Skyhögt LAMBDA efter lambdasondsbyte

ElinNissan
20 juli 2023 · 4 Inlägg

Hej!
Jag har en Nissan Micra -03 som inte gick igenom besiktningen, vilket var väntat för det gick lite dåligt och motorlampan lyste. Alla problem som bilen hade tydde på att lamdasonden/erna var trasig. Även bes.mannen sa att det nog borde räcka med byte av dessa.

Värden/fel vid första bes.
CO 9,5 (0,3)
HC 764 (200)
CO2500 9,0 (0,2)
LAMDBA 0,69 (0,97-1,03)

Efter besiktning så bytte jag båda lamdasonderna och bilen börjar gå som en klocka igen. Bra tänker jag och bokar en ombesiktning.
Innan bes. körs bilen varm i ca 1,5h.

Vid denna kontroll så är CO och HC godkända.

Nya värden, ej godkända:
CO2500 1,3 ( har alltså gått ner rejält men inte tillräckligt)
LAMBDA 9,67 ( REJÄLT förhöjt)

Vad kan vara fel?
Varför har LAMDBAvärdet skjutit i höjden efter byte av sonderna?
Och vad kan vara fel när C02500 inte är ok ännu?

Jag känner att alternativet att lämna in bilen till verkstad är ekonomiskt oförsvarbar,t då priset säkert landar över bilens värde, så hoppas på hjälp här så jag kan försöka lösa problemet på egen hand. Kiitos.

Lucif3r
20 juli 2023 · 2 215 Inlägg

Ptja, högt lambdavärde tyder på att bilen går magert. Med så högt värde skulle bilen inte gå alls dock. Så, min gissning är att du har ett läckage på avgassystemet efter sonden, för det kommer påverka besiktningens mätning, men inte funtkionen av bilen.

Utmarks-Loke
21 juli 2023 · 5 841 Inlägg

Orimligt lambdavärde, så där högt kan det inte bli. Mätfel således, precis som förra skrev tror jag på läckande avgassystem. Lambdasonden mäter ju syrehalten i avgaserna och här kommer nog syre in bakifrån.

Mossan1
21 juli 2023 · 2 828 Inlägg

Avgasläcka, som sagt.  Skulle inte gå med +9 i Lamdavärde. Kommer in luft efter kat.

Co2500 KAN gå ner efter att kat fått gå med rätt bränsleblandning ett tag, men katen kan vara förstörd som följdfel av att kört för länge med fel.

Janneutanb
21 juli 2023 · 7 271 Inlägg

Är du säker på att värdet var 9.67?
0.967 är ett rimligt mätvärde.

ElinNissan
21 juli 2023 · 4 Inlägg

Det kan mycket väl vara något insug någonstans, de ser väl bara ev läckage vid besiktning? Jag har inte hunnit köra mer än ca 20 mil med bilen sen byte av lambdor men den sträckan kanske är för kort för att avgöra om katten tagit stryk? Jag har inte kört några längre sträckor med bilen då motorlampan lyst heller.

Värdet på LAMBDA stämmer.

ElinNissan
21 juli 2023 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246851/246851-828a8816107a8927d16f2b76e8063e20.jpg

Mossan1
22 juli 2023 · 2 828 Inlägg

Jag måste säga att lamda 9 känns så orimligt att det nog är ett mätfel.
Frågan är om personen fick deras lamdasond utanför röret.  Tex ett hål i slutröret.
Med så kraftigt avgasläcka som skulle krävas för det är det rejält hörbart.
MÖJLIGEN då om det är typ nästan av strax efter sista ljuddämparen och bara dm återstår till slutröret. Så deras mätsond stack ut.

(Lamdavärdet på pappret är alltså en analys av vad som kommer ut bak, och INTE uppgifter från någon av bilens sonder.)

Skulle det vara lamda 9 ut från motorn så går den inte öht = omöjligt.
Den går påtagligt sämre bara den är strax utanför gränsvärdena åt endera hållet.

ElinNissan
22 juli 2023 · 4 Inlägg

Jag ska ta och ta en ordentligt titt under bilen imorgon. Finns ett större hål borde jag hitta det.
Bilen går iaf hur bra som helst, så finns inget hål eller glapp i avgassystemet kanske jag får prata med besiktningen vad de själva tycker om värdena. Kanske kan de testa igen.

Jesper328
22 juli 2023 · 2 373 Inlägg

Starta bilen.
Håll handen för slutröret.
Lyssna efter läckage, och känn efter med handen.

Up the RA
Lucif3r
22 juli 2023 · 2 215 Inlägg

Mossan1 skrev:
MÖJLIGEN då om det är typ nästan av strax efter sista ljuddämparen och bara dm återstår till slutröret. Så deras mätsond stack ut.

Är villig att hålla med om det. För några år sen hade både jag och följdeligen bes.mannen missat att röret mellan bakaxeln och ändröret var totalt upprostat på ovansidan på V70in.
Bilen klarade avgasmätningen med nöd och näppe. Jag upptäckte det "lilla" läckaget när jag kom hem, då ändröret hängde ner i backen big_smile Ljudmässigt påverkade det "givetvis" inte ett skit, då det var så långt ifrån sista(och enda på dom modellerna) dämparen smile Vikten av avgasmätarstången knäckte nog det sista lilla som höll röret rakt skulle jag tro.

Janneutanb
22 juli 2023 · 7 271 Inlägg

Även med ett avgasläckage så tror jag inte att du kan få en 9 i lambdavärde...

Låter mer som fel på maskinen om han inte knappade in fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang