Hjälp med att felsöka/beskriva dubbelmassa svänghjul. (Bilder)

gaddn
25 oktober 2023 · 4 Inlägg

Skulle behöva er hjälp att beskriva det gamla dubbelmassa svänghjulet som filmades när bilen hämtades ut ifrån verkstaden.

Vad är det ni ser?
Hur skulle bilen fungera med svänghjulet?
Skulle bilen ta sig framåt med detta svänghjulet?
Vilka fel se ni med svänghjulet/växellådan?

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247709/247709-06ec3a4b333a574f9e215d03b2a93258.jpg


All information skulle jag vara väldigt tacksam för.

Jesper328 Diagnostekniker
25 oktober 2023 · 2 424 Inlägg

Varför tittar vi på bilderna?
Bilderna är ju inte så bra heller för den delen så jag ser inte så mycket mer än en DCT och lite lameller.

Up the RA
gaddn
25 oktober 2023 · 4 Inlägg

Jesper328 skrev:
Varför tittar vi på bilderna?
Bilderna är ju inte så bra heller för den delen så jag ser inte så mycket mer än en DCT och lite lameller.

Det är utklippa bilder ifrån en video.

Har problem med en verkstad som släppte på bromsen när växellådan var i felaktigt läge. Automatlådan tog alla växlar förutom ibland stannade automatlådan på 2an när den stod stilla. Räckte med att starta om bilen för att den skulle börja på 1an.

När det tog felkoderna och den anställde skulle hoppa ut ur bilen släppte han på bromsen och motorn började gå trögt, som om bilen ville köra framåt. Efteråt kom en stark intensiv lukt av bränd olja. De lagade bilen och påstod att det var växelådan, sedan mitt i allt kom dubbelmassa svänghjulet till. Allt som allt 25000kr sedan vill verkstaden ha 16500kr för jobbet.

Grejen är den att växellådan fungerade exakt likadant som när jag lämna in den. Att den ibland inte kunde gå ifrån 2an till 1an. Annars gick växlarna hur fint som helst. Körde till en annan verkstad och det visade sig att byte av batteriet löste problemet.

simlar
25 oktober 2023 · 5 555 Inlägg

Varför ber du inte verkstaden om utförligare beskrivning på bilderna? Dom bör ju veta bäst som faktiskt har sett sakerna i verkligheten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
gaddn
25 oktober 2023 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Varför ber du inte verkstaden om utförligare beskrivning på bilderna? Dom bör ju veta bäst som faktiskt har sett sakerna i verkligheten.

För att verkstaden inte ta ansvar för någonting. Efter händelsen påstå verkstaden att den gick enbart 2-4-6 och startade enbart på 2an. Ska upp rättsligt emot verkstaden och behöver bevisa att bilen fungerade innan, vilket är för mig svårt att bevisa. Jag behöver bevis på att detta dubbelmassa svänghjulet är sönder.

Jesper328 Diagnostekniker
25 oktober 2023 · 2 424 Inlägg

Helt omöjligt att avgöra om det där svänghjulet är dåligt eller ej på en bild.

Har du godkänt reparationen så har du godkänt reparationen, även om felet kvarstår.
Verkstan bör ju försöka lösa det här för att behålla ansiktet, men det finns ingenting som säger att de måste det då det ej kan ha utfört ett arbete på 41500kr utan kundens godkännande… tyvärr.

Folk här på forumet kan nog inte hjälpa speciellt mycket heller utan att veta vad det är för bil, växellåda, och felkoder.

Up the RA
Mossan1
26 oktober 2023 · 2 933 Inlägg

Man kan inte förstöra en frisk växellåda  eller koppling genom att "släppa på bromsen" oavsett läge den är i.
Om bilen "rymt" och smackat in i nått = Ja.
Då ska man stå och låta den dra på kopplingen under lång tid (på tomgång snackar vi lång tid, med höga varv och blockerad kortare tid)

Då överhettar den, men det ska det vara system som hindrar. Varningar och allt möjligt. Med foten på bromsen ska den inte dra på kopplingen automatiskt.

Något var fel med en koppling innan, det är helt klart.

Dåligt DMF händer alla modeller.

Men bilderna sade inte så mycket.

Vad det är för fordon och låda är information som saknas.

Senast redigerat av Mossan1 (26 oktober 2023)

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2023 · 10 329 Inlägg

gaddn skrev:

Jesper328 skrev:
Varför tittar vi på bilderna?
Bilderna är ju inte så bra heller för den delen så jag ser inte så mycket mer än en DCT och lite lameller.

Det är utklippa bilder ifrån en video.

Har problem med en verkstad som släppte på bromsen när växellådan var i felaktigt läge. Automatlådan tog alla växlar förutom ibland stannade automatlådan på 2an när den stod stilla. Räckte med att starta om bilen för att den skulle börja på 1an.

När det tog felkoderna och den anställde skulle hoppa ut ur bilen släppte han på bromsen och motorn började gå trögt, som om bilen ville köra framåt. Efteråt kom en stark intensiv lukt av bränd olja. De lagade bilen och påstod att det var växelådan, sedan mitt i allt kom dubbelmassa svänghjulet till. Allt som allt 25000kr sedan vill verkstaden ha 16500kr för jobbet.

Grejen är den att växellådan fungerade exakt likadant som när jag lämna in den. Att den ibland inte kunde gå ifrån 2an till 1an. Annars gick växlarna hur fint som helst. Körde till en annan verkstad och det visade sig att byte av batteriet löste problemet.

En växellåda går inte sönder på det sättet! Du kan släppa bromsen precis när du vill, oavsett manuell eller automat, utan att nå´t händer. Det finns inget "felaktigt läge" som man inte får släppa bromsen i.

Har bilen gått en bit och lådan ändå ska ner hade jag bytt dubbelmassesvänghjul bara för säkerhets skull, även om det inte låter illa, bara för att slippa riva ner lådan igen i framtiden. För sönder går dom, förr eller senare...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
26 oktober 2023 · 7 322 Inlägg

Hur skulle det vara att byta till ett homogent svänghjul?
Jag hade problem med dubbelmassesvänghjulet på en Land Rover Defender Td4 Puma.
Fick rådet av flera på SLRK att byta till homogent svänghjul.
Jag bytte bil i stället.

Men trådskaparens problem förstår jag inte riktigt?
Varför vill han inte uppge bilfabrikat och modell?

Mossan1
26 oktober 2023 · 2 933 Inlägg

torsen skrev:
Hur skulle det vara att byta till ett homogent svänghjul?
Jag hade problem med dubbelmassesvänghjulet på en Land Rover Defender Td4 Puma.
Fick rådet av flera på SLRK att byta till homogent svänghjul.
Jag bytte bil i stället.

Men trådskaparens problem förstår jag inte riktigt?
Varför vill han inte uppge bilfabrikat och modell?

På en manuellt växlad bil kan man konvertera till homogent, så länge det passar på alla vis SAMT att man får tag i en lamell med fjädrat centrum.
Med DMF är lamellen stum.

Till en Dubbelkopplingslåda vete katten om man varken kan eller bör byta. Så speciellt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 oktober 2023 · 13 810 Inlägg

torsen skrev:
Hur skulle det vara att byta till ett homogent svänghjul?
Jag hade problem med dubbelmassesvänghjulet på en Land Rover Defender Td4 Puma.
Fick rådet av flera på SLRK att byta till homogent svänghjul.
Jag bytte bil i stället.

Men trådskaparens problem förstår jag inte riktigt?
Varför vill han inte uppge bilfabrikat och modell?

att montera stumt svänghjul är ju rätt vanligt inom vags manuella lådor..   
där finns det till alla motorer istort sätt. 

men tyvärr förlorar man lite komfort av det hela..   vet inte varför dom säljs ju ofta med koppling och tryckplatta fjädrat centrum men det hjälper inte endå..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
27 oktober 2023 · 2 933 Inlägg

Growe skrev:
att montera stumt svänghjul är ju rätt vanligt inom vags manuella lådor..   
där finns det till alla motorer istort sätt. 

men tyvärr förlorar man lite komfort av det hela..   vet inte varför dom säljs ju ofta med koppling och tryckplatta fjädrat centrum men det hjälper inte endå..

Med homogena svänghjul skakar även moderna dieslar som en gammal Golfdiesel från tidigt 90tal. Därför denna dynamiska utjämning i svänghjulen för den mjuka gång dieslarna har numera.

Ofta överförs skallrandet till växellådan med div rasselljud som följd också.  Främst på lågvarv, men även tomgång.
Inte direkt några fel, utan missljud av skakandet och sämre komfort.

Värt det eller ej, är en annan fråga och i alla fall JAG skulle dra mig för att konvertera en dubbelkopplingslåda. Säkert väldigt speciellt allting ang koppling. (Aldrig tagit isär en)

Senast redigerat av Mossan1 (27 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang