Sökes: Volvokunnig :)

Jesper328 Diagnostekniker
20 oktober 2023 · 2 424 Inlägg

God eftermiddag!

Bil som gäller;
Volvo XC60 - 2010 - D5 - TF-80SC AWD.
Kundanmärkning: Bil startar ej, "lägg i P eller N" visas i displayen, nyckel sitter fast i tändningslåset.

Felsökte denna kärra här i veckan och konstaterade att lägesgivaren i TCM var defekt.
Talade med kunden och vi kom överens om att plocka hem en begagnad då det skiljde sisådär 12500kr mot en ny, och jag förklarade att jag TROLIGTVIS ej kommer att kunna koda in den nya modulen.
Sagt och gjort, TCM byttes och bilen startar och går kanonbra förutom att den är låst på 3an och felkod förekommer.
Felkoden: P061400 - ECM/TCM - inkompatibla.
Inget konstigt alltså.

Nu till min fråga.
Kunden ringde ner till den lokala Volvoverkstan och fick berättat för sig att dessa moduler inte alltid kan kodas en andra gång.
Jag finner svar på internet som säger både och.
Är detta fallet?

Art.nr på modulen lyder: 307 519 46

https://www.bildelsbasen.se/img/2048/a/a/681dfc/path/mnt/newftp/112/bil/lgnr/241178_1.jpg

Tack på förhand! smile

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2023 · 13 811 Inlägg

att volvo säger så är föga förvånande.  har du själv testat att programera in den?
med en halv ny felsökningsdator är det ju bara att köpa en programering och göra det.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
20 oktober 2023 · 2 258 Inlägg

Fullt möjligt att dom inte kan omkodas, dock väldigt långsökt på en sådan detalj. Programmeringsspärrar brukar man lägga på mer viktiga saker, såsom mätarställning osv..

Jesper328 Diagnostekniker
20 oktober 2023 · 2 424 Inlägg

Growe skrev:
att volvo säger så är föga förvånande.  har du själv testat att programera in den?
med en halv ny felsökningsdator är det ju bara att köpa en programering och göra det.

Tack för svar. smile

Njae, inte direkt.
De vill ju kränga nya grejer.
DÄREMOT så fann jag att vissa moduler är av det här slaget, men de är äldre varianter som ej har en intern lägesgivare.

Vad gäller inlärningar och adaptioner så fixade min dator rubbet förutom just att lära in VIN, osv.
Men men, denna skall bytas ut framåt vintern ändå. smile

Up the RA
Jesper328 Diagnostekniker
20 oktober 2023 · 2 424 Inlägg

Lucif3r skrev:
Fullt möjligt att dom inte kan omkodas, dock väldigt långsökt på en sådan detalj. Programmeringsspärrar brukar man lägga på mer viktiga saker, såsom mätarställning osv..

Kände precis likadant.
Har aldrig haft problem med programmeringar av begagnade styrenheter tidigare.. iallafall inte på modernare bilar.

Up the RA
Jesper328 Diagnostekniker
24 oktober 2023 · 2 424 Inlägg

Kommer med en uppdatering utifall att någon annan skulle undra över detta framöver.

Dessa moduler går, som förväntat, att programmera en andra gång.
De är ej låsta till ett VIN.
Sen att bilen kom hem med fler fel än innan är en annan femma. lol

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang