Köpråd: Hjälp med leasing av familjebil

vapor21
25 februari · 2 Inlägg

Nu är det så att familjen väntar tillökning. I skrivandets stund har vi en VW Polo vilket med lite trixande fungerat trots ett barn med allt som medföljer. Men nu när ytterligare ett barn ska in i bilen och att packning inte kan stuvas in i baksätet på samma sätt som tidigare behöver vi ny bil. Vi kommer leasa nästa bil så det behöver inte bemödas med att det är bättre att vi istället köper.

När vi kollat runt så är vissa bilar väldigt skeva i sin prissättning, t.ex. Passat ligger på nästan 7 500 kr/månad utan vinterdäck. Hur kan den ligga så mycket högre än t.ex. Tiguan som ligger på 5 000 kr. Så med den skeva prissättningen vill vi inte ha en bil som inte lever upp till priset. Vilka familjebilar är mest värda att leasa? Vi har även varit inne på att leasa begagnad från bilhandlare, är det ett ok val eller idiotiskt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari · 17 435 Inlägg

Det finns två fallgropar vid leasing. Den första är räntan då bilhandlaren säkert lockar med 0.95% men efter 6 månader stiger den rejält och bilen blir 1000:- dyrare per månad... Ni ska ha fast ränta!!! I mitt fall som har en leasingbil blev den 2-300:- dyrare per månad vilket är irriterande men rubbar inga cirklar ekonomiskt.

Den andra stötestenen är skick vid återlämning efter leasingperiod. Barn och barnvagnar sliter på bilen. Det kan bli dyrt vid återlämning då olika bolag har olika standard. Vissa bryr sig inte och vissa vill att bilen är i nyskick.

Men varför Passat? Dyra bilar med tveksam kvalitet. Ska ni leasa en ny bil så titta på det som är billigast. Om det står Peugeot eller Opel på bakluckan spelar ju mindre roll när bilen är ny och har alla garantier. Uddamärken rekommenderas. Att jag tog en Hyundai berodde på kort leveranstid och kravet automatlåda som ställde till det i klassen småbilar. Hade hellre tagit ut en Fransk bil. Det skulle blivit nästa val nu när perioden löper ut. En 3008 GT. Men fick tjänstebil i stället.

Titta på priser och glöm inte räntan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
25 februari · 298 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det finns två fallgropar vid leasing. Den första är räntan då bilhandlaren säkert lockar med 0.95% men efter 6 månader stiger den rejält och bilen blir 1000:- dyrare per månad... Ni ska ha fast ränta!!! I mitt fall som har en leasingbil blev den 2-300:- dyrare per månad vilket är irriterande men rubbar inga cirklar ekonomiskt.

Den andra stötestenen är skick vid återlämning efter leasingperiod. Barn och barnvagnar sliter på bilen. Det kan bli dyrt vid återlämning då olika bolag har olika standard. Vissa bryr sig inte och vissa vill att bilen är i nyskick.

Men varför Passat? Dyra bilar med tveksam kvalitet. Ska ni leasa en ny bil så titta på det som är billigast. Om det står Peugeot eller Opel på bakluckan spelar ju mindre roll när bilen är ny och har alla garantier. Uddamärken rekommenderas. Att jag tog en Hyundai berodde på kort leveranstid och kravet automatlåda som ställde till det i klassen småbilar. Hade hellre tagit ut en Fransk bil. Det skulle blivit nästa val nu när perioden löper ut. En 3008 GT. Men fick tjänstebil i stället.

Titta på priser och glöm inte räntan.

Opel och peugeot är ändå samma bil, så det blev en bra jämnförelse.

Jag håller med.
Räntor som åker berg och dal bana och högt barn slitage.

Leasa en kia ceed, det är även under ganti tiden besvärligt att ha bilen på verkstad.
Grandland har väl varit prisvärd att leasa?

krambriw
25 februari · 427 Inlägg

Kia, vette fan, skrivs nu om en person som leasade en Kia och missade servicen med 6 mil!! Verkstaden hade inte tid. När bilen återlämnades var den enligt uppgift utan anmärkning men...dom 6 milen kostade kunden 20 tusen. Grattis!!

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … -kr-boter/

Senast redigerat av krambriw (25 februari )

Muskelbil
25 februari · 298 Inlägg

krambriw skrev:
Kia, vette fan, skrivs nu om en person som leasade en Kia och missade servicen med 6 mil!! Verkstaden hade inte tid. När bilen återlämnades var den enligt uppgift utan anmärkning men...dom 6 milen kostade kunden 20 tusen. Grattis!!

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … -kr-boter/

När jag ingår avtal läser jag avtalet innan jag fullföljer.
Att garantin inte gäller om man kör över service intervall är inte något konstigt eller nytt alls.

vapor21
25 februari · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det finns två fallgropar vid leasing. Den första är räntan då bilhandlaren säkert lockar med 0.95% men efter 6 månader stiger den rejält och bilen blir 1000:- dyrare per månad... Ni ska ha fast ränta!!! I mitt fall som har en leasingbil blev den 2-300:- dyrare per månad vilket är irriterande men rubbar inga cirklar ekonomiskt.

Den andra stötestenen är skick vid återlämning efter leasingperiod. Barn och barnvagnar sliter på bilen. Det kan bli dyrt vid återlämning då olika bolag har olika standard. Vissa bryr sig inte och vissa vill att bilen är i nyskick.

Men varför Passat? Dyra bilar med tveksam kvalitet. Ska ni leasa en ny bil så titta på det som är billigast. Om det står Peugeot eller Opel på bakluckan spelar ju mindre roll när bilen är ny och har alla garantier. Uddamärken rekommenderas. Att jag tog en Hyundai berodde på kort leveranstid och kravet automatlåda som ställde till det i klassen småbilar. Hade hellre tagit ut en Fransk bil. Det skulle blivit nästa val nu när perioden löper ut. En 3008 GT. Men fick tjänstebil i stället.

Titta på priser och glöm inte räntan.

Peugeot 3008 är en av bilarna vi kollat på och helt klart billigare än många andra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari · 17 435 Inlägg

vapor21 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det finns två fallgropar vid leasing. Den första är räntan då bilhandlaren säkert lockar med 0.95% men efter 6 månader stiger den rejält och bilen blir 1000:- dyrare per månad... Ni ska ha fast ränta!!! I mitt fall som har en leasingbil blev den 2-300:- dyrare per månad vilket är irriterande men rubbar inga cirklar ekonomiskt.

Den andra stötestenen är skick vid återlämning efter leasingperiod. Barn och barnvagnar sliter på bilen. Det kan bli dyrt vid återlämning då olika bolag har olika standard. Vissa bryr sig inte och vissa vill att bilen är i nyskick.

Men varför Passat? Dyra bilar med tveksam kvalitet. Ska ni leasa en ny bil så titta på det som är billigast. Om det står Peugeot eller Opel på bakluckan spelar ju mindre roll när bilen är ny och har alla garantier. Uddamärken rekommenderas. Att jag tog en Hyundai berodde på kort leveranstid och kravet automatlåda som ställde till det i klassen småbilar. Hade hellre tagit ut en Fransk bil. Det skulle blivit nästa val nu när perioden löper ut. En 3008 GT. Men fick tjänstebil i stället.

Titta på priser och glöm inte räntan.

Peugeot 3008 är en av bilarna vi kollat på och helt klart billigare än många andra.

Jag påstår inte att den är bra men den är billig och en fd. kollega har en och den fungerar ju. Och har ju garantier... Min Hyundai har gjort jobbet i snart 3 år utan att hicka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari · 14 035 Inlägg

vapor21 skrev:
Nu är det så att familjen väntar tillökning. I skrivandets stund har vi en VW Polo vilket med lite trixande fungerat trots ett barn med allt som medföljer. Men nu när ytterligare ett barn ska in i bilen och att packning inte kan stuvas in i baksätet på samma sätt som tidigare behöver vi ny bil. Vi kommer leasa nästa bil så det behöver inte bemödas med att det är bättre att vi istället köper.

När vi kollat runt så är vissa bilar väldigt skeva i sin prissättning, t.ex. Passat ligger på nästan 7 500 kr/månad utan vinterdäck. Hur kan den ligga så mycket högre än t.ex. Tiguan som ligger på 5 000 kr. Så med den skeva prissättningen vill vi inte ha en bil som inte lever upp till priset. Vilka familjebilar är mest värda att leasa? Vi har även varit inne på att leasa begagnad från bilhandlare, är det ett ok val eller idiotiskt?

Jag förstår inte varför det är så populärt att privatleasa bilar hit och dit. Har du råd att leasa bil så har du råd att spara 5000-7000 kr under ett eller två år så har du till en bra kontantinsats så köper du bilen på avbetalning eller tar ett banklån och då har du ju ett värde kvar i bilen efter 3 år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zemet
25 februari · 4 035 Inlägg

Vettemannen skrev:

vapor21 skrev:
Nu är det så att familjen väntar tillökning. I skrivandets stund har vi en VW Polo vilket med lite trixande fungerat trots ett barn med allt som medföljer. Men nu när ytterligare ett barn ska in i bilen och att packning inte kan stuvas in i baksätet på samma sätt som tidigare behöver vi ny bil. Vi kommer leasa nästa bil så det behöver inte bemödas med att det är bättre att vi istället köper.

När vi kollat runt så är vissa bilar väldigt skeva i sin prissättning, t.ex. Passat ligger på nästan 7 500 kr/månad utan vinterdäck. Hur kan den ligga så mycket högre än t.ex. Tiguan som ligger på 5 000 kr. Så med den skeva prissättningen vill vi inte ha en bil som inte lever upp till priset. Vilka familjebilar är mest värda att leasa? Vi har även varit inne på att leasa begagnad från bilhandlare, är det ett ok val eller idiotiskt?

Jag förstår inte varför det är så populärt att privatleasa bilar hit och dit. Har du råd att leasa bil så har du råd att spara 5000-7000 kr under ett eller två år så har du till en bra kontantinsats så köper du bilen på avbetalning eller tar ett banklån och då har du ju ett värde kvar i bilen efter 3 år.

/Benny

Man vill väll inte köra någon gammal skit som går sönder hela tiden utan något nytt och fräscht.
Ökad säkerhet, ny teknik mm.

Samt en månadskostnad som är samma varje månad.
Det är ett tryggt och enkelt bilägande.

Personligen är det inget för mig. Jag vill äga mina bilar.
Men jag skulle tro att det är så tankarna går.

Är nog även lite samma anledning att folk hyr sina bostäder istället för att köpa.
Man har inte råd att köpa.

Eller att folk bor i lägenhet. Det är enkelt. Man behöver inte måla om fasaden, klippa gräset mm

MrHyde
25 februari · 645 Inlägg

zemet skrev:

Vettemannen skrev:

vapor21 skrev:
Nu är det så att familjen väntar tillökning. I skrivandets stund har vi en VW Polo vilket med lite trixande fungerat trots ett barn med allt som medföljer. Men nu när ytterligare ett barn ska in i bilen och att packning inte kan stuvas in i baksätet på samma sätt som tidigare behöver vi ny bil. Vi kommer leasa nästa bil så det behöver inte bemödas med att det är bättre att vi istället köper.

När vi kollat runt så är vissa bilar väldigt skeva i sin prissättning, t.ex. Passat ligger på nästan 7 500 kr/månad utan vinterdäck. Hur kan den ligga så mycket högre än t.ex. Tiguan som ligger på 5 000 kr. Så med den skeva prissättningen vill vi inte ha en bil som inte lever upp till priset. Vilka familjebilar är mest värda att leasa? Vi har även varit inne på att leasa begagnad från bilhandlare, är det ett ok val eller idiotiskt?

Jag förstår inte varför det är så populärt att privatleasa bilar hit och dit. Har du råd att leasa bil så har du råd att spara 5000-7000 kr under ett eller två år så har du till en bra kontantinsats så köper du bilen på avbetalning eller tar ett banklån och då har du ju ett värde kvar i bilen efter 3 år.

/Benny

Man vill väll inte köra någon gammal skit som går sönder hela tiden utan något nytt och fräscht.
Ökad säkerhet, ny teknik mm.

Skulle tippa på att Vettemannen menade att man sparar till kontantinsats, tar ett lån och köper en ny bil istället för att leasa den. Så läser jag det i alla fall.
Och för den delen, att köpa en 3 år gammal bil och slippa det enorma värdetappet man gör när den är ny är väl värt pengarna. En 3-5 år gammal bil är DEFINITIVT inte "någon gammal skit" heller och dom går inte sönder mer än en ny bil som återkallas stup i kvarten!

Live long, and prosper.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari · 14 035 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:

Vettemannen skrev:

Jag förstår inte varför det är så populärt att privatleasa bilar hit och dit. Har du råd att leasa bil så har du råd att spara 5000-7000 kr under ett eller två år så har du till en bra kontantinsats så köper du bilen på avbetalning eller tar ett banklån och då har du ju ett värde kvar i bilen efter 3 år.

/Benny

Man vill väll inte köra någon gammal skit som går sönder hela tiden utan något nytt och fräscht.
Ökad säkerhet, ny teknik mm.

Skulle tippa på att Vettemannen menade att man sparar till kontantinsats, tar ett lån och köper en ny bil istället för att leasa den. Så läser jag det i alla fall.
Och för den delen, att köpa en 3 år gammal bil och slippa det enorma värdetappet man gör när den är ny är väl värt pengarna. En 3-5 år gammal bil är DEFINITIVT inte "någon gammal skit" heller och dom går inte sönder mer än en ny bil som återkallas stup i kvarten!

Ungefär så menar jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari · 14 035 Inlägg

Privatleasing är nog det allra dyraste bilägande som finns. Den man leasar bilen av ska tjäna pengar på hyresavtalet varje månad plus att det kan bli en chock när man lämnar tillbaks bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
25 februari · 10 271 Inlägg

Dom jag känner som leasar sina bilar gör det för att det är enkelt, du har garantier, du vet vad det kostar varje månad, inget krångel. Att det inte är det billigaste spelar mindre roll, det är smidigt och det är det som folk betalar för.

Och så har du en annan fördel, det syns inte på en kreditupplysning. Ett billån på 200000:- syns desto mer.

Samt att du slipper spara ihop till en kontantinsats.

Säger inte att leasing är bra eller bäst, men för vissa så är det en bra lösning helt enkelt.

Senast redigerat av Brådhis (25 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
26 februari · 4 035 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:

Vettemannen skrev:

Jag förstår inte varför det är så populärt att privatleasa bilar hit och dit. Har du råd att leasa bil så har du råd att spara 5000-7000 kr under ett eller två år så har du till en bra kontantinsats så köper du bilen på avbetalning eller tar ett banklån och då har du ju ett värde kvar i bilen efter 3 år.

/Benny

Man vill väll inte köra någon gammal skit som går sönder hela tiden utan något nytt och fräscht.
Ökad säkerhet, ny teknik mm.

Skulle tippa på att Vettemannen menade att man sparar till kontantinsats, tar ett lån och köper en ny bil istället för att leasa den. Så läser jag det i alla fall.
Och för den delen, att köpa en 3 år gammal bil och slippa det enorma värdetappet man gör när den är ny är väl värt pengarna. En 3-5 år gammal bil är DEFINITIVT inte "någon gammal skit" heller och dom går inte sönder mer än en ny bil som återkallas stup i kvarten!

Du behöver inte övertyga mig:) Min nyaste bil är från 2015...

Jag håller personligen helt med i alla dina argument, En 5 år gammal bil är inte "skit" osv.

Jag försökte endast förklara tankegångarna hos dom som tycker privatleasing är värt pengarna.

Personligen är det inget jag någonsin skulle göra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari · 17 435 Inlägg

Jag tog Leasing av ovan nämnda orsaker. Fick förvisso en rätt okej kostnad. Det var innan priserna drog iväg. Alternativt var att tulla på hus/båtpengar och behövde en bil rätt fort. Var trött på gammalt skrot och en 10 år gammal Toyota kostande sjukt mycket. Då i allafall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
26 februari · 3 301 Inlägg

Ni verkar ha väldigt otur med era äldre begagnade bilar.

Visst, vill man ha det senaste så why not.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang