Motoroptimera Ford Focus 100hk 1.0T 2015 5man

Keikoo88
6 januari · 14 Inlägg

Tjena!
Jag funderar på att motoroptimera min Ford Focus 2015 1.0T 5vxl 100hk. Jag ser på div. Sidor att man justerat ner steg 1 från ca 145hk/240nm till 130hk/220nm. Jag tänker att det måste finnas någon förklaring till detta. Hur mycket nm tål 5vxl på denna bil? De 6vxl har ju 125hk så de borde tåla mer, allt annat lika.

Senast redigerat av Keikoo88 (6 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari · 17 502 Inlägg

Sitter det en turbo i den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Keikoo88
6 januari · 14 Inlägg

Japp

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari · 13 748 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sitter det en turbo i den?

det ska vi nog förutsätta med 45hk ökning.. smile

säkert samma motor som 125hk så inte så konstigt effekt ökning..  smile

bara att göra den..   dukommer inte ångra dig.. gör bara bakgrundskontroll kolla så dom har rätt försäkringar och allt så du inte står där när någon tabbar sig eller får strömavbrott vid fel tillfälle.. 

det finns en del oseriösa aktörer på marknaden så man bör kolla runt lite
framför allt googla namnet på företag det brukar ge bra fingervisning om det är ett bra företag eller ej smile
och kolla att dom har ett företag oxå smile



lådan håller..   skulle det vara något så är det kopplingen men skulle inte förvåna mig om det sitter samma koppling på 100hk och 125hk ..

Senast redigerat av Growe (6 januari )

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
6 januari · 6 578 Inlägg

100 hästarn har enkelmasse medans 125an har dubbelmassesvänghjul..Sitter även andra skruvar som håller bränslepumpen, ser identiska ut men inte jämfört om det är olika artikelnummer på dem.

Tänk på att byta kamrem först innan trim, akilleshäl på 1.0an som fått fel oljespec vid service (Tänderna på kamremmen separerar och täpper oljepumpen, sen är det klart.)

De/Dem
Keikoo88
6 januari · 14 Inlägg

ATM Performance har tydligen 5 års garanti, det är nog bra. Jag vet att de ändrade motorn mellan 2014 till 2015 på 100hk, men inte vad som ändrades.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari · 13 748 Inlägg

xXSammy skrev:
100 hästarn har enkelmasse medans 125an har dubbelmassesvänghjul..Sitter även andra skruvar som håller bränslepumpen, ser identiska ut men inte jämfört om det är olika artikelnummer på dem.

Tänk på att byta kamrem först innan trim, akilleshäl på 1.0an som fått fel oljespec vid service (Tänderna på kamremmen separerar och täpper oljepumpen, sen är det klart.)

åhh våtrem alltså..  mycket smart grej att lägga kamremmen i olja..   skulle iof inte förvåna mig att just ford kommer på just en sån lösning...    istället för att köra kevlarförstärkt och över 20k service intervall på remmarna som vag dieslarna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Keikoo88
6 januari · 14 Inlägg

xXSammy skrev:
100 hästarn har enkelmasse medans 125an har dubbelmassesvänghjul..Sitter även andra skruvar som håller bränslepumpen, ser identiska ut men inte jämfört om det är olika artikelnummer på dem.

Tänk på att byta kamrem först innan trim, akilleshäl på 1.0an som fått fel oljespec vid service (Tänderna på kamremmen separerar och täpper oljepumpen, sen är det klart.)

Vad menas med enkelmasse i praktiken? Tänkte byta kamrem när det är dax, efter 10 år.

Keikoo88
6 januari · 14 Inlägg

Någon som har annat tips att tänka på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari · 17 502 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Sitter det en turbo i den?

det ska vi nog förutsätta med 45hk ökning.. smile

säkert samma motor som 125hk så inte så konstigt effekt ökning..  smile

bara att göra den..   dukommer inte ångra dig.. gör bara bakgrundskontroll kolla så dom har rätt försäkringar och allt så du inte står där när någon tabbar sig eller får strömavbrott vid fel tillfälle.. 

det finns en del oseriösa aktörer på marknaden så man bör kolla runt lite
framför allt googla namnet på företag det brukar ge bra fingervisning om det är ett bra företag eller ej smile
och kolla att dom har ett företag oxå smile



lådan håller..   skulle det vara något så är det kopplingen men skulle inte förvåna mig om det sitter samma koppling på 100hk och 125hk ..

Jo men du vet hur det är... Kalle 19 år puttar i ett sportluftfilter i sin 740 och tror den får +15hk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
7 januari · 6 578 Inlägg

Growe skrev:
åhh våtrem alltså..  mycket smart grej att lägga kamremmen i olja..   skulle iof inte förvåna mig att just ford kommer på just en sån lösning...    istället för att köra kevlarförstärkt och över 20k service intervall på remmarna som vag dieslarna smile

Intervallen är ändå 24.000 mil/10år men det har hänt att remmen går sönder innan, har även för mig att PSA maskinen 1.2 PureTech har detta problem

Keikoo88 skrev:
ATM Performance har tydligen 5 års garanti, det är nog bra. Jag vet att de ändrade motorn mellan 2014 till 2015 på 100hk, men inte vad som ändrades.

Transmissions-/frontkåpan ändrades då de första motorerna hade öppet till en packning för vattenpumpen, när motorn började "svettas" ut olja mellan ventilkåpan rinner det ner och förstör packningen, sen blir det ett rejält kylarvätskeläckage.

Keikoo88 skrev:
Vad menas med enkelmasse i praktiken? Tänkte byta kamrem när det är dax, efter 10 år.

Dubbelmasse dämpar vibrationerna ifrån motorn, ger mjukare växling och skonar växellådan. Solid/Enkel är bara fast och har hårdare gång, mindre som kan gå sönder men inget känt problem med svänghjul på B6/6-växlade.
Vanligare att tryckplattan på MTX75/5-Växlade blir dålig och frikopplar inte helt, ibland.

De/Dem
Keikoo88
7 januari · 14 Inlägg

Tack för bra info! Det lutar åt 130hk/220nm, tror det blir bäst kompromiss. Då blir motorn även något starkare än 125hk varianten i sitt originalutförande och bör slita något mindre på delarna än 145hk/240nm versionen. Jag tror även att jag sparar lite soppapengar på detta då jag använder farthållaren en hel del.

Senast redigerat av Keikoo88 (7 januari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari · 13 748 Inlägg

Keikoo88 skrev:
Tack för bra info! Det lutar åt 130hk/220nm, tror det blir bäst kompromiss. Då blir motorn även något starkare än 125hk varianten i sitt originalutförande och bör slita något mindre på delarna än 145hk/240nm versionen. Jag tror även att jag sparar lite soppapengar på detta då jag använder farthållaren en hel del.

det är när du använder all effekt det gör någon form av skillnad. men  handen på hjärtat det blir aldrig någon besparing en peppigare bil gör att man gasar mer..   

jag kan köra min polo på 0.38l/milen  men hur ofta händer det jag får vara glad om jag är nere i 0.5 när jag åker till och från jobbet..  påtok för tung högerfot..   därimot känns ju bilarna säkrare med lite mer effekt så man vågar köra om istället för att fundera på hurvida man verkligen ska komma om eller ej smile

min polo har 90hk 230nm orginal med optimering 135hk och 310nm vrid..  enormt skillnad. framför allt så går den nu att köra utan att behöva växla ner för något i huvudtaget ska hända..  nu kan man ligga på 3an i 30km/h och behöver inte växla förens en bit efter 130km/h på samma växel  det gör ju bilen lite trevligare att köra.   det är ju dock en diesel så dom har mest vrid och ingen effekt. 

jag skulle gå på en starkaste och det kommer inte slita något mer så länge du inte använder det. och inte ens då kommer det skapa några bekymmer.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
7 januari · 7 292 Inlägg

Growe skrev:

xXSammy skrev:
100 hästarn har enkelmasse medans 125an har dubbelmassesvänghjul..Sitter även andra skruvar som håller bränslepumpen, ser identiska ut men inte jämfört om det är olika artikelnummer på dem.

Tänk på att byta kamrem först innan trim, akilleshäl på 1.0an som fått fel oljespec vid service (Tänderna på kamremmen separerar och täpper oljepumpen, sen är det klart.)

åhh våtrem alltså..  mycket smart grej att lägga kamremmen i olja..   skulle iof inte förvåna mig att just ford kommer på just en sån lösning...    istället för att köra kevlarförstärkt och över 20k service intervall på remmarna som vag dieslarna smile

ford har det på sina psa dieslar 20 000 mil eller 10 år, fords 1,8 tdci har våtrem,, det suger,, på dieslarna kan man bygga om till kedja, vet ej hur det är på bensinare

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang