Tips på dämpmaterial?

mrBira
20 juli 2005 · 209 Inlägg

Ska förstärka dörrar och dörrsidor, vad ska jag använda för material, och vart köper jag det?

6,5" UR36:or i dörrarna.. vet inte hur pass mkt man ska göra på dörren för att få den nog stum, men det vet säkert ni?

Bil: VW Vento (samma dörrar osv som Golf 3:an).
Sitter du på en massa instalationsbilder, så maila mig (mr.bira@gmail.com) eller skicka länk.     : )

Övriga tips ang. installation är välkomna!

Min guru, Theo, hinner inte med mina frågor.  ; )

mrBira
20 juli 2005 · 209 Inlägg

Letat runt lite... hittade detta: http://www.mds.se/?artnr=480005
(JA! MDS, men va fan..)
Någon som provat med asfaltsmatta, och fått bra resultat?
Hur mkt behövs, svårt att få det bra, etc etc etc?

TT-Avant
20 juli 2005 · 6 851 Inlägg

Ja asfaltsmatta funkar enligt mej bäst. Se till att värma plåten innan du monterar den bara. Värm sedan på asfaltsmattan lite efter montering oxå, bara lite lätt..
Hur mycke, tja..tills du har klätt in det mesta av plåten tycker iaf. jag..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MrScorpio
20 juli 2005 · 35 Inlägg

ska du köra den tunna afaltmattan så blir den billigare att köpa på feltema än MDS ett annat alternativ som jag använt är 4mm bitumenmatta det gör grym skillna

mrBira
20 juli 2005 · 209 Inlägg

Tiaz> köra lite med värmepickan, eller sätta eld på dörren? =/ jobbigt när man inte gjort sånt förr.   : (
Scorpan> vart hittar jag bitumenmatta?

ALLA> bitumenmatta eller asfaltsmatta?

TT-Avant
20 juli 2005 · 6 851 Inlägg

Hehe, nej du ska värma lite försiktigt..så den blir ljumen kan man väl säga..
Vad gällande bitumenmatta och asfaltsmatta= kärt barn har många namn..hehe
Du hittar den på tex. Mekonomen..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MrScorpio
20 juli 2005 · 35 Inlägg

41 kr arket 400*500 på mekonomen för bitumen
sitter 5 ark i varje dörr .
har dämpat plåtan mot utsidan och stagat  plåten mellan dörrsida o dörrplåten plus lite på dörrsidan

Senast redigerat av MrScorpio (20 juli 2005)

mrBira
21 juli 2005 · 209 Inlägg

Okay!

Scorpan> vad har du stagat med?

TT-Avant
21 juli 2005 · 6 851 Inlägg

MrScorpio skrev:
41 kr arket 400*500 på mekonomen för bitumen
sitter 5 ark i varje dörr .
har dämpat plåtan mot utsidan och stagat  plåten mellan dörrsida o dörrplåten plus lite på dörrsidan

Ja det är ju extremt lätt att staga en dörrsida omman nu oxå vill kunna dra ner rutan smile

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Theo
21 juli 2005 · 859 Inlägg

Bitumenmatta skall värmas på ORDETLIGT för bästa resultat. Värm tills du inte vågar mer. Men akta lacken bara;-)

Själv har jag två lager 4mm på dörrplåt och dörrsidor. Jag märkte att ju mer man stoppade i ju bättre blev basen. Och ja, det märktes verkligen skillnad.


/Theo

MrScorpio
21 juli 2005 · 35 Inlägg

sorry?
skrev fel med att staga jag menade har dämpat insida o utsida ,dörrsida med bitumen

mrBira
22 juli 2005 · 209 Inlägg

Om någon kan hjälpa mig med förslag på hur ()?B)/(SBFUp nd7c9T/%TR(/W% jag ska få loss dörrsidorna skulle jag bli glad /mindre ledsen.

Note: Det är vevar i dörrarna, inte elhissar.

Kunde inte dra klart kablarna till sexorna idag, eftersom jag inte fick loss dörrsidorna. Stör mig rätt mkt..

Sen hur ska jag få igenom kablarna till dörren? det sitter ju som nån dosa med kontakter dära.. borra hål och peta in kablarna eller?

Germax
22 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Problemet med asfaltsmatta o dylika dämpmatterial är att när du dämpat hela bilen då har du lagt på minst 50kg effektdämpning oxå! kanske inte lika kul..

Ang mrBiras frågor.. Vevarna sitter med låsringar.. dom får du peta bort på ågot lämligt sätt.. Kablarna kan du dra där de andra kablarna går!

Dörrsidorna sitter fast med skruv o klipps, skruva bort allt du ser och sen får du bänna bort sidan.. tat lugnt bara!

mrBira
22 juli 2005 · 209 Inlägg

Jag misstänkte att dom satt med låsringar.. Men ser fan inte vart dom är delade. Grr..

Ang. dämpning av dörrar, så ska jag först prova dämpa med en speciell gummiliknande duk jag har fått tag på (från en stor jävla laminator).
Blir det inte bra så kör jag med asfaltsmatta ändå.

mrBira
23 juli 2005 · 209 Inlägg

SÖKES: Bilder på dörrsidor; Golf3 / Vento
Insidan som är intressant att se då.   ; )
Hade varit kul att veta vart klipsen sitter, något lättare att ta lös skiten då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang