Låst tanklock VW Polo 2012

borox
17 juli 2023 · 2 Inlägg

Tanklocket på min Polon låst. Det hjälpte inte att försöka avlasta låset genom att trycka in locket samtidigt som centrallåset öppnades. Åtgärd: bänd upp locket med en mjuk latta typ smörkniv som anbringas på motsatt sida gångjärnet. När du fått upp locket, klipp av vingarna på låsmekanismen. Tanklocket går nu att öppna men inte låsa. Byt låsmotorn vid senare tillfälle. Finns beskrivet på Youtube https://www.youtube.com/watch?app=deskt … &t=23s .

zzr94092
17 juli 2023 · 4 395 Inlägg

Finns det ingen "nödöppnare"vajer, så man slipper bryta sönder något?! typ som volvo har?

Jesper328
17 juli 2023 · 2 377 Inlägg

Smörkniven - det ultimata verktyget.
Älskart big_smile

Senast redigerat av Jesper328 (17 juli 2023)

Up the RA
it_mutt Avstängd
17 juli 2023 · 10 388 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns det ingen "nödöppnare"vajer, så man slipper bryta sönder något?! typ som volvo har?

Jo, visst gör det det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juli 2023 · 13 748 Inlägg

Låser sig verkligen locket jag trycker in mitt för att få det att hoppa ut om jag inte minns fel. Tankar sällan mer än en gång i månaden numera 😁.   Men går nått sönder lagar man det på rätt sätt. Istället för genvägar genom att försätta bilen 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
borox
17 juli 2023 · 2 Inlägg

Svar på några inlägg>: Det finns nödöppnade på Audi men inte på Polon. Det det normala är att trycka till på tanklocket så öppnar det sig men inte om låsmotorn har fastnat i låst läge. Detta är rätt sätt att åtgärda felet. Fortsättningen är att byta låsmotorn. Det går inte att byta låsmotorn om inte lucka när öppen -alltså måste man bryta upp luckan. Vingarna som man  klippte av är en del av låsmotorn som ju ändå var trasig.

it_mutt Avstängd
17 juli 2023 · 10 388 Inlägg

borox skrev:
Svar på några inlägg>: Det finns nödöppnade på Audi men inte på Polon. Det det normala är att trycka till på tanklocket så öppnar det sig men inte om låsmotorn har fastnat i låst läge. Detta är rätt sätt att åtgärda felet. Fortsättningen är att byta låsmotorn. Det går inte att byta låsmotorn om inte lucka när öppen -alltså måste man bryta upp luckan. Vingarna som man  klippte av är en del av låsmotorn som ju ändå var trasig.

Jo, det finns visst. Sen kan givetvis någon ha slitit bort den eller liknande. Men iaf. Anledningen till att jag vet detta är att jag för...ett halvår sen (i vintras) via telefon guidade en bekants fru om hur hon skulle göra just på sin Polo.

Det brukar f.ö. även gå att köra en clåsmotor (oavsett var den sitter) i VAG-gruppens bilar med 12v direkt i kontakten och därigenom låsa upp dessa om de inte öppnar via fjärr eller knapp i bil. Givet att man kommer åt kontakten.

https://images.nexusapp.co/assets/ec/0b/ba/443507142.jpg

Senast redigerat av it_mutt (17 juli 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang