Motorsystem service erfordras

Catlady
11 januari · 10 Inlägg

Köpte bil i lördags och den lampan lyser till och från. Är en Volvo v70 från 2005. Tråkigt att man kanske köpt en bil med problem det första man har att göra med..

Den ska in på service imorgon. Tänkte kolla med er först vad kostar det att läsa av felkoden och släcka lampan? Vill förbereda mig lite innan jag ska dit imorgon för har verkligen ingen aning

Idag var lampan släckt kan man ändå läsa av felkoden då eller måste lampan lysa då? Den kommer och går

Ringde bilhandlaren (köpte bilen utan motor garanti) han sa att det är en gammal bil så ingen mening att lägga flera tusen på felsökning. Skulle till verkstan och be dom släcka lampan och se om den kommer tillbaka..

Visst bilen är 19 år gammal men den har gått 22000 och betalade 54 tusen för den..

För dom pengarna förväntade jag mig ändå en bil som inte varnar för något det första den gör. Eller det gick att köra hem 12 mil. Sen börjar den lysa 2 dagar senare. Sen slocknar den någon dag för att sen återkomma, idag var den släckt..

Annars märker jag inte att något är dåligt. Den låter rätt mycket när jag startar den men det kanske den ska göra? Mina tidigare bilar har låtit mindre iaf. Tycker nästan de är en häftig känsla hehe

trubbelturbo
11 januari · 1 462 Inlägg

Köper du en egen felkodsläsare så kommer du undan med ett par hundralappar. Nästan garanterat billigare än att göra det på verkstad.

Är osäker på om alla felkoder lagras men många gör det och går att läsa av även om inte motorlampan lyser.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
eastereverybodybay
12 januari · 365 Inlägg

Catlady skrev:
Ringde bilhandlaren (köpte bilen utan motor garanti) han sa att det är en gammal bil så ingen mening att lägga flera tusen på felsökning. Skulle till verkstan och be dom släcka lampan och se om den kommer tillbaka..

Visst bilen är 19 år gammal men den har gått 22000 och betalade 54 tusen för den..

För dom pengarna förväntade jag mig ändå en bil som inte varnar för något det första den gör. Eller det gick att köra hem 12 mil. Sen börjar den lysa 2 dagar senare. Sen slocknar den någon dag för att sen återkomma, idag var den släckt..

Du ska reklamera felet till bilhandlaren med hänvisning till konsumentköplagen.
Du ska inte hävda garanti. Garantier är frivilliga. Konsumentköplagen är INTE frivillig.

Googla "konsumentköplagen och bilköp". Läs på lite vad som gäller. Det där bör absolut räknas som ett ursprungligt fel.

Oreggad Ruter Knekt
12 januari · 659 Inlägg

Beror på vad det är för motor, men tycker generellt c50-v70 är jävligt tysta av sig. Gäller väl alla normala bilar iofs, kör bara 40 åriga härk och diesel big_smile

Men som eastereverybodybay skriver, stå på dig. Du ska inte behöva lyfta ett finger om du har lagen på din sida. Vad de nojjar för är att de sålt något med dolda fel. Varför de inte vill att den felsöks, för då sitter de i en ekonomisk förlust.

Senast redigerat av Oreggad (12 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Catlady
12 januari · 10 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Köper du en egen felkodsläsare så kommer du undan med ett par hundralappar. Nästan garanterat billigare än att göra det på verkstad.

Är osäker på om alla felkoder lagras men många gör det och går att läsa av även om inte motorlampan lyser.

Jag tror inte det är motorlampan så. Det är en orange triangel sen motorsystem

Brådhis * Voff voff *
12 januari · 10 285 Inlägg

Catlady skrev:

trubbelturbo skrev:
Köper du en egen felkodsläsare så kommer du undan med ett par hundralappar. Nästan garanterat billigare än att göra det på verkstad.

Är osäker på om alla felkoder lagras men många gör det och går att läsa av även om inte motorlampan lyser.

Jag tror inte det är motorlampan så. Det är en orange triangel sen motorsystem

Det är att likställa med "motorlampa" på Volvo. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Catlady
12 januari · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

Catlady skrev:

trubbelturbo skrev:
Köper du en egen felkodsläsare så kommer du undan med ett par hundralappar. Nästan garanterat billigare än att göra det på verkstad.

Är osäker på om alla felkoder lagras men många gör det och går att läsa av även om inte motorlampan lyser.

Jag tror inte det är motorlampan så. Det är en orange triangel sen motorsystem

Det är att likställa med "motorlampa" på Volvo. smile

Jaha så den ”vanliga” med en motor finns inte på Volvo eller? Den lyser tillsammans med andra lampor precis innan start. Så den borde finnas den med

Brådhis * Voff voff *
12 januari · 10 285 Inlägg

Catlady skrev:

Brådhis skrev:

Catlady skrev:

Jag tror inte det är motorlampan så. Det är en orange triangel sen motorsystem

Det är att likställa med "motorlampa" på Volvo. smile

Jaha så den ”vanliga” med en motor finns inte på Volvo eller? Den lyser tillsammans med andra lampor precis innan start. Så den borde finnas den med

I instruktionsboken (världens minst lästa bok) anges att motorlampan indikerar fel på avgasrening. Så man kan väl säga att "Motorsystem service erfordras" berättar att det är fel på nå´t annat... Dvs att det finns en felkod på någon komponent i motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kvantfysik
12 januari · 65 Inlägg

Inte helt ovanligt att det är det kopplingspedal lägesgivaren när man får meddelandet "Motorsystem service erfordras" utan att ha motorlampan tänd.

Givaren är inte speciellt svår att byta, sitter nere på kopplingspedalen och inga verktyg behövs vid bytet. bör inte ta mer än nån minut att byta.

Senast redigerat av Kvantfysik (12 januari )

Catlady
12 januari · 10 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Inte helt ovanligt att det är det kopplingspedal lägesgivaren när man får meddelandet "Motorsystem service erfordras" utan att ha motorlampan tänd.

Just de som felkoden visade kopplingspedalgivare.

Vad gör den för nytta? Går bilen sönder om man inte byter? Är det farligt att köra? Eller är det något som inte funkar? Vad isåfall för bilen går bra vad jag vet.

Lampan har kommit 2 gånger denna vecka och ingenting på flera dagar nu..

Som sagt vad gör den för nytta?

Kvantfysik
12 januari · 65 Inlägg

Lägesgivaren används av farthållaren, trycker du ner kopplingen så skall farthållaren avaktiveras till exempel. Det är inget som påverkar bilens gång mer än att farthållaren ej fungerar.

Givaren sitter nere vid kopplingspedalen, inga verktyg behövs vid byte av den.

Senast redigerat av Kvantfysik (12 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang