3004
Sök

Golf 4 -02 abs-lampan lyser, syns ej på felkodsläsare.

18 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
Har en Golf 4 med en mystisk abs-lampa.
Den registrerar inga fel när jag kopplar in en felkodsläsare, iCarsoft.
Dock kan jag se tydligt att på höger bakhjul är bromsklossarna betydligt mer slitna.

Har bytt abs-givare fram. Försökt byta bak men möttes av runddragna insexbultar.

Alla tips är välkomna. Kunskapstörstande nybörjare!

2 852 Inlägg
27 juli 2023
Vilken av icarsoft modell har du? Väldigt märkligt att inte det finns nån felkod.  Lyser ABS-lampan finns det en felkod lagrad. Definitivt.

18 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
Vilken av icarsoft modell har du? Väldigt märkligt att inte det finns nån felkod.  Lyser ABS-lampan finns det en felkod lagrad. Definitivt.

Det är svärfars läsare. Vet inte exakt vilken modell i skrivande stund.
Gjorde en scan och på bromsrutan står det bara att den är monterad eller något liknande.

3 668 Inlägg
27 juli 2023
Behövs en scanner som läser ABS.
Gör denna det, får den ingen kontakt med ABS styrdonet, vilket kan peka på själva styrenheten.
Men man måste först vara 100 på att den är kompatibel med ABS på bilen i fråga.

18 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
uhlin skrev:

iCarsoft EU Pro! Kan absolut ha gjort fel, ska låna hem den imorgon igen!

2 852 Inlägg
27 juli 2023
Kopojken skrev:
uhlin skrev:

Den ska läsa av abs på golf. Försök på nytt och läs av. Och du hade tändningen påslagen när du läste av?

18 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
Kopojken skrev:
uhlin skrev:

Den ska läsa av abs på golf. Försök på nytt och läs av. Och du hade tändningen påslagen när du läste av?

Japp. Återkommer under morgondagen! Vet du/någon exakt vilken insex-skruv det är som sitter på ABS-givaren bak? Kommer få använda en skruvutdragare för att bli kvitt dom och därmed kassera skruven?

18 Inlägg
30 juli 2023
Trådstartare
Uppdatering:
Har nu bytt givare. Lampan lyser fortfarande och felkodsläsaren säger att Bromselektroniken är monterad. När jag går in på den får jag ”länkfel”. Se bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246934/246934-514e670894fb007610c80b8690a4e03a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246934/246934-d7f4932fe5512fe22a2d13891f648cca.jpg

Vad borde jag se som nästa steg? Styrenheten för ABS?

3 668 Inlägg
30 juli 2023
Jag tycker det verkar som om ABS modulen är död.
Har du noga kollat alla säkringar?
Även dom större säkringarna av huvudmodell?

Skulle förklara både lysande lampan och varför den inte kommunicerar.

18 Inlägg
30 juli 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag tycker det verkar som om ABS modulen är död.
Har du noga kollat alla säkringar?
Även dom större säkringarna av huvudmodell?

Skulle förklara både lysande lampan och varför den inte kommunicerar.

Var hittar jag de större säkringarna? Vet bara var de bredvid ratten finns..

4 554 Inlägg
30 juli 2023
Sitter väl ovanpå batteriet.. du kan ohm mäta givare för givare,innan du börjar att riva kring för mycket,att bromsklossar är olika slitna har inget med ABS:en att göra.

18 Inlägg
2 augusti 2023
Trådstartare
Har fått vantarna på en multimeter. Hur använder jag den för att undersöka delarna i fråga?

Forummoderator
18 296 Inlägg
2 augusti 2023
En inställning som brukar finnas är en pil mot ett rakt streck. ►I

Kör denna och lägg kablarna emot varann. Då brukar det pipa. På de sättet kan du mäta om säkringar är hela. En bra start.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 060 Inlägg
2 augusti 2023
Jag tycker att det bör ligga felkoder på kommunikationsfel med ABS i andra styrenheter ifall att den skulle vara kaputt.
Likaså att hastighetsmätaren skulle vara död OM den inte tar signal ifrån växellådan.
Mjukvarufel?

Jag skulle börja med en norsk reset på abs-styrdonet.
Öppna huv och slå av tändning, vänta 5 min, lossa kontaktstycket till ABS, vänta 5-10min, koppla ihop.

Edit: Ser att du bor i Örebro, jag finns utanför Sköllersta.
Hör av dig ifall du inte blir något klokare på det här.
Senast redigerat av Jesper328 (2 augusti 2023)

6 228 Inlägg
2 augusti 2023
Googla fram ett kopplingsschema för bilen så du ser vilka pinnar på ABS-modulen som skall ha matningsspänning. Mät sedan att det verkligen finns det där.

18 Inlägg
3 augusti 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Jag tycker att det bör ligga felkoder på kommunikationsfel med ABS i andra styrenheter ifall att den skulle vara kaputt.
Likaså att hastighetsmätaren skulle vara död OM den inte tar signal ifrån växellådan.
Mjukvarufel?

Öppna huv och slå av tändning, vänta 5 min, lossa kontaktstycket till ABS, vänta 5-10min, koppla ihop.

Testar en reset nu i eftermiddag. Sedan mäter ska jag gå igenom alla säkringar och mäta så det går ström dit det ska!

Men det är verkligen underligt att den inte pratar med modulen alls..

18 Inlägg
4 augusti 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Mjukvarufel?

Den norska resetten var balsam för Abs-modulens arma själ! Golfen är redo för efterkontroll! Tusen tack för all hjälp. Kommer antagligen bli fler liknande trådar i framtiden!

Edit: dock samma länkfel i felkodsläsaren, men alla lampor har slocknat så tar det som en vinst!
Senast redigerat av Kopojken (4 augusti 2023)

3 060 Inlägg
4 augusti 2023
Toppen, hoppas att styrenheten bara fick lite spel då så att du inte har ett faktiskt fel. 🙂
Det KAN ju vara så att ditt diagnosverktyg inte fixar just den där abs-enheten.
Senast redigerat av Jesper328 (4 augusti 2023)

18 Inlägg
8 augusti 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Toppen, hoppas att styrenheten bara fick lite spel då så att du inte har ett faktiskt fel. 🙂
Det KAN ju vara så att ditt diagnosverktyg inte fixar just den där abs-enheten.

Var på efterkontroll nyss! Den ansågs åtgärdad!
Nu är det bara ”co: förhöjd tomgång” som ligger för högt. Fick tips av besiktningskillen att serva bilen och byta tändstift. Även fått tips om att tanka lite etanol?

3 060 Inlägg
8 augusti 2023
Toppen!

Ptja, hög CO-halt brukar bero på att motorn går fett, bränner olja, eller att katten är dålig.
Hur såg lambdavärdet ut?

Sen är det ju aldrig fel med en service om det inte är gjort inom de senaste 7-800 milen. smile
Du kan alltid slå i några liter etanol, typ 25/75 blandning, och sedan köra arslet av bilen påväg ner till besiktningen.

Sök