Renault megane ABS-problem

Robinell
5 oktober 2023 · 6 Inlägg

Tjena!

Har en Renault Megane Grandtour 1.6 2006.

Har bytt bromsskivor bak, belägg bak, bromsok ena sidan bak. Sen började ABS-lampan att lysa.

Gjorde en kik med datorn och fick felkoderna: DF027-Bakre högerhjulets hastighetssensorkrets, elektroniskt fel i sensorn.
DF007-Bakre vänsterhjulets hastighetssensorkrets, elektroniskt fel i sensorn.

Jaha, så jag beställde nya ABS-givare för tänkte att det måste vara dom det blivit fel på, monterade dom och samma problem kvarstår.

Provade att ta lös själva plattan ABS-givarna sitter på(bifogar bild) och rengjorde dom då dom var väldigt rostig och ärgad. Fortfarande samma fel.

Så nu står jag här och funderar vad fan det kan vara, och med lite eftertanke när man läser felkoderna och det står ELEKTRONISKT fel så bör det ju ha något med elektroniken att göra, eller?

Någon som har förslag på vad jag kan fortsätta med att felsöka?

Tacksam för all hjälp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247519/247519-20ec8a601dd4fc213c1ecf08818cd401.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247519/247519-d1ee102f75d451f7bc7fad20a7b9d0dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247519/247519-bbf8219b226133c2a81ea063c7b20ba4.jpg

zzr94092
5 oktober 2023 · 4 407 Inlägg

Återkommer felet så fort du slår på tändningen eller när bilen börjar att rulla?

Robinell
5 oktober 2023 · 6 Inlägg

zzr94092 skrev:
Återkommer felet så fort du slår på tändningen eller när bilen börjar att rulla?

När jag börjar köra, tänds helt på 30km/h kan börja rycka och inte vilja gå riktigt innan och vara svår att få upp till 30 sen går den som vanligt igen.

Robinell
5 oktober 2023 · 6 Inlägg

Robinell skrev:

zzr94092 skrev:
Återkommer felet så fort du slår på tändningen eller när bilen börjar att rulla?

När jag börjar köra, tänds helt på 30km/h kan börja rycka och inte vilja gå riktigt innan och vara svår att få upp till 30 sen går den som vanligt igen.

Alltså, jag börjar köra och då kan ABS-lampan flimra samtidigt som bilen går konstigt, ryckigt och inte riktigt vill framåt. Sen när jag kommer upp i 30 så tänds den helt och bilen går bra igen.

Robinell
5 oktober 2023 · 6 Inlägg

Läste av nu när jag körde. Mäter hastighet på framhjulen men inte bakhjulen. Om det är till någon hjälp.https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247519/247519-751b1d93e0f7d0edb866bbfd317f4029.jpg

Jesper328
5 oktober 2023 · 2 389 Inlägg

Så felet har uppkommit efter att du har varit där och grejat.
Är det såna där roliga (svindyra) skivor med integrerade lager och magnetringar?
Kan ju då vara så enkelt att du saknar magnetringar på de nya grejerna, eller att de är helt fel.

Annars så får du börja med att mäta så att du har spänning ner till sensorerna.
Känns däremot väldigt osannolikt att något händer med båda kretsarna efter att du bytt bromsar och att det INTE har något med ditt ingrepp att göra.

Up the RA
sollu
5 oktober 2023 · 424 Inlägg

Jesper328 skrev:
Så felet har uppkommit efter att du har varit där och grejat.
Är det såna där roliga (svindyra) skivor med integrerade lager och magnetringar?
Kan ju då vara så enkelt att du saknar magnetringar på de nya grejerna, eller att de är helt fel.

Annars så får du börja med att mäta så att du har spänning ner till sensorerna.
Känns däremot väldigt osannolikt att något händer med båda kretsarna efter att du bytt bromsar och att det INTE har något med ditt ingrepp att göra.

Håller med! Eller förstöra ABS ringen/magnetringarna  som sitter på den nya skivan/hjullagret. Såg en person när han göra så men var jävla knepigt att förstå varandra med språket. Tills sist tvinga han köpa nya megnetringarna.

Robinell
5 oktober 2023 · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
Så felet har uppkommit efter att du har varit där och grejat.
Är det såna där roliga (svindyra) skivor med integrerade lager och magnetringar?
Kan ju då vara så enkelt att du saknar magnetringar på de nya grejerna, eller att de är helt fel.

Annars så får du börja med att mäta så att du har spänning ner till sensorerna.
Känns däremot väldigt osannolikt att något händer med båda kretsarna efter att du bytt bromsar och att det INTE har något med ditt ingrepp att göra.

sollu skrev:

Jesper328 skrev:
Så felet har uppkommit efter att du har varit där och grejat.
Är det såna där roliga (svindyra) skivor med integrerade lager och magnetringar?
Kan ju då vara så enkelt att du saknar magnetringar på de nya grejerna, eller att de är helt fel.

Annars så får du börja med att mäta så att du har spänning ner till sensorerna.
Känns däremot väldigt osannolikt att något händer med båda kretsarna efter att du bytt bromsar och att det INTE har något med ditt ingrepp att göra.

Håller med! Eller förstöra ABS ringen/magnetringarna  som sitter på den nya skivan/hjullagret. Såg en person när han göra så men var jävla knepigt att förstå varandra med språket. Tills sist tvinga han köpa nya megnetringarna.

Tror att ni kan vara någonting på spåren, själva skivorna var inte så jävla dyra. Fick pressa ur gamla hjullagret och sätta dom på dom nya skivorna minns jag. Kan det vara så jävligt att dom där sensor/magnetringarna inte följde med dom nya skivorna helt enkelt? Och att dom försvann med dom gamla?

Känns som att det är något sånt som hänt. Då det är samma fel på bägge sidor.

Jesper328
6 oktober 2023 · 2 389 Inlägg

https://www.trodo.se/bromsskiva-febi-bilstein-28155

Såg skivorna ut såhär?
Då är den yttre delen på baksidan själva magnetringen, dvs den rödbruna grejen.
Saknas dessa så kan det läggas en felkod på ”elektriskt fel” då hjulsensorn på bilen skapar ett magnetfält, men får inget ”svar” ifrån magnetringen.

Senast redigerat av Jesper328 (6 oktober 2023)

Up the RA
Robinell
6 oktober 2023 · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
https://www.trodo.se/bromsskiva-febi-bilstein-28155

Såg skivorna ut såhär?
Då är den yttre delen på baksidan själva magnetringen, dvs den rödbruna grejen.
Saknas dessa så kan det läggas en felkod på ”elektriskt fel” då hjulsensorn på bilen skapar ett magnetfält, men får inget ”svar” ifrån magnetringen.

Skruvade lös skivorna och kika och det är ingen sensorring på hjullagret 😄 tack som fan för hjälpen hade aldrig räknat ut det annars.

Får hoppas att det fungerar när jag satt dit dom nu 💪🏻

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang