Nyare motor i äldre bil.

Robjoh82
23 februari · 2 Inlägg

Hej på er.

Är verkligen novis på detta med bilar och motorer.
Köpte för några år sedan en Ford Focus 2014.

Körde den utan problem i något år när första problemet kom.
Då var det något problem med motorn och verkstaden/försäkringsbolaget ordnade med att renovera motorn.
Detta fungerade i någon månad tills motorn än en gång gick åt skogen och samma procedur gjordes om, Ford skickade motorn på renovering och satte sedan tillbaka den igen.

Denna gången så höll motorn i några månader varpå den än en gång lade av under körning.
Denna gången ringde verkstaden upp mig och sa att motorn ej skulle renoveras igen pga att företaget som renoverat den nu blev svartlistade samt att försäkringsbolaget tröttnat. Denna gången beställdes en ny motor ifrån Tyskland som sedan sattes in. Och sedan dess så har det ej varit några större problem med bilen.

Nu till saken är den att vi måste sälja bilen pga köp av 7-sitsig istället.
Vi har fått ett bud av verkstaden i fråga men personligen så upplever jag det som ett skambud (75.000) och detta för att bilen kan bli svårsåld pga motorbytet.

I mitt tycke så borde man ju få mer för bilen då motorn är nyare och gått desto mindre än chassit? Och samtidigt så antar jag att firman skulle lyfta ur motorn och sätta i en nyare kaross om dom väl skulle få köpa den.
Sen är det ju krångligt med att försöka sälja den privat antar jag pga just ovan nämnda historia. Dessutom finns ju dessa uppgifter endast hos verkstaden digitalt som jag förstod, givetvis så har ju även försäkringsbolaget alla uppgifter om bytet men kan man som privatperson begära ut dessa ifall man vill sälja bilen?

Många frågor men hoppas någon kan ge mig lite tips och kanske har kunskap om liknande situation.

Mvh Robert

Lucif3r
23 februari · 2 218 Inlägg

MER får du knappast för att motorn är bytt. Det är bara önsketänkande från din sida, tyvärr.

Robjoh82
23 februari · 2 Inlägg

Lucif3r skrev:
MER får du knappast för att motorn är bytt. Det är bara önsketänkande från din sida, tyvärr.

Ahh så det är så, tänkte att den vore värd mer då dom sa att motorn kostade mer än bilen gjorde när vi köpte den begagnad.
Då kanske verkstadens bud inte är ett skambud ändå?
Men skulle det vara en vinst att sälja bilen till någon som själv plockar ut motorn och sätter den i ett nyare bättre chassi utan 15k på mätarställningen?

Mvh Robert

Utmarks-Loke
23 februari · 5 846 Inlägg

Utbytt motor blir oftast inte lika bra som när det gjordes på fabriken och 15.000 mil sliter normalt sett mer på karossen än motorn så det ger inte någon större fördel när bilen skall säljas. Nu vet ju inte jag vad för kaross, motor och utrustning din bil har men om nu motorn rasat flera gånger är det kanske den ökända 1.0 med oljedränkt kamrem? Jämför man med blocket ser man att 75k inte är något orimligt pris för en sådan.

Hemmamek
23 februari · 168 Inlägg

Jag som hyfsat amatör på att köpa bilar skulle nog se det som ett plus att motorn är nyare, tanken går väl "mindre mil på motor = bra".
Så om du säljer privat kan det nog vara ett plus (bilhandlaren kanske skulle argumentera liknande till kund när de säljer den vidare också).

Sen fattar jag inte varför det skulle vara en nackdel med nyare (annan?) motor? Att den inte passar lika bra som orginal? Slitage i drivlinan?

Lucif3r
23 februari · 2 218 Inlägg

Hemmamek skrev:
Sen fattar jag inte varför det skulle vara en nackdel med nyare (annan?) motor? Att den inte passar lika bra som orginal? Slitage i drivlinan?

Nja, det är mer lite "om förra ägaren skrotat orginal motor, vem vet hur bilstackarn blivit behandlad i övrigt". Och så vet man ju aldrig hur noga motorbytet gjorts heller, finns mycket som kan gå fel...

Utmarks-Loke
24 februari · 5 846 Inlägg

Kablar som hänger löst, inte själva kontakten men kabeln kanske inte är upphängd ordentligt. Skruvar som blev över vid monteringen och aldrig sattes dit. Såna saker. Sedan är det ju bara själva motorn som är ny, grejer som generator, startmotor och turbo flyttas över från gamla motorn. Och ärligt talat, hur ofta blir det egentligen fel på vevlagren på en modern motor? Själva motorn är oftast i bra skick fortfarande, när resten av bilen är utsliten och sönderrostad, eller fått olösbara elektronikfel.

Oreggad Ruter Knekt
24 februari · 659 Inlägg

Robjoh82 skrev:
Hej på er.

Är verkligen novis på detta med bilar och motorer.
Köpte för några år sedan en Ford Focus 2014.

Många frågor men hoppas någon kan ge mig lite tips och kanske har kunskap om liknande situation.

Mvh Robert

I min bok så är en ny/renoverad motor som gått färre mil än chassiet något positivt. Men det är inte ett säljknep precis. Bilen är inte mer värd för att den varit en klippkorts-patient på verkstäder.

75 för en 2014 ford är beroende på miltal inte allt för orimligt. Men du får nog mer om du säljer privat.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
24 februari · 2 832 Inlägg

Skulle säga att med den historiken är bilen något jag skulle avråda alla att köpa. 

Utbytt motor är inte värdehöjande alls, med mer än utan fungerande motor är den inte värd något alls. 

Men högre än en annan dito = Nope. Tyvärr.

Senast redigerat av Mossan1 (24 februari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang