Feltankad Toyota Prius 2007

jackesnacke
15 januari · 26 Inlägg

Hej!

Jag har en Toyota Prius 2007 som endast gått cirka 15500 mil. Innan jul började motorlampan lysa och efter lite verkstadsvistelse så visar det sig att det har tankats diesel i bilen. Jag vet inte hur eller när, har inget minne av att jag gjort det och varje gång jag tankar så tankar jag fullt och då har jag svårt att tro att den kan gå på så mkt diesel. Troligen har det alltså legat långt nere i tanken under lång tid. Är detta ens rimligt?

Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den. Till saken hör att jag innan jul precis skulle åka och sälja bilen för 53 000 kr till en bilhandlare, dvs innan jag fick reda på felet. Tror att bilen med fungerande motor och katalysator skulle kunna gå ännu högre till en privatperson.

Hur hade ni agerat här? Jag vill bli av med bilen men hur tror ni jag kan få mest värde? Finns det någon som köper halvtrasiga bilar? Den har som sagt gått väldigt lite för att vara en Prius 2007a. Om inte, vad tror ni skrotvärdet är?

Tack,
Jacob

Senast redigerat av jackesnacke (16 januari )

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 285 Inlägg

På vilket sätt påstår dom att dieseln skulle "förstört motor och katalysator"?

Normalt sett om man tankar diesel i en bensinare så tömmer man tanken, byter bränslefilter och kör...

Att du skulle kunnat köra så långt på diesel att katalysatorn skulle gå sönder är rena fantasierna.

Senast redigerat av Brådhis (15 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jackesnacke
15 januari · 26 Inlägg

Minns inte exakt vad han sa nu men ska höra sen. Det är alltså en Toyota-verkstad som hävdar detta så svårt att veta vad jag ska säga. Har ruggigt dålig koll på bilar tyvärr.

De har ju dock naturligtvis tömt tanken och bytt filter m.m.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 285 Inlägg

Alltså, det är helt orimligt att det enda du skulle märka av diesel i tanken är att motorlampan tänds. Att det sedan, trots att det enda som märkts är motorlampan, skulle ha förstört både motor och katalysator är om möjligt ännu mer orimligt.

Bilen borde gått illa, låtit illa. Det borde rykt ur avgasröret... Om det ens skulle gått att köra den alls.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jackesnacke
15 januari · 26 Inlägg

Även om det bara ligger lite diesel på botten av bensintanken? Jag sa såklart till verkstaden att jag inte har tankat diesel (vad jag vet såklart men är ju inte senil) men de hävdar att det är tyngre än bensin och således kan lägga sig längst ner i bensintanken.

Frågan är ju bara vad det skulle kunna vara för problem om det nu inte är diesel. Motorlampan lyser ju fortfarande och de har ju felsökt lääänge. Försäkringsbolaget betalade ut 12k för arbetskostnad för felsökning.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 285 Inlägg

jackesnacke skrev:
Även om det bara ligger lite diesel på botten av bensintanken? Jag sa såklart till verkstaden att jag inte har tankat diesel (vad jag vet såklart men är ju inte senil) men de hävdar att det är tyngre än bensin och således kan lägga sig längst ner i bensintanken.

Frågan är ju bara vad det skulle kunna vara för problem om det nu inte är diesel. Motorlampan lyser ju fortfarande och de har ju felsökt lääänge. Försäkringsbolaget betalade ut 12k för arbetskostnad för felsökning.

Diesel är tyngre än bensin och lägger sig på botten. Bränslepumpen suger av förklarliga skäl från botten. Så vad som nu än finns på botten kommer att sugas upp först. Det går inte att köra runt med diesel på botten av tanken...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jackesnacke
15 januari · 26 Inlägg

Hmm, jag det låter onekligen logiskt.

Grejen är att jag till och med begärde ut kvitto från min senaste tankning 13 oktober 2023 och det var... bensin såklart. Efter den tankningen körde jag bilen ≈15 mil, sen stod den 6 veckor under november i kylan vid Arlanda. Hämtade den 9/12 men startbatteriet var paj så en annan verkstad bytte det och dagen efter skulle jag åka och sälja den men det var då jag fick motorfelslampan...

Så något är skumt men jag kan liksom inte mer än lita på verkstaden. Jävla rävsax.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 285 Inlägg

jackesnacke skrev:
Hmm, jag det låter onekligen logiskt.

Grejen är att jag till och med begärde ut kvitto från min senaste tankning 13 oktober 2023 och det var... bensin såklart. Efter den tankningen körde jag bilen ≈15 mil, sen stod den 6 veckor under november i kylan vid Arlanda. Hämtade den 9/12 men startbatteriet var paj så en annan verkstad bytte det och dagen efter skulle jag åka och sälja den men det var då jag fick motorfelslampan...

Så något är skumt men jag kan liksom inte mer än lita på verkstaden. Jävla rävsax.

Så dom har felsökt för 12000:-, kommit fram till att det kan ha varit diesel i bensinen (enligt dom) och motorlampan lyser än...?

Jag tycker du ska prata med ditt försäkringsbolag, som ju betalat, förklara läget, ta den till en annan verkstad för en second opinion. Misstänker att bolaget inte kommer vara överförtjusta i att ha betalat 12000:- för ingenting (utom en gissning).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jackesnacke
15 januari · 26 Inlägg

Ja det låter klokt. Ska snacka med försäkringsbolaget. Stort tack för hjälpen!

Tar gärna emot fler synpunkter från andra också.

Tack!

xXSammy
15 januari · 6 578 Inlägg

Munstycket för diesel är väl ändå större så det borde inte vara möjligt att tanka fel?

De/Dem
Mossan1
15 januari · 2 831 Inlägg

xXSammy skrev:
Munstycket för diesel är väl ändå större så det borde inte vara möjligt att tanka fel?

Precis!
I så fall fel i cisternen på macken.
Möjligt förvisso.

Samt, att en bensinmotor går inte sönder av diesel. Knappast bränslesystemet heller.
Tvärtom med bensin i en diesel är värre.
Nån kan säga att det inte är en vanlig bensinmotor i en Prius och ha rätt.
Adkinssonmotorn (inte en ottomotor)  i Prius skiljer sig främst på kamaxeltiderna, och inte i grunddesignen.  En "äkta" adkinsson-motor har två vevaxlar. Inte Prius.

jackesnacke
15 januari · 26 Inlägg

xXSammy skrev:
Munstycket för diesel är väl ändå större så det borde inte vara möjligt att tanka fel?

Gäller detta även på en bil från 2007?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari · 13 748 Inlägg

jackesnacke skrev:

xXSammy skrev:
Munstycket för diesel är väl ändå större så det borde inte vara möjligt att tanka fel?

Gäller detta även på en bil från 2007?

göller samtliga bilar med katalysator alltså 100% från 1989 men även något tidigare på vissa märken..

när det blev katalysator satte man en strypning i alla tankrör för att ingen skulle kunna tanka blyad bensin i bilar med katalysator

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jackesnacke
15 januari · 26 Inlägg

Growe skrev:

jackesnacke skrev:

xXSammy skrev:
Munstycket för diesel är väl ändå större så det borde inte vara möjligt att tanka fel?

Gäller detta även på en bil från 2007?

göller samtliga bilar med katalysator alltså 100% från 1989 men även något tidigare på vissa märken..

när det blev katalysator satte man en strypning i alla tankrör för att ingen skulle kunna tanka blyad bensin i bilar med katalysator

Ok, då borde det alltså vara omöjligt att på en tankstation tanka i diesel i min bil... Så jävla märkligt detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 17 502 Inlägg

Har verkstaden erbjudit sig att köpa bilen som den står nu? Om detta händer så har jag en teori. En elak sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari · 13 748 Inlägg

jackesnacke skrev:

Growe skrev:

jackesnacke skrev:

Gäller detta även på en bil från 2007?

göller samtliga bilar med katalysator alltså 100% från 1989 men även något tidigare på vissa märken..

när det blev katalysator satte man en strypning i alla tankrör för att ingen skulle kunna tanka blyad bensin i bilar med katalysator

Ok, då borde det alltså vara omöjligt att på en tankstation tanka i diesel i min bil... Så jävla märkligt detta.

läste dock härom dagen att någon tankat fel i själva mackens tank och folk fick fel bränsle.. har du googlat och kollat så det inte hänt på den macken du tankat på.  konstigare saker har hänt.. men du kan inte tagit fel handtag det är som sagt omöjligt.. 

men åt andra hållet går det utmärkt.. och det har dödat en del dieselbilar kan jag säga.. 

har faktist själv lyckats med bedriften..   på något sätt så stannade jag vid diesel handtaget gick en bit bort stoppade i tankkortet gick bort och började tanka.. men på något konstigt sätt var det ett grönt handtag och detta reagerade jag inte på.. 

var dock inte van dieselbils ägare på den tiden.  och det var på en buss på jobbet som redan var totalt kappslut så jag tömde tanken och hjälde i diesel den gick några år till efter det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 285 Inlägg

Growe skrev:
läste dock härom dagen att någon tankat fel i själva mackens tank och folk fick fel bränsle.. har du googlat och kollat så det inte hänt på den macken du tankat på.  konstigare saker har hänt..

Grejen är väl att om det hade varit så passa blandat att bilen skulle gått sönder, "motor och katalysator"(!), så behöver blandningen vara rätt rejält fel och då märks det. Rejält! Både på körning och doft. Är det så lite att det inte märks så går inte heller något sönder...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
15 januari · 2 831 Inlägg

En bensinmotor borde stanna långt innan den tar allvarlig skada.

Enda jag kan tänka skulle ta egentlig skada är om den skulle spika och bli så att den typ bränner ventiler. Men jag undrar om det blir så av diesel.
Tveksamt.

Och DESSUTOM kvadda kat.
Nä, här är en hund begraven.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 17 502 Inlägg

Sen att TS vill sälja bilen tycker jag är bra. Den har uppnått sin tekniska livslängd. "Bara 15500 mil" betyder att den stått mycket och batteriet är 17 år hur man än ser på det... Släckte inte verkstaden motorlampan och i så fall varför inte? Felkod?

Skulle det varit något fel på hybridsystemet hade du fått en tjusig stor röd triangel i displayen och då blir det en smula jobbigt... Bilen går fortfarande att köra men beter sig mycket underligt.

Så vet du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
15 januari · 103 Inlägg

Mycket skum historia detta, som andra har sagt. En Toyota-verkstad påstår detta alltså, och efter en felsökning som kostade 12 000 kr så är det här det som de kom fram till?
Prata med ditt försäkringsbolag och ta den till en annan verkstad är min rekommendation. Det här låter väldigt konstigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang