Med största sannolikhet en 722.6 / 5G-Tronic.
Det första jag gör när en sådan pjäs börjar att bete sig är att kontrollera kontaktstycket på växellådan.
Sitter på höger sida strax bakom svepet.
På detta kontaktstycke så sitter det en O-ring som brukar fallera, och då fylls kontaktstycket med ATF... blir lite skumma fel då.

Ett annat "vanligt" fel är att oljekylaren spricker internt och blandar in kylarvätska i växellådan.
Detta skall kontrolleras med ett oljeprov, är väldigt svårt att se med ögonen.
Lådan slirar när detta sker.
Utöver detta så kan det med lite tur reda sig med ett oljebyte.
Att den manuella växlingen inte fungerar beror troligen på att lådan sätter sig i felsäkert läge.
EDIT: Läs ut felkoder med en BRA läsare.
Du har en P-kod vilket är en kod ur motorstyrdonet, du vill ha koder ur växellådsstyrdonet.