24 juli 2023
Trådstartare
Modell: VW Passat Variant 2.0 FSI 4Motion -2007
Miltal: 23600
Hej! Jag kan inte jättemycket om bilar och vill kolla av med er i fall verkstan försöker fula sig.
I fredags körde jag en sträcka på ca 6 mil, allt gick som det skulle tills vi svängde av på en skogsväg och letade parkering, hastigheten var ungefär 15km/h på 2:ans växel och jag rullade i princip bara utan någon gas. Vägen började luta uppåt och jag trycker ned kopplingen för att växla till 1:an. I samma veva dör bilen och vi rullar sista biten upp för sluttningen till sidan av vägen (en sträcka på ca 10 meter).
Då lyser en gul lampa "EPC" och bilen vill inte starta igen. Det var inga ryck eller oljud alls, ingen rök, ingen värme och allt såg helt intakt ut när jag öppnade huven för att prova med startkablar. Allt fungerade precis som det skulle förutom att motorn inte slog över när jag försökte starta den. Det lät precis som det skulle när den försökte starta och ett dovt "duff duff duff duff" ljud, som om den bara precis saknade den sista knuffen. Men men, jag och polaren lämnar bilen där den står och ringer vägassistans o ber dem hämta den och köra till verkstad.
Spola fram tills idag då, måndag. Ett SMS kommer från verkstan och de ber mig ringa angående bilen. Då påstår de att kamkedjan brustit och motorn slagits sönder helt, flera gånger säger de att den är "helt körd" och mitt enda val är att byta motor eller skrota. Så vitt jag vet så har bilen inte ens kamkedja, utan kamrem. Men det kanske finns fler remmar och kedjor? När jag berättade detta för min vän som var med mig när bilen dog så skrattade han och sa "Kamremmen såg ju bra ut".
Så nu står jag här som ett fån och vet inte ett smack om bilar. Jag fattar verkligen inte hur en kedja kan brista och slå sönder en motor utan att man själv märker alls att något är allvarligt fel. Hur kan motorn slås sönder utan att motorlampan ens lyser?
Är det någon här som kan klargöra vad som kan ha hänt?