BMW M5 tickar i motorn..

Gzimaan
8 februari 2007 · 19 Inlägg

har köpt en BMW M5 E39 den tickar lite i motorn har hört att det är vanligt hos dom..
det ska vara vakumsystemet är det nått man kan göra åt och är det nått som är dåligt för motorn?

Melker_elk Blyfot och motor dödare
9 februari 2007 · 388 Inlägg

tjustering av ventilspel kanske?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
9 februari 2007 · 798 Inlägg

Ställ samma fråga på www.autopower.se så får du garanterat ett bra svar...

Pellefax
9 februari 2007 · 644 Inlägg

Är det inte hydrauliska lyftare på BMW?

simon c Bilnörd
10 februari 2007 · 16 Inlägg

Pellefax skrev:
Är det inte hydrauliska lyftare på BMW?

jo jag skulle gissa på det...

viccoA
10 februari 2007 · 3 110 Inlägg

Jag ställer ventilspelet på min vid inspektion II service, vet inte hur det är med E39:an.

Vilken olja kör du på? Ska du köra den vintertid kan jag rekommendera Castrols Edge 5-40. Sommartid ska du absolut köra på Castrol TWS 10-60!

På vilket sätt tickar den? Det ska rassla och väsna vid tomgång även på V8:an (tror jag). På min så ställs kedjespännaren med oljetrycket så kedjorna rasslar vid tomgång.

Som någon sa tidigare i tråden, prova autopower! big_smile

Decibel
10 februari 2007 · 2 911 Inlägg

Kan vara...

Ventillyftarna
Spridarna
Bränsletrycksregulatorn
Kamaxeln (denna knackar dock mer än tickar)

Tag 1st skruvmejsel med helgjutet plasthandtag, starta motorn, sätt handtaget i örat och sätt ner spetsen på mejseln i motorblocket, lyssna.
Dra ur en och en spridare, t.ex. dra ur 8;an, lyssna, tickar det fortfarande, sätt tillbaka, dra ur 7;an o.s.v.
Tickar det ändå så kan du nästan utesluta spridarna.
Lyssna på BTR om den tickar

Finner du inget, kör mejseltricket framifrån och bak på motorn, lyssna i vilken del av motorn det tickar.

andast Fjant
10 februari 2007 · 187 Inlägg

det blir säkert jäkligt dyrt iaf hmm

Alzheimers - New Friends Everyday!
BMW 740i "6-vxl" (1995)
Gzimaan
13 februari 2007 · 19 Inlägg

ok tack ska ni ha grabbar då vet ja lite mer iaf..
får kanske höra mer me BMW-service kanske bara fixa ventilerna elle nått..smile

Decibel
14 februari 2007 · 2 911 Inlägg

"bara" ? wink

Du menar riva insuget, bort med ventilkåpan, lös med kammen (går iofs att meka lös utan att ta bort kammen med lite tur), sen lyfta upp varje tryckare (2 per cyl ?) och se vem som sugit i sig luft, vilket är vanligaste fenomenet till knack, vanligen byter man hela högen, d.v.s. 16st gånger i runda slängar 300 spänn stycket och en 5-8000kr för skruvjobbet.

Så "bara" var det wink

dude_kallstrom
20 mars 2013 · 110 Inlägg

Hur gick det för dig ang. detta? Min har börjat ticka lite nu medans det har stått?

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
Richtenb
20 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Det är hydraliska lyftare på M5 E39, dvs ingenting att justera. Hydraliska lyftare har en större tendens att börja ticka när de blir lite slitna. Det brukar inte vara någon fara på taket om man inte stör sig på det.

Botemedlet är att byta dem och proceduren har beskrivits ovan. Man kan även hälla i en tjockare olja men man ska då vara medveten om att man inte "löser" problemet. Däremot kan tickandet minska och det var kanske det man störde sig på från första början.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
20 mars 2013 · 1 778 Inlägg

De är väldigt vanligt att vanos enheterna blir dåliga och väsnas på m5orna. Fast de är ett lite mer knackande ljud.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
dude_kallstrom
20 mars 2013 · 110 Inlägg

Richtenb skrev:
Det är hydraliska lyftare på M5 E39, dvs ingenting att justera. Hydraliska lyftare har en större tendens att börja ticka när de blir lite slitna. Det brukar inte vara någon fara på taket om man inte stör sig på det.

Botemedlet är att byta dem och proceduren har beskrivits ovan. Man kan även hälla i en tjockare olja men man ska då vara medveten om att man inte "löser" problemet. Däremot kan tickandet minska och det var kanske det man störde sig på från första början.

Känns ju skumt att det kommer när bilen inte körs? Läste någonstans att dom kan fastna eller något liknande? Och är det ventlierna så lämnar jag ifrån mig det, väääägrar lyssna på det där tickandet haha..

Vet hur vanos rassel och liknande låter, och det är en -01 så det bör inte vara några problem smile

Efter ha sökt lite mer har jag faktiskt lyckats hitta ett par stycken som råkat ut för just detta när bilen har stått. Blir att vänta på våren sedan ett oljebyte och lite lugn körning så får vi se

Senast redigerat av dude_kallstrom (20 mars 2013)

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
20 mars 2013 · 1 778 Inlägg

dude_kallstrom skrev:

Richtenb skrev:
Det är hydraliska lyftare på M5 E39, dvs ingenting att justera. Hydraliska lyftare har en större tendens att börja ticka när de blir lite slitna. Det brukar inte vara någon fara på taket om man inte stör sig på det.

Botemedlet är att byta dem och proceduren har beskrivits ovan. Man kan även hälla i en tjockare olja men man ska då vara medveten om att man inte "löser" problemet. Däremot kan tickandet minska och det var kanske det man störde sig på från första början.

Känns ju skumt att det kommer när bilen inte körs? Läste någonstans att dom kan fastna eller något liknande? Och är det ventlierna så lämnar jag ifrån mig det, väääägrar lyssna på det där tickandet haha..

Vet hur vanos rassel och liknande låter, och det är en -01 så det bör inte vara några problem smile

Efter ha sökt lite mer har jag faktiskt lyckats hitta ett par stycken som råkat ut för just detta när bilen har stått. Blir att vänta på våren sedan ett oljebyte och lite lugn körning så får vi se

Visserligen inte samma motor, men ändå liknande. På min m62 kan en ventil "hänga sig" av för många starter.
Om jag bara flyttar den ut och in i garaget igen ett par gånger. Då tickar den ganska rejält, det försvinner sedan vid varmkörning och sedan är den tyst igen vid nästa kallstart.
Kanske är något liknande?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
dude_kallstrom
20 mars 2013 · 110 Inlägg

76Lubricants skrev:

dude_kallstrom skrev:

Richtenb skrev:
Det är hydraliska lyftare på M5 E39, dvs ingenting att justera. Hydraliska lyftare har en större tendens att börja ticka när de blir lite slitna. Det brukar inte vara någon fara på taket om man inte stör sig på det.

Botemedlet är att byta dem och proceduren har beskrivits ovan. Man kan även hälla i en tjockare olja men man ska då vara medveten om att man inte "löser" problemet. Däremot kan tickandet minska och det var kanske det man störde sig på från första början.

Känns ju skumt att det kommer när bilen inte körs? Läste någonstans att dom kan fastna eller något liknande? Och är det ventlierna så lämnar jag ifrån mig det, väääägrar lyssna på det där tickandet haha..

Vet hur vanos rassel och liknande låter, och det är en -01 så det bör inte vara några problem smile

Efter ha sökt lite mer har jag faktiskt lyckats hitta ett par stycken som råkat ut för just detta när bilen har stått. Blir att vänta på våren sedan ett oljebyte och lite lugn körning så får vi se

Visserligen inte samma motor, men ändå liknande. På min m62 kan en ventil "hänga sig" av för många starter.
Om jag bara flyttar den ut och in i garaget igen ett par gånger. Då tickar den ganska rejält, det försvinner sedan vid varmkörning och sedan är den tyst igen vid nästa kallstart.
Kanske är något liknande?

Ja, så som jag förstått det så är det alltså "skit" i oljan (inte så farligt som det låter). När bilen sedan står rinner all olja ner till tråget, sedan om man startar den och inte gasar något dvs att oljetrycket är lågt så pallar den inte trycka tillbaka den pga skiten som håller kvar den. Typ så om jag förstått det rätt nu

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
Nordic_M5
20 mars 2013 · 64 Inlägg

Ja, det är precis som du säger. Tror inte du behöver vara orolig. Jag hade ett sådant ljud på en 540 och efter 3 oljebyten på 150 mil så var den tyst och ljudet kom aldrig tillbaka. Är inte ens säkert att du behöver göra nåt sånt utan det försvinner säkert när du varmkör bilen på landsväg första gången för säsongen.

BMW M5 (2000)
Tomas_H
20 mars 2013 · 486 Inlägg

HD91 skrev:
Ja, det är precis som du säger. Tror inte du behöver vara orolig. Jag hade ett sådant ljud på en 540 och efter 3 oljebyten på 150 mil så var den tyst och ljudet kom aldrig tillbaka. Är inte ens säkert att du behöver göra nåt sånt utan det försvinner säkert när du varmkör bilen på landsväg första gången för säsongen.

Det tror jag också. Har haft en M5 E39 och den kunde ticka eftar att inte varit startad på ett tag, under vintern t.ex.
Men så fort man kört bilen varm och haft lite högre varvtal(och därmed högre oljetryck) ett tag så försvann tickandet.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang