3912
Sök

lagligt att ta bort katen på bilar under årsmodell 89?

111 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Tja

Jo, jag bara undrar om det stämmer att det inte är något krav på att ha katalysator på en bil under årsmodellen 1989? Och att den går igenom besiktningen om man tar bort den.  Tacksam för svar

MVH// David

// David Jonsson

Evolution
1 627 Inlägg
10 februari 2007
är bilen utrustad med det orginal ska den finnas

Fäll ner pungen och landa

2 911 Inlägg
10 februari 2007
Men behöver inte fungera, 89 o neråt, eller om de va 88 och neråt.
Bara den sitter där.

1 893 Inlägg
10 februari 2007
_471-David_ skrev:
Tja

Jo, jag bara undrar om det stämmer att det inte är något krav på att ha katalysator på en bil under årsmodellen 1989? Och att den går igenom besiktningen om man tar bort den.  Tacksam för svar

MVH// David

Avgas gräns värdena på under 89or är sådanna att man klarar att understiga dem utan katalysator. Men som sagt, satt det en kat där när bilen reg bessiktigades, så skall det sitta en där.
Finns massor med olika lösningar att kring gå katten.
Är det en udda bil som Fieron, så är det bara att köra in utan, de vet inte hur det skall se ut under huven. Finns folk som har åkt igenom SBP med stor V8 i, fast de aldrig kom med V8 från fabrik. wink
Lösning två, kanske den lättaste. Renska katten, så bara skalet är kvar. (Jag skulle i det läget köpa en högflödes race kat.)
Lösning tre, maskera en dämpare som kat. svetsa på lite värme plåtar på/runt en dämpare. wink

Mitt förlag är, investera i en race kat. den bromsar inte avgaserna nämnvärt, och du har ändå gjort en insats för miljön. Tror inte någon bessiktnings man hänger upp sig i det läget.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 februari 2007
Att rensa katten är ingen bra idé, då det uppstår turbulens som bromsar avgaserna ännu mer. Skaffa en racekat!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

73 Inlägg
10 februari 2007
Går att trycka ett rör igenom katten så slipper du turbulensen... och så sitter katten kvar, kom inte ihåg exakt årsmodell, men ibland räcker det bara med att katten ska sitta där, men den behöver inte vara i funktion. Lite halvdålig förklaring med hoppas att du förstod ändå smile

Bil stavas med 3 bokstäver, B M W

987 Inlägg
10 februari 2007
Är det inte -87 och neråt det inte behövs..?

i like it load

.......
2 655 Inlägg
10 februari 2007
NippaN skrev:
Är det inte -87 och neråt det inte behövs..?

yess, 88 kom de katt, men den behöver inte funka eller nått men den måste sitta där, 89 kom de lag på att dom måste sitta där och ska fungera.........

1 893 Inlägg
10 februari 2007
Finns en hel del bilar som såldes som "88b" där "b" betydde att de var 89or, de fick skattereduktion vid inköp för de hade kat, samtidigt räknades de som 88or när avgasvärdena mättes. Så 89 blev det strängare avgasregler. (=Lag på kat)

1 785 Inlägg
10 februari 2007
Prova! De kanske inte märker det på besiktingen om du låter någon som är bra på att distrahera besiktiga din bil hehe....

Vad är anledninga till att du vill ta bort den? Bättre flöde? Upprostad? Inte råd med en ny?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök