jackesnacke skrev:
Ska dela med mig av en tidslinje angående bilen och vad som hänt så blir det enklare att följa. Har skickat samma till både verkstaden och försäkringsbolaget för att utesluta att den har tankats fel. Kan inte vara det som är problemet. Allt finns dokumenterat vad gäller kvitton etc.
2023-09-03 - Tankar näst senaste gången vid OKQ8 Brommaplan. Full tank 25,6 liter, 95 bensin (enligt kvittot jag begärt ut).
2023-10-13 - Tankar senaste gången vid Circle K Åkersberga. Full tank 25,8 liter 95 bensin (enligt kvittot jag begärt ut). Kör därefter vidare upp till landstället i Roslagen (cirka 3 mil).
2023-10-15 - Kör hem från landet, cirka 7 mil
2023-10-29 - Kör bilen till Arlanda, cirka 5 mil. Ställen bilen på Connect Hotels långtidsparkering under 6 veckor utomhus.
2023-12-09 - Hämtar bilen på Connect Hotel efter 6 veckor. Startbatteriet är dött så jag ringer bärgare från Assistanskåren som kommer och startar bilen. Jag kör hem och lite extra för att batteriet ska laddas upp. Cirka 8 mils körning.
2023-12-10 - Bilen startar inte. Startbatteriet måste troligen bytas.
2023-12-15 - Hyr en CTEK batteristartare på Hygglo, får igång bilen och rullar ner den till Deki Mech verkstad i Aspudden ngn km från där jag bor.
2023-12-18 - Bilen är klar. Den har fått nytt startbatteri och även blivit servad då jag ska sälja bilen. Det gick på 5984kr
2023-12-21 - Jag ska åka och sälja bilen hos DAAL Bil AB som vill betala 53 000 kr för bilen. När jag kört ngn km och är utanför verkstaden Deki Mech upptäcker jag att hybridbatteri-lampan lyser. Jag bestämmer mig för att köra in hos Deki Mech för att be dem kolla och detta är första gången jag kör bilen efter servicen (utom att jag körde hem då såklart, ≈ 2km). Då det verkar vara batterifel så måste bilen till en Toyotaverkstad så jag får ringa på bärgning. Bilen tas till Europeiska Motor på Östermalm.
2024-01-02 (lite osäker på datum då detta är telefonsamtal) Europeiska motor har kollat på bilen och de hör av sig och säger att den blivit feltankad. Jag blir lättad (men förvånad så jag inte vet med mig att jag feltankat) då det inte är fel på hybridbatteriet. De har dock lagt cirka 12 000 kr på felsökning. Till min ytterligare lättnad så täcker försäkringsbolaget felsökningsavgiften. Jag behöver bara betala självrisk på typ 1000kr.
2024-01-10 - Bilen är klar och DAAL Bil AB som jag har varit ärlig mot hela vägen vill fortfarande köpa bilen för 53 000kr. Jag hämtar bilen och kör ut den till dem i Kungsängen. När de testar bilen så ser de att motorlampan är tänd och vill inte köpa bilen. Jag kör då tillbaka bilen till Europeiska Motor på Östermalm och där är vi nu.