Volvo 140 trög styrning

williamwidegren
2 februari · 6 Inlägg

Hej, har en volvo 142 1972 utan styrservo som är både extremt trög i styrningen samt fått nedslag tidigare på glapp i styrväxel. Vad kan jag kolla och vad brukar vara de vanligaste felet kring detta?

simlar
2 februari · 5 526 Inlägg

Är styrsnäckan glapp nu eller har den varit det?

En klassiker är att folk justerar spännskruven tills glappet är borta.
Lite glapp ska det vara för annars går det trögt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
williamwidegren
2 februari · 6 Inlägg

Tyvärr lite svårt att veta, senaste bess var 2005 och den har stått i ladugård sedan dess så jag tolkar det som att det står oförändrat sedan dess. Därför jag undrade om det fanns någon koppling, men hur kan jag se om den är nedskruvad för mycket?

simlar
2 februari · 5 526 Inlägg

Du bör enkelt känna om det glappar i styrningen när du rattar smått höger vänster.
Ska kännas ett litet glapp/bli motståndslöst när du byter håll innan det blir motstånd igen.

Justerskruven sitter på toppen av styrsnäckan. En skruv som låses fast med en mutter.

Sitter inget knutkors på rattaxeln på 140 vad jag minns så där bör det inte kärva.

Däremot kan ju kullederna i framfjädring och styrstag kärva.
Även hjälpstyrarmen på passagerarsidan kan kärva.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
williamwidegren
2 februari · 6 Inlägg

ja det glappar, det tar först emot, sen blir d som ett litet mellanrum där det känns som luft, och sedan tar det i jätte mycket igen. Bör jag alltså kolla den där skruven eller bör jag kolla efter slitage på kulleder?

Steff240
2 februari · 1 019 Inlägg

Kan vara så att någon försökt maskera en slutkörd styrväxel genom att dra åt justerskruven ordentligt... Ingen bra lösning.

Testa att lätta lite på justerskruven och se om det går lättare att ratta.
Sen är det naturligtvis inte fel att gå över styrleder och dylikt. 140-serien var inte kända för distinkt styrning ens som nya och lite glapp härodär gör mycket i slutänden.

Jag har haft en en 142 (folkracebil förvisso) där ratten gick trögt ömsom ett halvt varv, sen lätt ett halvvarv. Var nånting i framvagnen som var krökt, men jag minns inte vad exakt hmm

williamwidegren
3 februari · 6 Inlägg

okej tack, jag ska testa att skruva och se om glappet återstår eller blir värre samt om styrningen blir lättare. mvh

MickeEng
3 februari · 481 Inlägg

Hallå!
Sitter en bussning till hjälpstyrarmen på motsatta sidan av styrväxeln som kan ha kärvat ihop.
Se om du kan lossa styrstaget i den och kolla, den ska gå lätt.
Så var fallet med min 140 jag hade för ska vi säga ett tag sedan.
Inte alls svår att byta om så är fallet.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
williamwidegren
16 februari · 6 Inlägg

en bussning som är i den undre delen mot hjulet är nästintill helt slut, torr o sliten. Kan denna bussning verkligen vara anledningen till att hela systemet blir trögt? dvs på styrslaget om jag förstår rätt.

MickeEng
16 februari · 481 Inlägg

Hallå!
Nja, du har styrsnäckan som sitter bultad i rambenet på förarsidan sedan har du hjälpstyrarm som sitter bultad i rambenet på passagerare sidan.
Går ut ett styrstag till spindlarna på varje sida, sedan har du ett parallellstag som sitter mellan styrsnäckan och hjälpstyrarmen se om du kan lossa det parallellstaget har du framvagnen upplyft kan du känna om det kärvar på någon sida genom att ta tag och vrida hjulet.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Mossan1
16 februari · 2 828 Inlägg

Dom ÄR tungstyrda.  Det satt en herrejösses ratt (typ som piratskepp) i dom av just den anledningen.

Vad har du för ratt, däck och för hjul på bilen?
Liten sportratt och breda däck med fälgar med fel ET...  Inte första 142'an med det i så fall...

Styrväxeln justeras medelst hissade framhjul och man justerar efter "högsta punkten", dvs där man får en tajt spot. Det ska passera den utan bekymmer. No more, No less.
Minns inte om det var olja eller fett i dom.

Sen måste ju alla kulleder inkl idler arm'en gå fint också.  Minns inte om 140serien hade en styrdämpare, eller inte... Om ja, får man kolla den också.

Felaktig Castervinkel kan också få den extra tungstyrd.

Senast redigerat av Mossan1 (16 februari )

doktorduett
17 februari · 354 Inlägg

börja med en rundsmörjning av alla fett nipplar i framvagnen
detta verkar inte vara gjort på många år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang