Volvo 940 strul med koppling

Linusjoo
27 november 2023 · 50 Inlägg

Hej, tänkte kolla om nån har nåt tips på om man behöver chimsa ut kopplingskulan på m90 lådan när man bytt till orginal lamell samt klracings förstärkta tryckplatta, samt stålomspunnen slang. Har även bytt slavcylinder och huvudkopplingcylinder.
Samt luftat på vanliga sättet när någon pumpar samt med trycksatt behållare och sugit vätska.
Börjar bli trött på det, bilen är i nuläget körbar men kopplingen frikopplar endast i botten så tänkte kolla om nån har en aning om det går att lösa med att chimsa ur kopplingskulan typ 3mm? Eller finns det någon annan lösning på detta om någon har erfarenhet?
Eller kan det fortfarande vara luft i systemet? Fast det varit trycksatt och alltid över max strecket?
Lamellen gled lätt på splinesen samt lådan gick på utan nå konstigheter!
Tar gärna emot alla ideer och alla tips!
Mvh Linus

Marlboroman
27 november 2023 · 8 233 Inlägg

Beroende på tjockleken på lamellen så kan man behöva schimsa mellan tryckplattan och svänghjulet

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Linusjoo
28 november 2023 · 50 Inlägg

Yes ja missa skriva de schimsade 1mm då lamellen va 8.1mm och tryckplattan va gjort för 7.1mm! Annars om ja hade missat det hare det varit förklaringen men börjar bli rätt trött på dethär! hmm

Senast redigerat av Linusjoo (28 november 2023)

Linusjoo
28 november 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Beroende på tjockleken på lamellen så kan man behöva schimsa mellan tryckplattan och svänghjulet

Har du annars någon mer ide vad det eventuellt kan vara för fel? smile

Marlboroman
28 november 2023 · 8 233 Inlägg

Var den lilla plastskålen på kopplingsarmen hel? Och det har inte nötts hål på kopplingsarmen där slavcylindern går emot? Och sitter den lilla plast/gummidelen i änden på pinnen på slavcylindern? Satte du dit rätt cylindrar? Både huvud- och slav finns olika storlekar beroende på vilken koppling man har.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Linusjoo
29 november 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Var den lilla plastskålen på kopplingsarmen hel? Och det har inte nötts hål på kopplingsarmen där slavcylindern går emot? Och sitter den lilla plast/gummidelen i änden på pinnen på slavcylindern? Satte du dit rätt cylindrar? Både huvud- och slav finns olika storlekar beroende på vilken koppling man har.

Jo plastskålen såg hel ut men kanske glappade lite minimalt, men kopplingsarmen inspekterade jag inte så noggrant i lådan, men urgroppningen för slavcylinder pinnen var lite sliten men inte hål igenom. O slavcylinderpinnnen har plasten kvar på pinnen.
Däremot bör båda cylindrarna stämma då måtten på slavcylindrarna och dem såg identiska ut även huvudkopplingcylindern hmm
Men funderar på om gaffekarmen eventuellt om den skulle kunna va lite böjd eller nåt så det blir för långt spel mellan solfjädrarna och urttrampningslagret.

Linusjoo
4 december 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Var den lilla plastskålen på kopplingsarmen hel? Och det har inte nötts hål på kopplingsarmen där slavcylindern går emot? Och sitter den lilla plast/gummidelen i änden på pinnen på slavcylindern? Satte du dit rätt cylindrar? Både huvud- och slav finns olika storlekar beroende på vilken koppling man har.

Tog ner lådan igen igår och bytte ut gaffeln, kulan samt plastskålen till kulan till nya delar, blev lite bättre och skärde ut en liten bit av mattan då kopplar den ännu bättre längre ner....
Men kan det då vara luft kvar o systemet att ja behöver lufta ännu mer? För finns inget annat ja kommer på som kan va orsaken nu sad
Fettade även in splines!
Tacksam för svar smile

Marlboroman
4 december 2023 · 8 233 Inlägg

Luft i systemet kan det vara. Det kan va knepigt att få ut all luft. Jag brukar ta en pvc-slang (genomskinlig) och sätta på nippeln och så får den andra änden mynna ut i en flaska som hängs en bit ovanför huvudcylindern. Då är det ju bara att öppna nippeln och pumpa på pedalen några gånger så ser man i slangen om det kommer luft medans man väntar på att nivån i slangen ska komma upp i samma höjd som huvudcylindern

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Linusjoo
4 december 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Luft i systemet kan det vara. Det kan va knepigt att få ut all luft. Jag brukar ta en pvc-slang (genomskinlig) och sätta på nippeln och så får den andra änden mynna ut i en flaska som hängs en bit ovanför huvudcylindern. Då är det ju bara att öppna nippeln och pumpa på pedalen några gånger så ser man i slangen om det kommer luft medans man väntar på att nivån i slangen ska komma upp i samma höjd som huvudcylindern

Okej, menar du att du har slangen från slavcylindern till en behållare som du sätter ovanför huvudkopplingcylindern? Men är det bara för att se om det kommer luft?
Men har du nått bra sätt att lufta på sen efter eller luftar du så? smile
Samt vart kan man köpa sånn pvc genomskinlig slang i rätt mått? smile
Tack

Senast redigerat av Linusjoo (4 december 2023)

Marlboroman
4 december 2023 · 8 233 Inlägg

Slangen från nippeln på slaven. Dels för att se om det finns luft och dels för att gör man så kan man spola igenom hela systemet utan att det kan det sugas in luft igen. För kommer luften ut i slangen i en del som är bara lite riktad uppåt så kommer luften alltid att stiga till ytan. Jag luftar sådär både vad det gäller koppling och bromsar. på bromsar är det ju bra för då ser man när det kommer ny vätska. Slang brukar kunna finnas på ställen som säljer grejer till båtar / bilar. Jag tror jag köpte på Biltema sist.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Linusjoo
4 december 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Slangen från nippeln på slaven. Dels för att se om det finns luft och dels för att gör man så kan man spola igenom hela systemet utan att det kan det sugas in luft igen. För kommer luften ut i slangen i en del som är bara lite riktad uppåt så kommer luften alltid att stiga till ytan. Jag luftar sådär både vad det gäller koppling och bromsar. på bromsar är det ju bra för då ser man när det kommer ny vätska. Slang brukar kunna finnas på ställen som säljer grejer till båtar / bilar. Jag tror jag köpte på Biltema sist.

Okej yes tack! Men då kan ja ha en slang från slavcylindern upp till en behållare och öppna nippeln och sen låta någon pumpa flera gånger så de kommer vätska sen när ska man stängs och öppna igen? smile

Marlboroman
4 december 2023 · 8 233 Inlägg

Du kan göra det själv. Har du riggat upp slang + behållare högre upp än huvudcylindern så behöver du bara öppna nippeln på slaven och pumpa några gånger. Efter det så tar kapillärverkan över och nivån i slangen stiger utan att du behöver pumpa. Sen är det bara att vänta tills nivån i slangen kommer upp till huvudcylindern. Är man otålig kan man såklart pumpa några gånger till. När nivån i slangen är uppe vid huvudcylindern kan man pumpen en gång eller 2 för att va säker på att all luft ska va borta. Sen är det bara att stänga nippeln och prova att trycka ner kopplingen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Linusjoo
5 december 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du kan göra det själv. Har du riggat upp slang + behållare högre upp än huvudcylindern så behöver du bara öppna nippeln på slaven och pumpa några gånger. Efter det så tar kapillärverkan över och nivån i slangen stiger utan att du behöver pumpa. Sen är det bara att vänta tills nivån i slangen kommer upp till huvudcylindern. Är man otålig kan man såklart pumpa några gånger till. När nivån i slangen är uppe vid huvudcylindern kan man pumpen en gång eller 2 för att va säker på att all luft ska va borta. Sen är det bara att stänga nippeln och prova att trycka ner kopplingen.

Men måste behållaren va tätt mot slangen eller kan slangen bara ligga ner i behållare utan att de är tätt? smile tänker så det inte blir nåt baksug eller så!
Okej yes tack får prova det i helgen!

Marlboroman
5 december 2023 · 8 233 Inlägg

Slangen kan ligga i behållaren om man så vill, den är bara bra om änden är öppen. Jag använder en Festisflaska som jag borrat ett hål i korken på som är lite större än slangen och trätt igenom den. Sen har jag satt ett buntband några cm från änden på slangen som håller kvar slangen i flaskan efter att kroken dragits åt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Linusjoo
5 december 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Slangen kan ligga i behållaren om man så vill, den är bara bra om änden är öppen. Jag använder en Festisflaska som jag borrat ett hål i korken på som är lite större än slangen och trätt igenom den. Sen har jag satt ett buntband några cm från änden på slangen som håller kvar slangen i flaskan efter att kroken dragits åt.

Okej yes tack så mycket smile

Linusjoo
5 december 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Slangen kan ligga i behållaren om man så vill, den är bara bra om änden är öppen. Jag använder en Festisflaska som jag borrat ett hål i korken på som är lite större än slangen och trätt igenom den. Sen har jag satt ett buntband några cm från änden på slangen som håller kvar slangen i flaskan efter att kroken dragits åt.

Ska prova det till helgen! Skriver sen hur det går efter! smile

Linusjoo
10 december 2023 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:
Slangen kan ligga i behållaren om man så vill, den är bara bra om änden är öppen. Jag använder en Festisflaska som jag borrat ett hål i korken på som är lite större än slangen och trätt igenom den. Sen har jag satt ett buntband några cm från änden på slangen som håller kvar slangen i flaskan efter att kroken dragits åt.

Provade sättet du skrev några gånger tills det inte kom några luftbubblor men det funkade hyfsat men den är fortfarande trög att få i växlarna när den är varm o körd ett tag, för kopplingen bara tar i botten sad vad kan de bero på? Eller är det bara att det fortfarande är luft kvar fast det inte kom några fler bubblor? Kan de hjälpa om jag gör på sättet du skrev bromsluftare med tryckluft som suger o så har man den ovanför behållaren? Eller med tryck från ett däck till behållaren med slang för o få tryck neråt? sad börjar bli less på bilen.

Jeebz
10 december 2023 · 540 Inlägg

På dubbelmassesvänghjul så ska utsticket på lamellen vara mot motorn och inte mot växellådan.

Linusjoo
10 december 2023 · 50 Inlägg

Jeebz skrev:
På dubbelmassesvänghjul så ska utsticket på lamellen vara mot motorn och inte mot växellådan.

Yes satte utsticket mot motorn smile

Linusjoo
11 december 2023 · 50 Inlägg

Jeebz skrev:
På dubbelmassesvänghjul så ska utsticket på lamellen vara mot motorn och inte mot växellådan.

Kan man lufta bakvägen på något sätt? Eller är det bättre o lufta med tryckverktyg i vätskebehållaren?
Samt finns det någon längre slavcylinder annars med längre slaglängd tänkte jag om det skulle göra någon skillnad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang