Glödstift gått av Mercedes E220 cdi

Tuncer17
15 augusti 2023 · 11 Inlägg

Tja!
Har en 2011 Mercedes e220 cdi 170hk. Långmilare (40.000 mil).
Lånade ut bilen till en kompis innan jag åkte utomlands. Medan han hade bilen så skulle han till Arlanda och vid Gävle så började motorn ryka och knacka. Han trodde att den överhetta men verka inte så.
Bilen blev bärgad till bilkompaniet i Gävle och det visade sig att två av glödstiften satt fast och minst en, möjligtvis två, spridare var paj.
När jag kom tillbaks till Sverige så snacka jag med verkstaden och dom frågade om dom ska försöka få ut glödstiften. Ja visst, vad annars ska man göra.
Här om dagen ringde dom och berätta att ena glödstiftet fick dom ut men andra gick av.
Sedan frågade dom om dom ska fortsätta försöka få ut eller om dom ska byta motorn på en gång (cirka 90 tusen så det är ett stort nej).
Gav upp helt och hållet så försökte sälja bilen som gds bil. Jättemånga som skrivit men ingen seriös.
Så nu undrar jag om man ska låta dom fortsätta försöka få ut glödstiftet, om man ska anlita annan verkstad, om man ska anlita specialister på att få ut glödstift som fastnat eller var ska man ta vägen?
Hur stor risk finns det att motorn tagit skada? Går det inte att ta ur toppen på motorn bara och ta bort det som gick sönder? Eller blir det så pass dyrt att det inte ens är värt?

Behöver tips och råd.
Tack på förhand

Mossan1
16 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Avdragna glödstift KAN fastna så dom inte kommer ut ens med svetsad mutter eller särskilda arvtagare för ändamålet, men dom brukar myvket riktigt sitta i toppen.
Man behöver då givetvis inte byta hela motorn, men arbetskostnaden + topplock osv är inte billigt.

Teoretiskt kan bilen köras med trasigt glödstift. Dom behövs bara inför kallstart, och den bör puttra igång på cylindrarna med fungerande och då kommer den sista också igång snabbt.

Tråkiga är väl att Motorlampan eller liknande varning sannolikt kommer att lysa = går ej genom besiktningen. Ingen varning får lysa. (Utöver däcktryck)

Så den blir "princip-förbjuden" av fyrkantiga regler i så fall.

Spridarna är en annan femma, men det är ju inte där problemet ligger.

Senast redigerat av Mossan1 (16 augusti 2023)

Tuncer17
16 augusti 2023 · 11 Inlägg

Va hade du gjort om du vore i min sits?

krambriw
16 augusti 2023 · 427 Inlägg

Beror på hur händig du är. Jag själv hade samma problem en gång tidigare, ett glödstift hade gått av. Det är inte kul, jag lyckades tillslut få ut det med relativt enkla medel; smörjmedel, hylsa, förlängd borr, magnet på blompinne, hammare, lång torx, momentnyckel
- spreja rejält runt stiftet med smörjmedel, tex rostlösare eller så, låt stå över natten
- nästa dag, sug upp resterande smörjmedel med trasa
- slå på en hylsa på stiftets övre del, vrid tills det snäpper till, metallstiftet i glödstiftet går då av, lyft bort det, då ska då få med ett längre stift och sedan se ett hål i det som sitter kvar i blocket
- borra upp hålet så du kommer att kunna slå i den långa torxen. Jag valde att borra så jag kunde banka ner en T45 för jag ville inte riskera att den skulle gå av
- fånga upp metallspånen med magnet eller blåst rent med tryckluft
- nu var väldigt noggrann och slå ner torxen i hålet så den greppar ordentligt
- försök nu att sakta vrida loss, öka trycket successivt, inte våldsamt
- när den släpper kommer du höra ett knirkande ljud, man tror det gått fel men det är när stål går mot aluminium. Förhoppnningsvis släpper det nu och du får ut stiftet. Jubla!!
- skruva i det nya stiftet med momentnyckel, max 12 Nm
- nästa stift...

Finns även massa videos på nätet om detta där dom använder olika specialverktyg men detta funkade för mig

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339718

Tuncer17
16 augusti 2023 · 11 Inlägg

Är nog inte tillräckligt händig för att klara det själv. Bor dessutom 4h bort från där bilen är.
Men tror du en vanlig verkstad som bilkompaniet har kompetensen att klara av det. Och hur mycket tror du det kommer gå på, mellan tummen och pekfingret.

krambriw
16 augusti 2023 · 427 Inlägg

Ingen aning vad dom klarar av just på den verkstaden. Men dock har jag hört av andra att verkstäder kan debitera ett par tusen extra per stift om dom råkar dra av dom vid ett utbyte (en del verkstäder är enligt rykten jag hört inte ens villiga att byta glödstift just med tanke på att dom kan gå av om dom suttit i länge)

Att verkstadens förslag var byte av motor tycker jag inte var seriöst. Dom kunde föreslagit att toppen skulle av och att dom trasiga stiften borrades ur alternativt bara en ny topp

Här är en bra video från en seriös (tysk) verkstad där man demonterar trasiga glödstift (Glühkerzen-Tausch). Några minuter in i videon börjar det...allt är på tyska men du förstår säkert problemet. I det här fallet har dom specialverktyg men det finns ju verkstäder även i Sverige som har eller borde ha det

https://www.youtube.com/watch?v=3boRNUetSgM

Ännu bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=g7-4L2bRrrc

Senast redigerat av krambriw (16 augusti 2023)

Tuncer17
16 augusti 2023 · 11 Inlägg

Snackade med verkstaden nu. Enligt hon som jobbar där så hade dom alla lämpliga verktyg åt jobbet men det kunde vara så att det är ingen/dålig komp på cylindern som glödstiftet pajat på. Blir det så när motorn går med fasta glödstift?

Senast redigerat av Tuncer17 (16 augusti 2023)

Brådhis * Voff voff *
16 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

Mossan1 skrev:
Avdragna glödstift KAN fastna så dom inte kommer ut ens med svetsad mutter eller särskilda arvtagare för ändamålet, men dom brukar myvket riktigt sitta i toppen.
Man behöver då givetvis inte byta hela motorn, men arbetskostnaden + topplock osv är inte billigt.

Teoretiskt kan bilen köras med trasigt glödstift. Dom behövs bara inför kallstart, och den bör puttra igång på cylindrarna med fungerande och då kommer den sista också igång snabbt.

Tråkiga är väl att Motorlampan eller liknande varning sannolikt kommer att lysa = går ej genom besiktningen. Ingen varning får lysa. (Utöver däcktryck)

Så den blir "princip-förbjuden" av fyrkantiga regler i så fall.

Spridarna är en annan femma, men det är ju inte där problemet ligger.

Säker på detta på Merca? På min förra V70N -07 var ett glödstift ur funktion och visst fanns det felkod, men den triggade inte motorlampan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
16 augusti 2023 · 7 238 Inlägg

O t - Land Rovers 5-cylindriga Td5 - Storm kallad - har endast 4 glödstift på 5 cylindrar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Bilen började ryka och knacka? Ett trasigt glödstift märks inte när bilen är igång. Som Brådhis nämner så går det fint att köra med ett trasigt. Den kan bli lite seg att starta i temp ner mot 10-15 minusgrader annars märker du inte saken.

Så vad hände igentligen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
16 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

MickeM skrev:
liknande varning sannolikt kommer att lysa = går ej genom besiktningen.

Brådhis skrev:
Säker på detta på Merca? På min förra V70N -07 var ett glödstift ur funktion och visst fanns det felkod, men den triggade inte motorlampan.

Nej, Därför skrev jag "sannolikt".

Jag inbillar mig att en 2011 skulle låta föraren veta att glödstift är sönder.
Men kanske inte....

Tuncer17 skrev:
ingen/dålig komp på cylindern som glödstiftet pajat på. Blir det så när motorn går med fasta glödstift?

Nej.  Ska motorn bli komplös av trasigt glödstift har den pajat innuti förbränningskammaren och skadat kolv, cylinder eller ventil.
Den blir givetvis INTE komplös av trasigt stift där "trasig"= ej fungerande, men oskadat fysiskt. 

Ett avdraget är en annan femma. Då kan överdelen bli lös och det blir hål in. Så är den avdragen måste den ur.

Senast redigerat av Mossan1 (16 augusti 2023)

Jesper328
16 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Ja, MB m.fl sätter motorlampa på defekta glödstift.

Sen är ju frågan varför man har börjat skruva ur glödstift om man inte tänkt att köra ett kompprov, vilket inte känns speciellt relevant om man redan dömt ut en eller två spridare.

Up the RA
W123-76
16 augusti 2023 · 72 Inlägg

Låter ju lite skumt detta, vad var anledningen att dom skulle ta loss glödstiften?, sällan ett glödstift går sönder på sånt vis att det märks under färd. såhär på sommaren behöver en commonrail motor ens glödstift för att starta och gå.

Das beste oder nichts!
Tuncer17
17 augusti 2023 · 11 Inlägg

Det var ju väl spridaren som gick sönder och orsaka bilen att knacka och ryka. Sen skulle dom göra komptest också, av nån anledning, och märkte då att glödstiften satt fast.

krambriw
17 augusti 2023 · 427 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ett avdraget är en annan femma. Då kan överdelen bli lös och det blir hål in. Så är den avdragen måste den ur.

Nja, det håller jag inte med om. Om det är avdraget och överdelen snurrar så är det fortfarande tätt, det är ju i princip ett stålrör som är inskruvad. Hålet du ser om överdelen avlägsnas leder in till insidan av stålröret och inte in till cylindern

Oavsett låter det nu faktiskt som att det är verkstaden som dabbat sig och själva dragit av glödstiftet, dom har helt enkelt tagit i för mycket, för tidigt. Jag läste någon instruktion (NGK tror jag hade en sådan) att man ska fylla på smörjmedel runt stiftet och helst köra en vecka innan man försöker lossa glödstift. Det är jättelätt att dra av gamla stift om man tar i för mycket. Vad tål dom? Max 15-20 Nm kanske

https://www.youtube.com/watch?v=BYjyPuhbx-4

1) Verkstaden försöker lossa glödstift....som snäpper av
2) Dom föreslår dig att byta motor!!!
3) Seriöst, ehhh

Senast redigerat av krambriw (17 augusti 2023)

Tuncer17
17 augusti 2023 · 11 Inlägg

Ja, är faktiskt less på den där förbannade verkstan nu. Dom är otroligt oklara och sega. Hoppas dom får ut dedär stiftet iallafall

Jesper328
17 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Med den informationen vi har här så känns det inte som en speciellt kompetent verkstad, så ha inte för höga förhoppningar.
Återigen: Varför göra ett komptest om man redan dömt ut spridare?

Sen så är det en jäkla bedrift att lyckas knäcka ett glödstift på en OM651.

Up the RA
Tuncer17
17 augusti 2023 · 11 Inlägg

Nån här som vet om en vettig verkstad nära Gävle? Skulle kanske kunna få bilen bärgad dit isåfall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang