Leasing 12 månader.

Blake
30 september 2023 · 46 Inlägg

Hej!
Är det värt att leasa en bil 12 månader till fast ränta?
Skulle uppskatta råd från er som har eller haft leasing.
Blev nyfiken då jag inte vill bli bunden till billån med dagens höga räntor samt betala 20% handpenning.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 september 2023 · 14 061 Inlägg

Blake skrev:
Hej!
Är det värt att leasa en bil 12 månader till fast ränta?
Skulle uppskatta råd från er som har eller haft leasing.
Blev nyfiken då jag inte vill bli bunden till billån med dagens höga räntor samt betala 20% handpenning.

Om det är värt det eller inte måste du bestämma själv utifrån din ekonomi.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Blake
30 september 2023 · 46 Inlägg

Vettemannen skrev:

Blake skrev:
Hej!
Är det värt att leasa en bil 12 månader till fast ränta?
Skulle uppskatta råd från er som har eller haft leasing.
Blev nyfiken då jag inte vill bli bunden till billån med dagens höga räntor samt betala 20% handpenning.

Om det är värt det eller inte måste du bestämma själv utifrån din ekonomi.

/Benny

Jo det förstår jag men tänkte mer om det är värt det att leasa kortare period än att köpa med lån eller leasa 36 månader till rörlig ränta.
Kostnaden ligger på 3500 inklusive försäkring och vinterdäck.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 september 2023 · 14 061 Inlägg

Blake skrev:

Vettemannen skrev:

Blake skrev:
Hej!
Är det värt att leasa en bil 12 månader till fast ränta?
Skulle uppskatta råd från er som har eller haft leasing.
Blev nyfiken då jag inte vill bli bunden till billån med dagens höga räntor samt betala 20% handpenning.

Om det är värt det eller inte måste du bestämma själv utifrån din ekonomi.

/Benny

Jo det förstår jag men tänkte mer om det är värt det att leasa kortare period än att köpa med lån eller leasa 36 månader till rörlig ränta.
Kostnaden ligger på 3500 inklusive försäkring och vinterdäck.

Det får du väl sätta dig ner och räkna på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Blake
30 september 2023 · 46 Inlägg

Räkna på vadå? Det blir väl 42000 kronor på 12 månader. smile

Utmarks-Loke
30 september 2023 · 5 841 Inlägg

Tänk på att det i princip inte får finnas minsta skavank på bilen när du lämnar tillbaka den, annars får du betala

Blake
30 september 2023 · 46 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tänk på att det i princip inte får finnas minsta skavank på bilen när du lämnar tillbaka den, annars får du betala

Bilen är väl försäkrad? Menar du att man ska betala utöver självrisken?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 september 2023 · 14 061 Inlägg

Blake skrev:
Räkna på vadå? Det blir väl 42000 kronor på 12 månader. smile

Du skrev så här:
""Jo det förstår jag men tänkte mer om det är värt det att leasa kortare period än att köpa med lån eller leasa 36 månader till rörlig ränta.
Kostnaden ligger på 3500 inklusive försäkring och vinterdäck.""

Då pratar du ju om lån och att leasa i 36 mån. Då måste du ju ställa alla alternativen mot varann.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
30 september 2023 · 6 577 Inlägg

Blake skrev:
Blev nyfiken då jag inte vill bli bunden till billån med dagens höga räntor samt betala 20% handpenning.

Fast med leasing så blir du ju bunden med avtalet under tiden, blir det för dyrt med billån så går det ju att sälja av
Leasing måste antingen lösas eller överlåtelse

Nu är ju inte 3500 i månaden mycket för en lätt begagnad/ny men fördelen är som du redan nämnt, slipper handpenningen

De/Dem
Blake
30 september 2023 · 46 Inlägg

xXSammy skrev:

Blake skrev:
Blev nyfiken då jag inte vill bli bunden till billån med dagens höga räntor samt betala 20% handpenning.

Fast med leasing så blir du ju bunden med avtalet under tiden, blir det för dyrt med billån så går det ju att sälja av
Leasing måste antingen lösas eller överlåtelse

Nu är ju inte 3500 i månaden mycket för en lätt begagnad/ny men fördelen är som du redan nämnt, slipper handpenningen

Ja precis, därför blev jag nyfiken på 12 månaders bindningstid istället för 36. Skulle aldrig binda mig på 36 månader.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 september 2023 · 17 491 Inlägg

Har själv en bil på leasing. Tycker det är bra. 3500:- inkl. allt är billigt! Lite för billigt hmm

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blake
30 september 2023 · 46 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har själv en bil på leasing. Tycker det är bra. 3500:- inkl. allt är billigt! Lite för billigt hmm

Vad har du för avtal samt bil?

Stämmer det att bilen måste vara i perfekt skick vid återlämning? Blir ju svårt efter 36 månader. Blir väl lite slitage, stenskott mm.

Utmarks-Loke
30 september 2023 · 5 841 Inlägg

Blake skrev:

Hybrid_ skrev:
Har själv en bil på leasing. Tycker det är bra. 3500:- inkl. allt är billigt! Lite för billigt hmm

Vad har du för avtal samt bil?

Stämmer det att bilen måste vara i perfekt skick vid återlämning? Blir ju svårt efter 36 månader. Blir väl lite slitage, stenskott mm.

De får ha normalt slitage, men efter bara ett år skall ju en bil i allt väsentligen fortfarande se ny ut. Kan bli knepigt om man kör grusväg, har ungar, parkerar på köpcentran osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 september 2023 · 17 491 Inlägg

Blake skrev:

Hybrid_ skrev:
Har själv en bil på leasing. Tycker det är bra. 3500:- inkl. allt är billigt! Lite för billigt hmm

Vad har du för avtal samt bil?

Stämmer det att bilen måste vara i perfekt skick vid återlämning? Blir ju svårt efter 36 månader. Blir väl lite slitage, stenskott mm.

Hyundai i10 automat med extra paket -22. 24 månader. Går snart ut. Inga barn hemma. Bilen är i nyskick. Tyvärr rörlig ränta men den kostar 2970:- i nuläget inkl. allt. Då menar jag serviceavtal och försäkring! Service kostar noll alltså! Vinterdäck/hjul med. Vinter är på alu de med.

Givetvis har jag fått tjänstebil så vi har 3 bilar hemma nu... Bryta leasing kostar i princip lika mycket som att ha den kvar så mina vuxna barn är nöjda...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
30 september 2023 · 103 Inlägg

Jadu...
Antingen så får du en månadskostnad i 1 år som förhoppningsvis kommer att stanna på ett medeltal på 3 500 kr varje månad vilket då blir 42 000 kr totalt när året är slut. Eller 126 000 kr på 3 år. Men nu hade du ju inga planer på att binda dig så länge.
Oavsett vilket så blir du ju bunden till avtalet under perioden du väljer och ångrar du dig så får du antingen lösa in leasingen eller överlåta den till någon annan. Ingen kan sia om hur räntor och andra ekonomiska faktorer kommer att se ut om ett år, men räkna med att om det inte blir värre så kommer det i alla fall inte att bli så mycket bättre.

Eller så tar du ett lån och köper en bil som kostar hälften av 126 000 kr och då får du ändå en klart godkänd bil för pengarna. Beroende på vad du är ute efter såklart. Du kan ju köpa en bil för 42 000 också, men det hade jag inte rekommenderat om du vill ha en bil som ska fungera felfritt ett tag framöver. Allt runt 40 000 kr och under är alltid lite av ett lotteri, känner jag.

Hur är din ekonomiska situation? Stadigt jobb? Skulle du klara av oplanerade utgifter? Tänker mest på om du skulle behöva lämna in bilen på verkstad när något går sönder, vilket absolut kommer att inträffa. Där är det ju skillnad på leasing och privatägd också samt hur mycket bilen är värd och hur ny den är. Vissa bilar har dyrare reservdelar än andra. Vissa bilmärken är dyrare att både laga och äga så här får du överväga om du nöjer dig med en Ford eller om du vill ha en Mercedes, liksom. Vissa är krångligare att laga än andra = längre verkstadstimmar = dyrare reparation (om garantin har gått ut alltså och om du väjer att inte leasa)

Själv hade jag inte leasat en bil utan köpt en billigare begagnad istället. Men det är lite min egna attityd, jag vill äga mina fordon och inte hyra ifrån andra bolag till en månadskostnad som kan gå upp rejält om jag har otur (vilket många blev varse när räntorna började öka, Blocket var invaderat av leasingbilar en period)
Och så är jag dessutom singel utan barn. Det vill säga, jag behöver inget flådigt eller funktionellt för barnfamiljen eller något annat.

Du får ta dig en funderare, det är min rekommendation.
Men ta rygg för oförutsedda utgifter, oavsett om du binder upp dig på ett leasingavtal eller om du lånar pengar och köper en bil. Glöm inte alla extra utgifter som tillkommer, som när du lämnar tillbaka leasingbilen och kanske får betala för slitage och annat på den. Beror ju på vilken policy leasingföretaget har.
Eller om du köper bilen och då måste bekosta andra saker som sommardäck, vinterdäck, servicekostnad, reparationskostnad med mera.

Blake
1 oktober 2023 · 46 Inlägg

MisterAxl skrev:
Jadu...
Antingen så får du en månadskostnad i 1 år som förhoppningsvis kommer att stanna på ett medeltal på 3 500 kr varje månad vilket då blir 42 000 kr totalt när året är slut. Eller 126 000 kr på 3 år. Men nu hade du ju inga planer på att binda dig så länge.
Oavsett vilket så blir du ju bunden till avtalet under perioden du väljer och ångrar du dig så får du antingen lösa in leasingen eller överlåta den till någon annan. Ingen kan sia om hur räntor och andra ekonomiska faktorer kommer att se ut om ett år, men räkna med att om det inte blir värre så kommer det i alla fall inte att bli så mycket bättre.

Eller så tar du ett lån och köper en bil som kostar hälften av 126 000 kr och då får du ändå en klart godkänd bil för pengarna. Beroende på vad du är ute efter såklart. Du kan ju köpa en bil för 42 000 också, men det hade jag inte rekommenderat om du vill ha en bil som ska fungera felfritt ett tag framöver. Allt runt 40 000 kr och under är alltid lite av ett lotteri, känner jag.

Hur är din ekonomiska situation? Stadigt jobb? Skulle du klara av oplanerade utgifter? Tänker mest på om du skulle behöva lämna in bilen på verkstad när något går sönder, vilket absolut kommer att inträffa. Där är det ju skillnad på leasing och privatägd också samt hur mycket bilen är värd och hur ny den är. Vissa bilar har dyrare reservdelar än andra. Vissa bilmärken är dyrare att både laga och äga så här får du överväga om du nöjer dig med en Ford eller om du vill ha en Mercedes, liksom. Vissa är krångligare att laga än andra = längre verkstadstimmar = dyrare reparation (om garantin har gått ut alltså och om du väjer att inte leasa)

Själv hade jag inte leasat en bil utan köpt en billigare begagnad istället. Men det är lite min egna attityd, jag vill äga mina fordon och inte hyra ifrån andra bolag till en månadskostnad som kan gå upp rejält om jag har otur (vilket många blev varse när räntorna började öka, Blocket var invaderat av leasingbilar en period)
Och så är jag dessutom singel utan barn. Det vill säga, jag behöver inget flådigt eller funktionellt för barnfamiljen eller något annat.

Du får ta dig en funderare, det är min rekommendation.
Men ta rygg för oförutsedda utgifter, oavsett om du binder upp dig på ett leasingavtal eller om du lånar pengar och köper en bil. Glöm inte alla extra utgifter som tillkommer, som när du lämnar tillbaka leasingbilen och kanske får betala för slitage och annat på den. Beror ju på vilken policy leasingföretaget har.
Eller om du köper bilen och då måste bekosta andra saker som sommardäck, vinterdäck, servicekostnad, reparationskostnad med mera.

Tack för dina tips.
Vi är 2 vuxna plus ett barn på 3 år så det är flera som avråder mig från leasing med barn.
Jag har stadigt jobb men är orolig att det blir dyrare framöver med höga räntor. Dessutom vet jag inte hur marknaden kommer se ut gällande bensinbilar, kanske blir stor förlust om jag skulle behöva sälja den.
Det är knepig situation smile
Behöva en kombi/halvkombi bensin och automat. Har budget på 160 000 kronor men är som sagt orolig för billån och räntor så min tanke va att leasa bil under ett år för handpenningspengarna och se vart marknaden landar då.

Blake
1 oktober 2023 · 46 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Blake skrev:

Hybrid_ skrev:
Har själv en bil på leasing. Tycker det är bra. 3500:- inkl. allt är billigt! Lite för billigt hmm

Vad har du för avtal samt bil?

Stämmer det att bilen måste vara i perfekt skick vid återlämning? Blir ju svårt efter 36 månader. Blir väl lite slitage, stenskott mm.

Hyundai i10 automat med extra paket -22. 24 månader. Går snart ut. Inga barn hemma. Bilen är i nyskick. Tyvärr rörlig ränta men den kostar 2970:- i nuläget inkl. allt. Då menar jag serviceavtal och försäkring! Service kostar noll alltså! Vinterdäck/hjul med. Vinter är på alu de med.

Givetvis har jag fått tjänstebil så vi har 3 bilar hemma nu... Bryta leasing kostar i princip lika mycket som att ha den kvar så mina vuxna barn är nöjda...

Såg att Opel och peugeot har kampanj 12 månader till fastränta och Opel har dessutom vinterdäck inkluderat i priset. Har ingen aning hur dessa bilar är. Har ej provkört.

zemet
1 oktober 2023 · 4 041 Inlägg

Finns ju så många variabler att bara du själv kan svara på det.
*Typ av bil
*Utrustingsnivå
*Förbrukning
*Försäkring
*Antal mil
*Service

Företagen skall ju tjäna pengar, är leasingavtalet på 12 månader väldigt billigt så är det antagligen för att du får en "sämre" bil. Om det är en låg utrustningsnivå, 3+ år gammal bil, liten budget model eller vad det nu kan vara.

Kan ju givetvis också vara så att företagen sitter på en väldig massa bilar med låg efterfrågan och därför dumpar priserna.

Jag personligen anser inte att 42K om året är värt att lägga på leasing av en bil, det är ju 42K du kunde lagt på en bil du äger istället.

Du verkar tycka att det är viktigt att vinterdäck ingår i priset, är det 20" vinterdäck vi pratar om som är värda 20K? Eller är det 16" där du får en splitter ny upsättning för 6K?

Vinterdäck om ingår, är det nya däck eller beg? Samma fråga med sommardäcken.

Som sagt, bara du kan svara på om det är värt det eller inte:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
D12
1 oktober 2023 · 56 Inlägg

i mitt huvud förlorar du säkert lika mycket om inte mer om du skulle köpa ny bil
tappar minst 20% redan när du skriver på pappret sen har du ränta, försäkring o service 1år och vinterdäck som inte brukar ingå

tänker jag fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 oktober 2023 · 17 491 Inlägg

Blake skrev:
Såg att Opel och peugeot har kampanj 12 månader till fastränta och Opel har dessutom vinterdäck inkluderat i priset. Har ingen aning hur dessa bilar är. Har ej provkört.

Vi hade redan bestämt oss för en Peugeot 308 nästa leasingperiod. Troligen mest lull-lull för pengarna. Med automat givetvis. Så det betyder ju att vi varit nöjda. Men nu blev det ju tjänstebil. En satans tur vi inte hann beställa en ny mörkgrön 308!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang