Bilbas till hemmet.

SixtenBlixt
20 december 2023 · 1 Inlägg

Tjena, har en baslåda med 12" kenwood bas från en polare. Funderar på att ha den i hemmet.
Är totalt nybörjare så jag undrar hur man skulle ha kopplat in den isåfall? Vad för sorts kablar, förstärkare och sånt samt
hur det ska gå till.

Mossan1
20 december 2023 · 2 828 Inlägg

Är det inte olika Ohm på högtalarna för 230v apparater och 12v apparater?

Var så förr, men kanske inte längre.

MickeEng
20 december 2023 · 481 Inlägg

Hallå!
Nu är det ganska många år sedan men, körde 2st portade lådor med 12 tummare + 2st sonab 3vägs högtalare till min 4kanals Kenwood förstärkare 4x240w som jag fortfarande har kvar men nu med lite beskedligare JVC högtalare modell mindre men helt ok.
Har hela stapeln kvar förutom radiodelen för vem lyssnar på radio.
Med till köpt CD spelare efter som det inte ingick -89
Kommer ihåg när man drog på Believe med Antiloop fy***n då ramla grejorna ner som stod på badrumsskåpet väg i väg.
Så nog funka det alltid.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Oreggad Ruter Knekt
21 december 2023 · 653 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det inte olika Ohm på högtalarna för 230v apparater och 12v apparater?

Var så förr, men kanske inte längre.

Äldre 230-ampar vill ofta ha 8-12 ohm, ganska lätt att koppla. Nyare klarar allt som oftast ned till 4ohm, finns de med kanal ut för 1ohm med.

Nee, tokbas i hemmet är inget jag gillar, sakerna sitter ju inte fast big_smile

Senast redigerat av Duvetdet (21 december 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hemmamek
25 december 2023 · 159 Inlägg

Jag kopplad min 12" via ett vanligt monoblock som jag drev med en server PSU, som kunde lämna 65 A vid 12 V, så 780W. Sen koppla monoblocket via högnivåkabel, inte lågnivå, fick ett 60Hz mullrande från nå störningar från elnätet annars.

Tror PSUn kosta typ 250 spänn, och då slapp man meck-lösningar med batterier på laddning hela tiden. Man behövde dock hitta kopplingsschema och löda på nån ställbar resistor för att få ut ström utan att PSUn var inkopplad i en server.

Kan inte säga att jag  rekommenderar det, särskilt inte om du bor i lägenhet. I mitt fall blev det i alla fall på tok för mycket bas, så jag använde den typ aldrig. Skakade alla rutor i lägenheten ganska enkelt, grannarna skulle  nog inte acceptera det vid längre bruk. Men kan tänka mig att det hade varit fränt på fest i fristående hus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang