägg

Men funkar inte TS ac nu!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang