3561
Sök

VW Passat -07 | Verkstad påstår kamkedja av och total motorhaveri efter EPC lampa lyst

5 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
Modell: VW Passat Variant 2.0 FSI 4Motion -2007
Miltal: 23600

Hej! Jag kan inte jättemycket om bilar och vill kolla av med er i fall verkstan försöker fula sig.

I fredags körde jag en sträcka på ca 6 mil, allt gick som det skulle tills vi svängde av på en skogsväg och letade parkering, hastigheten var ungefär 15km/h på 2:ans växel och jag rullade i princip bara utan någon gas. Vägen började luta uppåt och jag trycker ned kopplingen för att växla till 1:an. I samma veva dör bilen och vi rullar sista biten upp för sluttningen till sidan av vägen (en sträcka på ca 10 meter).

Då lyser en gul lampa "EPC" och bilen vill inte starta igen. Det var inga ryck eller oljud alls, ingen rök, ingen värme och allt såg helt intakt ut när jag öppnade huven för att prova med startkablar. Allt fungerade precis som det skulle förutom att motorn inte slog över när jag försökte starta den. Det lät precis som det skulle när den försökte starta och ett dovt "duff duff duff duff" ljud, som om den bara precis saknade den sista knuffen. Men men, jag och polaren lämnar bilen där den står och ringer vägassistans o ber dem hämta den och köra till verkstad.

Spola fram tills idag då, måndag. Ett SMS kommer från verkstan och de ber mig ringa angående bilen. Då påstår de att kamkedjan brustit och motorn slagits sönder helt, flera gånger säger de att den är "helt körd" och mitt enda val är att byta motor eller skrota. Så vitt jag vet så har bilen inte ens kamkedja, utan kamrem. Men det kanske finns fler remmar och kedjor? När jag berättade detta för min vän som var med mig när bilen dog så skrattade han och sa "Kamremmen såg ju bra ut".

Så nu står jag här som ett fån och vet inte ett smack om bilar. Jag fattar verkligen inte hur en kedja kan brista och slå sönder en motor utan att man själv märker alls att något är allvarligt fel. Hur kan motorn slås sönder utan att motorlampan ens lyser?

Är det någon här som kan klargöra vad som kan ha hänt?

3 669 Inlägg
24 juli 2023
Jag tror en 2.0 FSI har kamREM från vevaxeln till ena kammen OCH en kamKEDJA mellan kamaxlarna.
(Jag kan ha fel)

Oavsett vilken som brister när motorn går blir det interna skador.

Det händer också att bara kuggar lossnar på kamremmar, så den är hel i ytterperiferin men kuggar över så det blir osync så kolv o ventiler möts i samma dödskyss som vid ett helt brott.

Exakt vad som hänt i detta fallet kan vi bara spekulera i, men det är ingen särskilt svår diagnos att ställa av en verkstad.
Kräver ingen större demontering, dessutom får man felkoder på axellägena.

Exakt vad som är sönder internt kan man också bara spekulera i, men repaeationskostnaden kan säkert överstiga bilens värde, alt, att en annan motor är bättre alternativ.

Det blir inte så jättehögljutt när en kamrem går. Några "klack" och motorn dör.   Det finns klipp på Youtube där man medvetet saboterar kamrem medan motorn går.  Dom jag pratat med som drabbats har alla sagt "den bara dog". Inte "Det blev ett himla väsen".
Senast redigerat av Mossan1 (24 juli 2023)

5 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag tror en 2.0 FSI har kamREM från vevaxeln till ena kammen OCH en kamKEDJA mellan kamaxlarna.
(Jag kan ha fel)

Oavsett vilken som brister när motorn går blir det interna skador.

Det händer också att bara kuggar lossnar på kamremmar, så den är hel i ytterperiferin men kuggar över så det blir osync så kolv o ventiler möts i samma dödskyss som vid ett helt brott.

Exakt vad som hänt i detta fallet kan vi bara spekulera i, men det är ingen särskilt svår diagnos att ställa av en verkstad.
Kräver ingen större demontering, dessutom får man felkoder på axellägena.

Exakt vad som är sönder internt kan man också bara spekulera i, men repaeationskostnaden kan säkert överstiga bilens värde, alt, att en annan motor är bättre alternativ.

Det blir inte så jättehögljutt när en kamrem går. Några "klack" och motorn dör.   Det finns klipp på Youtube där man medvetet saboterar kamrem medan motorn går.  Dom jag pratat med som drabbats har alla sagt "den bara dog". Inte "Det blev ett himla väsen".

Ja okej. Man tänker ju att det blir helt kaos om en kedja lossnar och slår sönder en motor men det kanske inte är så dramatiskt, särskilt om man kör sakta när det händer.

De påstår också att bilen behöver flyttas så jag måste bestämma mig fort om den ska skrotas eller ej för om den bogseras så förstörs växellådan? Annars behöver jag betala för bärgning från verkstan om jag inte vill ha växellådan pajjad. Bilen är manuell så jag förstår inte riktigt hur en växellåda kan gå sönder av bogsering, det är väl bara o lägga i neutral o rulla.

6 689 Inlägg
24 juli 2023
Eftersom bilen är fyrhjulsdriven så är det bärgning som gäller, om du inte vill åka på byte fördelningslåda eller bakaxel också

De/Dem

5 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
Aja, låter som skroten nästa då. Sjukt att en bil kan gå felfritt i flera år och bli helt värdelös utan förvarning. Jag har ju helförsäkring och den är fullservad så har man tur kanske försäkringsbolaget kan assistera på något sätt.

5 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
Har ni några rekommendationer på pålitliga kombis runt 100K?

5 833 Inlägg
24 juli 2023
Din motor har en kamrem mellan vevaxel och ena kamaxeln på framsida motor.
Din motor har en kamkedja mellan kamaxlarna på baksida motor.

Motorn är förmodligen inte skrot men kostnaden att byta/renovera topplock och eventuellt byte kolvar inkl allt övrigt material och arbete som krävs så är det billigare att byta komplett motor.

Maskinskadeförsäkring på en bil av årsmodell 2007 (16år gammal) lär blir så gott som omöjligt.

Din bil har fyrhjulsdrift med haldex-koppling.
Det som kan gå sönder vid bogsering är haldex-kopplingen.
Så som jag förstått det ska det inte vara några problem att bogsera om man har tändningen avslagen/ryckt säkringen till haldex så att bakhjulsdriften inte aktiveras.
Läs i instruktionsboken angående bogsering, bör stå där i vad som gäller.

Om du ids lägga tiden så sälj bilen billigt som reparationsobjekt. 5000kr bör du kunna få av någon som lagar bilen själv på fritiden.
Senast redigerat av simlar (24 juli 2023)

6 474 Inlägg
25 juli 2023
Det enda som kan ha gott sönder är ventiler och kanske kolvar och ventilstyrningar.
Det är enkelt att själv ta loss topplocket och kolla vad som gott sönder men du kanske inte har plats att mecka?

6 228 Inlägg
25 juli 2023
jaka54 skrev:
Det enda som kan ha gott sönder är ventiler och kanske kolvar och ventilstyrningar.
Det är enkelt att själv ta loss topplocket och kolla vad som gott sönder men du kanske inte har plats att mecka?

Nej, det är inte enkelt att plocka av topplocket, det är ingenting en som inte brukar skruva med bilar bör försöka sig på. Det krävs en duktig mekaniker med specialverktyg för att göra det på en modern bil.

4 210 Inlägg
25 juli 2023
Alt. 1 sälj den som den är, rent sporadiskt borde den vara värd mer än 5000:- om det inte är en rosthög

alt. 2  fördelen med av fixa den nuvarnade motorn instället för att byta den är att packningar i motorns överdel, kedja , kamremskitt blir som nytt, en begagnad motor vet man inte i vilket skick den är i

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 299 Inlägg
25 juli 2023
Lurendrejeri skrev:
Har ni några rekommendationer på pålitliga kombis runt 100K?

Tja. En Japan eller Korean.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
simlar skrev:
Din motor har en kamrem mellan vevaxel och ena kamaxeln på framsida motor.
Din motor har en kamkedja mellan kamaxlarna på baksida motor.

Motorn är förmodligen inte skrot men kostnaden att byta/renovera topplock och eventuellt byte kolvar inkl allt övrigt material och arbete som krävs så är det billigare att byta komplett motor.

Maskinskadeförsäkring på en bil av årsmodell 2007 (16år gammal) lär blir så gott som omöjligt.

Din bil har fyrhjulsdrift med haldex-koppling.
Det som kan gå sönder vid bogsering är haldex-kopplingen.
Så som jag förstått det ska det inte vara några problem att bogsera om man har tändningen avslagen/ryckt säkringen till haldex så att bakhjulsdriften inte aktiveras.
Läs i instruktionsboken angående bogsering, bör stå där i vad som gäller.

Om du ids lägga tiden så sälj bilen billigt som reparationsobjekt. 5000kr bör du kunna få av någon som lagar bilen själv på fritiden.

Mycket bra information, tack. Verkstan som bilen blev bärgad till ville inte ha några pengar av mig eftersom det var så uppenbart vad som hade skett och krävde inget arbete. Bilen kan stå utanför verkstaden tills jag bestämt mig vad jag ska göra med den, det var inga problem alls.

Sök