3427
Sök

Golf 5 går ojämnt och misständer på flera cylindrar.

6 Inlägg
10 november 2023
Trådstartare
Hej! Jag har en golf 5 multifuel. Allt började med att den började gå ryckigt ibland och ibland gick den okej. För några dagar sen så small det till i motorn på väg hem och ser att ett tändstift har skjutits ut. Har fixat gängorna på det tändstiftet och satt i 4 nya tändstift samt nya tändkablar för dom andra var kassa. Bilen går fortfarande ryckigt och får upp felkoder att den misständer på olika cylindrar. Har ni någon aning om vad det kan vara för fel? Bilen går framåt nu men väldigt ryckigt och kan ej stå på tomgång för då dör den.

6 Inlägg
10 november 2023
Trådstartare
Misfire cylinder 1 och 2

Random/multiple cylinder misfire

Manifold absolute pressure/Barometrio
Pressure sensor
Cirouit
Range/Performance

6 Inlägg
10 november 2023
Trådstartare
Efter lite googling ska jag testa att byta ut map sensor då den endå satt ganska lätt till, vet inte riktigt vad som kan hända om den är dålig?

3 060 Inlägg
10 november 2023
Ja, motorn använder ju en MAP-sensor istället för luftmassemätare (ofta både och).
Enkelt förklarat: ger denna fel signaler så blir luft/bränsleblandningen fel.

Du kan testa denna med en multimeter.
Stick in en nål i bakkant av kontaktstycket till map-sensorn, har för mig att mittenstiftet är signal.
Bör ligga runt 1.0-1.4v på tomgång, och hoppa upp mot 4.0v om du ger full gas lite snabbt.

Kan du kolla värden med datorn så bör map ligga runt 35kPa på tomgång.
Motor av tändning på nära 100kPa, och baro också därikring… den visar i millibar vill jag minnas.

Edit: min erfarenhet av VW från denna årgång är att felkoder på misständningar, map-sensorer, och P0171 system för magert beror oftast på EGR-ventilen.
Du kan alltid prova att koppla ur kontakten till den och se vad som händer. smile
Senast redigerat av Jesper328 (10 november 2023)

6 Inlägg
10 november 2023
Trådstartare
Har testat att byta ut Map sensor men ingen skillnad, kopplat loss egr via kontakten men ingen skillnad hittills.
Senast redigerat av Wayzz98 (10 november 2023)

3 060 Inlägg
10 november 2023
Har du kontrollerat så att map-sensorn visar rimliga värden?
Där kan man ju kolla med multimeter som jag förklarat ovan, men det är ju ytterst intressant att se vad motorstyrdonet tycker också.

Kollat så att spjällhuset beter sig som det skall?
Styrdonet använder kör bl.a spjälläge, insugstryck, och motorvarvtal mot varandra.
Visar en av dessa värden utanför toleranserna så sätts en felkod.

Du får in extra luftmassa någonstans.

KOPPLAR DU LOSS KONTAKTEN IFRÅN SPJÄLLHUSET SÅ BEHÖVER DET GÖRAS EN GRUNDINSTÄLLNING PÅ DETTA.
Senast redigerat av Jesper328 (10 november 2023)

6 Inlägg
10 november 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Tändstift skjutits ut???

Haha japp, körde hem en kväll och så small det till så hängde tändstiftet i tändkabeln utan gängor så fick ju göra nya gängor för att få dit det.

6 Inlägg
10 november 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Har du kontrollerat så att map-sensorn visar rimliga värden?
Där kan man ju kolla med multimeter som jag förklarat ovan, men det är ju ytterst intressant att se vad motorstyrdonet tycker också.

Kollat så att spjällhuset beter sig som det skall?
Styrdonet använder kör bl.a spjälläge, insugstryck, och motorvarvtal mot varandra.
Visar en av dessa värden utanför toleranserna så sätts en felkod.

Du får in extra luftmassa någonstans.

KOPPLAR DU LOSS KONTAKTEN IFRÅN SPJÄLLHUSET SÅ BEHÖVER DET GÖRAS EN GRUNDINSTÄLLNING PÅ DETTA.

Ska testa med detta när jag är ledig, tack för tipsen!!

1 774 Inlägg
11 november 2023
Hmm, ett tändstift bara for ut, o du tycker jaja de kan väl hända..fixar nya gängor så går det igen.????  Nåt säjer mig att tidigare ägare inte har alla hästar hemma-eller har anlitat nån som hissen inte går hela vägen upp. Hmm, har du inte 4 separata t-spolar på denna ?

mvh/husse

Sök