Ladda batteri i källarförråd?

Prr
13 februari · 11 Inlägg

Hej!

Ursäkta ev idiot-fråga, men är det olämpligt på något sätt att ladda ett nyinköpt batteri i ett källarförråd?
Det skall ju tex vara viktigt med vädring så att det inte samlas farlig gas? Eller är det överdrivet?
/Prr

Hemmamek
13 februari · 156 Inlägg

Borde inte vara något problem. Är nog ganska överdrivet i detta fall. Är ju inte helt stillastående luft där och troligen hyfsat stort.
Brukar ladda mitt i vardagsrummet och ännu har inte lägenheten exploderat.

mats757
13 februari · 915 Inlägg

OM... allting fungerar. Är risken minimal. MEN, om det blivit fel i en cell, typ kortslutning, så blir det för hög spänning på de hela cellerna och dessa kokar och ger ifrån sig gas. Hur stor är den risken? 1/100 eller 1/1000. När det smäller, smäller det ganska ordentligt. Det är verkligen farligt.
Är batteriet på 12,7-13 volt innan du laddar är "Troligtvis" cellerna hela.

Vad får det för följder OM det skulle smälla? Är det ditt eget hus, någon annats hus?
Jag rekomenderar ingenting. Så har jag ingenting sagt!

jaka54
13 februari · 5 734 Inlägg

Klart du kan ladda ett batteri var du vill!

Mossan1
14 februari · 2 828 Inlägg

Visst finns en risk med att ladda batterier.  Ta bara mobiler med farliga batterier som även ofta laddas på väldigt olämpliga ställen.
En av dom vanligaste brandorsakerna.

Gas från bilbatteri?
Jovars, sådant kan ske. Varit med om det själv och även när ett sprängts. Då när en entreprenadmaskin skulle startas i kyla och det var sannolikt dålig kontakt på startkabeln. Det batteriet satte i en låda.
Krävs alltså strömrusning av någon anledning för att denna gasutveckling ska bli kraftig och ge explosiva förhållanden.
Tex, Trasigt batteri och STARK laddare,  trasig laddare, väldigt litet utrymme utan ventilation, mm, mm.

Så riskfritt =Nej. = Faktum.
Är det nästan troligare att man faller i trappen bärandes batteriet ner till källarförådet och skadar sig så?
Förmodligen. I synnerhet med nytt batteri och modern laddare.

Men 100% riskfritt = Nej.
Se till att det är väl ventilerat och justa grejer för att minska risken.

Senast redigerat av Mossan1 (14 februari )

Prr
14 februari · 11 Inlägg

Ok tack!

Är källarförråd i hus till lägenhet och kanske inte ens finns ett strömuttag. Men bra få lite sanity-check på hur man tänker.
/Prr

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari · 13 744 Inlägg

dock ska man ALDRIG ställa ett batteri på betong..  inte en j-vla aning om varför men det är något jag fått höra hela mitt liv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
14 februari · 2 215 Inlägg

Growe skrev:
dock ska man ALDRIG ställa ett batteri på betong..  inte en j-vla aning om varför men det är något jag fått höra hela mitt liv smile

Jasså? Det har faktiskt aldrig jag hört. Gäller det även finputsad betong eller bara grov? big_smile
Skäms på mig då, har för närvarande 2 batterier på ladd, direkt på betonggolvet... Stått där till och från några år nu också sad

Brådhis * Voff voff *
14 februari · 10 280 Inlägg

Lucif3r skrev:

Growe skrev:
dock ska man ALDRIG ställa ett batteri på betong..  inte en j-vla aning om varför men det är något jag fått höra hela mitt liv smile

Jasså? Det har faktiskt aldrig jag hört. Gäller det även finputsad betong eller bara grov? big_smile
Skäms på mig då, har för närvarande 2 batterier på ladd, direkt på betonggolvet... Stått där till och från några år nu också sad

Jag har hört det. Brukar oftast vara från gamla gubbar som vet och kan allt. Har haft batterier stående på alla möjliga underlag och aldrig märkt någon som helst skillnad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MammDiin
14 februari · 2 019 Inlägg

Growe skrev:
dock ska man ALDRIG ställa ett batteri på betong..  inte en j-vla aning om varför men det är något jag fått höra hela mitt liv smile

Aldrig själv hört det så googlade det och kom fram till följande:

Förut när de hade annat hölje så kunde de dra i sig fukt från betong och tydligen för riktigt länge sedan (runt 1900-talet) var höljet gjort av trä och då svällde det och glaset inuti batteriet kunde gå sönder och batterisyran läckte ut.
Sen på 1920-talet så började de med hårt gummi som även drog åt sig fukten men istället orsakade urladdning mellan cellerna.

Men sen mot slutet av 60-talet så introducerades plasthöljet som inte drar åt sig fukt och problemen var ur världen.

mats757
15 februari · 915 Inlägg

MammDiin skrev:

Growe skrev:
dock ska man ALDRIG ställa ett batteri på betong..  inte en j-vla aning om varför men det är något jag fått höra hela mitt liv smile

Aldrig själv hört det så googlade det och kom fram till följande:

Förut när de hade annat hölje så kunde de dra i sig fukt från betong och tydligen för riktigt länge sedan (runt 1900-talet) var höljet gjort av trä och då svällde det och glaset inuti batteriet kunde gå sönder och batterisyran läckte ut.
Sen på 1920-talet så började de med hårt gummi som även drog åt sig fukten men istället orsakade urladdning mellan cellerna.

Men sen mot slutet av 60-talet så introducerades plasthöljet som inte drar åt sig fukt och problemen var ur världen.

Stämmer väldigt bra det du berättat. Jag har hört samma.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 februari · 13 744 Inlägg

mats757 skrev:

MammDiin skrev:

Growe skrev:
dock ska man ALDRIG ställa ett batteri på betong..  inte en j-vla aning om varför men det är något jag fått höra hela mitt liv smile

Aldrig själv hört det så googlade det och kom fram till följande:

Förut när de hade annat hölje så kunde de dra i sig fukt från betong och tydligen för riktigt länge sedan (runt 1900-talet) var höljet gjort av trä och då svällde det och glaset inuti batteriet kunde gå sönder och batterisyran läckte ut.
Sen på 1920-talet så började de med hårt gummi som även drog åt sig fukten men istället orsakade urladdning mellan cellerna.

Men sen mot slutet av 60-talet så introducerades plasthöljet som inte drar åt sig fukt och problemen var ur världen.

Stämmer väldigt bra det du berättat. Jag har hört samma.

så ni menar att det har legat kvar så länge?

har aldrig brytt mig om det som så men visst jag ställer aldrig ett batteri direkt på golvet i garaget..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 februari · 13 744 Inlägg

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum … ic=49341.0

här fick man ju ett svar från någon som frågat tillverkaren direkt..

ganska rolig grej..  vet inte ens vem som sagt det till mig..   bara något som följt med.. kanske var det från skolan eller nått smile 

alltid tänkt att kylan som betongen leder ställer till det..   det var min ide men aldrig brytt mig om att tänka poå det smile

har faktist ett batteri står på en betongplatta på uteplatsen.. ett annat står på ett däck till någon bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
15 februari · 4 391 Inlägg

Hört samma jag åxxå,när jag jobbade på Branzell,s 80/90 talet..
Och för övrigt så har ett batteri exploderat för mig under laddning i garaget stog löst,ej i bil,
fullständigt söndersprängt, behövde inte tömma ut nått batterivatten kan man säga!!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 februari · 13 744 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hört samma jag åxxå,när jag jobbade på Branzell,s 80/90 talet..
Och för övrigt så har ett batteri exploderat för mig under laddning i garaget stog löst,ej i bil,
fullständigt söndersprängt, behövde inte tömma ut nått batterivatten kan man säga!!!

fränt..  hört många som smällt batterier men peppar peppar ta i trä.. aldrig gjort det själv konstigt nog smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
15 februari · 2 215 Inlägg

MammDiin skrev:
Aldrig själv hört det så googlade det och kom fram till följande:

Förut när de hade annat hölje så kunde de dra i sig fukt från betong och tydligen för riktigt länge sedan (runt 1900-talet) var höljet gjort av trä och då svällde det och glaset inuti batteriet kunde gå sönder och batterisyran läckte ut.
Sen på 1920-talet så började de med hårt gummi som även drog åt sig fukten men istället orsakade urladdning mellan cellerna.

Men sen mot slutet av 60-talet så introducerades plasthöljet som inte drar åt sig fukt och problemen var ur världen.

Huh.... Snacka om gammal skröna då big_smile
Med andra ord kan vi lugnt ladda våra batterier på betonggolvet i garaget då wink

MammDiin
15 februari · 2 019 Inlägg

Lucif3r skrev:

MammDiin skrev:
Aldrig själv hört det så googlade det och kom fram till följande:

Förut när de hade annat hölje så kunde de dra i sig fukt från betong och tydligen för riktigt länge sedan (runt 1900-talet) var höljet gjort av trä och då svällde det och glaset inuti batteriet kunde gå sönder och batterisyran läckte ut.
Sen på 1920-talet så började de med hårt gummi som även drog åt sig fukten men istället orsakade urladdning mellan cellerna.

Men sen mot slutet av 60-talet så introducerades plasthöljet som inte drar åt sig fukt och problemen var ur världen.

Huh.... Snacka om gammal skröna då big_smile
Med andra ord kan vi lugnt ladda våra batterier på betonggolvet i garaget då wink

Ja, med tanke på att det tillverkats batterier som inte påverkas av detta i runt 50 år så har det levt kvar länge.

Mack Forum- och sitemoderator
16 februari · 26 151 Inlägg

Trams raderat.

Lugna ner er nu grabbar!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari · 17 485 Inlägg

Jag har själv flera batterier hemma som matar UPS:er. De är alltid på och laddar sina interna batterier. Den stora med 2 gröna LED är online och de andra 2 med en grön och en orange ligger i dvala och bara laddar sin batterier. Slutet utrymme med begränsad ventilation. Så länge det inte är antika blybatterier utan nya moderna som är helkapslade så kör bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a4a1d6952028d5efdac995139d5c097a.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
17 februari · 7 290 Inlägg

sen beror det på laddare med,, har man en modern cetek till exempel så är faran betydligt mindre

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang