Nytt batteri, två v senare är bilen död?

sumej
27 januari · 20 Inlägg

Hej,

Äger en Golf MK 5 (04) som jag köpte nytt batteri till för två veckor sedan då tidigare batteri var slut.
Imorse när jag skulle starta bilen så var den helt död, nyckelsystemet fungerade inte så behövde låsa upp bilen "manuellt", ingen tändning och ingen indikation på att den lever alls.

Jag köpte exakt samma batteri som suttit i bilen sen tidigare (samma AH etc).

Är detta ett vanligt fenomen? Eller varför hände detta nu? Hur gör jag för att motverka det i framtiden?

jaka54
27 januari · 5 735 Inlägg

Nya batterier bör laddas! Gjorde du det?

candyweiss
27 januari · 876 Inlägg

sumej skrev:
Hej,

Äger en Golf MK 5 (04) som jag köpte nytt batteri till för två veckor sedan då tidigare batteri var slut.
Imorse när jag skulle starta bilen så var den helt död, nyckelsystemet fungerade inte så behövde låsa upp bilen "manuellt", ingen tändning och ingen indikation på att den lever alls.

Jag köpte exakt samma batteri som suttit i bilen sen tidigare (samma AH etc).

Är detta ett vanligt fenomen? Eller varför hände detta nu? Hur gör jag för att motverka det i framtiden?

Har du kollat så att generatorn laddar eller att du kanske har något som står och drar ström?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
sumej
27 januari · 20 Inlägg

jaka54 skrev:
Nya batterier bör laddas! Gjorde du det?

Nej det gjorde jag faktiskt inte. Batteriet står på laddning hemma nu.
Att man skulle ladda nyköpt batteri visste jag faktiskt inte så tackar för den infon! Då har jag lärt mig något nytt big_smile Kan tänka mig att Biltema inte laddar upp alla deras batterier.

Senast redigerat av sumej (27 januari )

sumej
27 januari · 20 Inlägg

candyweiss skrev:

sumej skrev:
Hej,

Äger en Golf MK 5 (04) som jag köpte nytt batteri till för två veckor sedan då tidigare batteri var slut.
Imorse när jag skulle starta bilen så var den helt död, nyckelsystemet fungerade inte så behövde låsa upp bilen "manuellt", ingen tändning och ingen indikation på att den lever alls.

Jag köpte exakt samma batteri som suttit i bilen sen tidigare (samma AH etc).

Är detta ett vanligt fenomen? Eller varför hände detta nu? Hur gör jag för att motverka det i framtiden?

Har du kollat så att generatorn laddar eller att du kanske har något som står och drar ström?

Min första tanke var att något drar ström när bilen är av men jag kan verkligen inte komma på något.
Däremot så fifflade jag lite med kupebelysningen i veckan, så kanske råkat ställa in ljuset på något sätt.

Hur ser jag att generatorn laddar på bästa sätt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari · 17 486 Inlägg

Enklast är att använda en multimeter när bilen går på tomgång. Mät på batteripolerna och spänningen bör ligga på +14 volt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sumej
27 januari · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Enklast är att använda en multimeter när bilen går på tomgång. Mät på batteripolerna och spänningen bör ligga på +14 volt.

Tack!

Jag tror dock jag lyckats lokalisera problemet.

Felsökte radion i bilen och såg på nätet att F19 säkringen var för radion (som var tom i min bil). Men visar sig att den inte har att göra med radion på min bil när man kollar diagrammet, så tog ut den säkringen nu då den var tom innan. Satte i en säkring efter batteri bytet så är nästan 100 på att detta är felet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari · 17 486 Inlägg

Har batteriet varit nere på nästan 0 volt och vänt (Hur går det med laddningen?) så kan det ha tagit skada. Men tror inte det. En gång är ingen gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sumej
28 januari · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har batteriet varit nere på nästan 0 volt och vänt (Hur går det med laddningen?) så kan det ha tagit skada. Men tror inte det. En gång är ingen gång.

Gick fint, lät den ladda ca 10 timmar tills att gröna lampan på laddaren lös.
Lirar bra nu i bilen också!

Blanke
29 januari · 330 Inlägg

sumej skrev:

Hybrid_ skrev:
Har batteriet varit nere på nästan 0 volt och vänt (Hur går det med laddningen?) så kan det ha tagit skada. Men tror inte det. En gång är ingen gång.

Gick fint, lät den ladda ca 10 timmar tills att gröna lampan på laddaren lös.
Lirar bra nu i bilen också!

Av ren nyfikenhet, du bor inte i kallare områden?

Om det har varit -30/40 i en vecka och man har inte underhållsladdat batteriet dör det fort!

sumej
30 januari · 20 Inlägg

Blanke skrev:

sumej skrev:

Hybrid_ skrev:
Har batteriet varit nere på nästan 0 volt och vänt (Hur går det med laddningen?) så kan det ha tagit skada. Men tror inte det. En gång är ingen gång.

Gick fint, lät den ladda ca 10 timmar tills att gröna lampan på laddaren lös.
Lirar bra nu i bilen också!

Av ren nyfikenhet, du bor inte i kallare områden?

Om det har varit -30/40 i en vecka och man har inte underhållsladdat batteriet dör det fort!

Nej jag bor faktiskt i Stockholm, lägsta det varit är väl ca -10 grader smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang