2914
Sök

Slirar på växlar

2 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
Hej, har en Mercedes w211 320. Har fått motorlampa och felkod p0730. Ibland när jag trycker fullgas så kan man den slira lite på några högre växlar. Och ibland funkar inte den manuella växlingen och om jag startar om bilen så funkar det ingen. Vad jag förstår på felkoden så är det ett oljebyte i lådan som behövs men är det verkligen bara det?

4 554 Inlägg
28 augusti 2023
Automat? Har du tur så... Manuell,blir inte bättre med ett oljebyte,förr ett kopplingsbyte då...

2 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Automat? Har du tur så... Manuell,blir inte bättre med ett oljebyte,förr ett kopplingsbyte då...

Yes det är en automat

Forummoderator
18 296 Inlägg
28 augusti 2023
Frågan är vad det är för låda i bilen? Pappas bil gjorde likadant med tänd motorlampa och "Check gearbox" och på den byttes lameller (koppling). Fungerar UA nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 060 Inlägg
28 augusti 2023
Med största sannolikhet en 722.6 / 5G-Tronic.

Det första jag gör när en sådan pjäs börjar att bete sig är att kontrollera kontaktstycket på växellådan.
Sitter på höger sida strax bakom svepet.
På detta kontaktstycke så sitter det en O-ring som brukar fallera, och då fylls kontaktstycket med ATF... blir lite skumma fel då. smile

Ett annat "vanligt" fel är att oljekylaren spricker internt och blandar in kylarvätska i växellådan.
Detta skall kontrolleras med ett oljeprov, är väldigt svårt att se med ögonen.
Lådan slirar när detta sker.

Utöver detta så kan det med lite tur reda sig med ett oljebyte.
Att den manuella växlingen inte fungerar beror troligen på att lådan sätter sig i felsäkert läge.

EDIT: Läs ut felkoder med en BRA läsare.
Du har en P-kod vilket är en kod ur motorstyrdonet, du vill ha koder ur växellådsstyrdonet.
Senast redigerat av Jesper328 (28 augusti 2023)

Sök