Modifierad Volvo t4

Teddiebjornen
18 juli 2023 · 4 Inlägg

Jag har nyligen införskaffat mig en Volvo s40 t4 -99 med SPM kolvar, H-profil stakar och alla lager i motorn utbytt. Det sitter 19T turbo och gröna t5r spridare i den med plus 3” avgas med racekat. Nu undrar jag hur mycket effekt jag skulle kunna få ur den utan att det är för stor risk för ras? Vågar man röra wastegaten för att höja laddtrycket utan att den spikar? MAC ventilen är bortkopplad så den styr ej laddtrycket och bilen är ej chippad. Bilen rör på sig rätt bra men skulle helst ha effekt på minst 300hk med den setupen.

Senast redigerat av Teddiebjornen (18 juli 2023)

Jesper328
18 juli 2023 · 2 372 Inlägg

Skaffa en bredbandslambda istället för att chansa, den kanske redan går på tok för snålt. smile

Du kan åka 300hk på de grejerna du har nu, pluspoäng om vevhusventilationen är uppfräst och blocket har en borrning på 81mm.
83mm borr är inget att bygga på, men det kanske bara var 2.0t som hade det?

Hursomhelst så MÅSTE du mappa bilen efter din hårdvara och tänkta effektmål, att skruva wastegate och hoppas att det lirar kommer att sluta illa.
Sen vet jag inte hur många det finns som kan mappa Siemenssystemet som sitter i S/V40, och skulle isåfall rekommendera ett eftermarknadssystem... vilket ändå är vettigare så att du t.ex kan ha olika mappar för besiktning, låg effekt, hög effekt, osv samt att det finns mer kunskap bland de som mappar om du inte tänkt att göra det själv.
Rekommenderar även en spridarstorlek som fixar ditt effektmål med råge, och inte några gamla T5 spridare som redan rullat 25.000 mil i en annan bil och troligen är obalanserade med halvdåliga sprutbilder.
Köp nya och bra spridare från t.ex BJP Race. (inget kinaskräp för 250kr/st.)

Senast redigerat av Jesper328 (18 juli 2023)

Up the RA
Teddiebjornen
18 juli 2023 · 4 Inlägg

Tack för svar! Ja den är uppborrad från 81mm till 81,38mm. Ska kolla upp nya spridare och mappning.

Har även läst att man kan byta lmm från fas2 för den gamla når upp till typ 270hk..

Jag har aldrig ägt Volvo eller turbobil tidigare så därför måste jag ta reda på hur sånt här funkar😄

Senast redigerat av Teddiebjornen (18 juli 2023)

Teddiebjornen
18 juli 2023 · 4 Inlägg

Har kollat dom gamla stiften innan jag bytte och dom ganska ljusa, absolut inte kritvita som tur är så förbränningen verkar vara ok men jag kommer sätta dit en bredbandslambda för att vara säker.

Jesper328
18 juli 2023 · 2 372 Inlägg

Och då har vi ju även ytterligare en anledning till att åka med eftermarknadssprut - du slipper LMM (om du vill).
Finns olika strategier att köra, men insugstryck över varvtal verkar vanligast, och då behövs som sagt ingen insignal på luftmassa. smile

När du skaffat en BBL så får du kolla AFR eller lambda under fullgas.
Du vill ligga runt 12:1 ± 0.5 / lambda 0.78-0.85.
Detta gäller på bensin och AFR eller lambda beror på vilken mätare du köper.

Bränslepumpen kan vara något att fundera på, jag är inte helt säker men jag har för mig att originalpumparna inte är så värst tilltagna i dom här bilarna.
Samma sak där som med spridarna, ta till lite extra. smile
Kika på något som leverar minst 150lph vid 3 Bar.
Har själv åkt Bosch 044 på original bränslesystem i 940, den ligger på ungefär 260lph vid 3 bar.
Du får eventuellt går upp några millimeter bränsleslang på bränslereturen, jag har noll koll på hur grova det är på dessa och om det skapar problem med pumpar som flödar mycket, likaså bränsletrycksregulatorn.

Hursom så gillar jag Megasquirt, mest för att jag är snål och inte behöver ha det bästa som finns på marknaden.
Blev även sugen på att köpa en S40 igen. lol

Edit: Jag brukar räkna väldigt konservativt på spridare.
En vanlig och hederlig spridare är ju 875cc.
Jag brukar räkna 13hk per 100cc, det är ungefär vad du har vid 85% duty cycle på spridarna.
13 x 875 / 100 = 113.75hk per cylinder
113.75 x 4 = 455hk.

Senast redigerat av Jesper328 (18 juli 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang