2545
Sök

VW polo startar inte (nytt batteri)

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#1
Hej,
Har nyligen köpt en VW Polo 1.4 tdi 80 hk precis fått igenom den på besiktningen men nu vägrar den starta. När jag försöker starta den så står den bara och tuggar inget mer händer. Jag har lyssnat på bränslepumpen och den aktiveras. Även testat med startkablar samma resultat. Någon som vet var felet skulle kunna ligga? Skulle gissa på något med bränsle, luft, gnista eller något liknande.
Den har varit lite trött startad sen jag köpte den och nu har den givit upp.
Tacksam för svar!

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#2
årsmodell 2007 och miltal 23k

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
25 februari
#3
du kan inte lägga upp en klipp när du försöker starta den..  filma mätarhuset under startförsöket 


väldigt svårt att gissa problem.. men kanske kan man bli lite hjälpt av att höra och se lite..

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#4
Jo men de är extremt krångligt att göra det på den här sidan

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
25 februari
#5
vwpolotdi skrev:
Jo men de är extremt krångligt att göra det på den här sidan
Youtube. smile

Up the RA

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#6
https://vimeo.com/916456922?share=copy
Hade videon sen innan se om de hjälper att förstå problemet

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
25 februari
#7
vwpolotdi skrev:
https://vimeo.com/916456922?share=copy
Hade videon sen innan se om de hjälper att förstå problemet
Den där gick inte att se utan att vara inloggad.   Jag brukar använda youtube för sånt där

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#9
nån som blev klokare av videon?

* Voff voff *
10 344 Inlägg
25 februari
#10
vwpolotdi skrev:
https://www.youtube.com/shorts/wkjppkRax0E
Det var inte länge du körde på starten där... Vad händer om du kör längre?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#11
har testat längre samma resultat hur länge tycker du jag bör testa tror du den kan hoppa igång? Videon var mest för att visa ljudet

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
25 februari
#12
när du slår på tändingen tänds motorlampan då?  så du ser att den lyser iaf en stund..

sen rör sig varvmätaren?

skulle kunna vara egr om allt annat verkar fungera..  för står den öppen så går det inte att få liv i  dom.. om den går att öppna någon stans vid insuget så skulle jag bara släppa det röret så det inte är kopplat på insuget och prova att starta..

men det är väldigt svårt att distans felsöka. smile

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#13
Ska testa starta för att se om varvtalet rör sig. Motorlampan lyste inte innan problemet men lyser nu och verkar inte slockna. Får kika på det där med egr vet inte exakt hur det fungerar.

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#14
Growe skrev:
när du slår på tändingen tänds motorlampan då?  så du ser att den lyser iaf en stund..

sen rör sig varvmätaren?

skulle kunna vara egr om allt annat verkar fungera..  för står den öppen så går det inte att få liv i  dom.. om den går att öppna någon stans vid insuget så skulle jag bara släppa det röret så det inte är kopplat på insuget och prova att starta..

men det är väldigt svårt att distans felsöka. smile
Varvtalet går upp till typ 200

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
25 februari
#15
vwpolotdi skrev:
Ska testa starta för att se om varvtalet rör sig. Motorlampan lyste inte innan problemet men lyser nu och verkar inte slockna. Får kika på det där med egr vet inte exakt hur det fungerar.
motorlampan ska alltid lysa när man vrider på nyckeln och sen lockna..

ett bra sätt att veta att ecu verkligen får ström.  smile

läs ut felkoder är ju alltid ett bra sätt att få någon form av ide vad det kan vara..
är inte jättehemma på dom där 1.4 pd motorerna   
men egr är ju ett problem som gäller alla dieselmotorer och står den öppen så går dom i regel inte..   om den inte bara är lite öppen 

men det är en totalt vild gissning.. det kan vara så att du har felkod på bränsletrycket tex.. så svårt att gissa fel.. 

men då har du iallfall 2 grundläggande grejer
ecu verkar ha ström och du har vevaxel signal.

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#16
Tacksam för dina svar!
Har testat felkodsläsare som jag fick låna men fick inga koder. Googlade dock upp modellen och den ser rätt billig ut så kanske inte är pålitlig. Kanske kan hitta en bättre felkodsläsare att testa med.

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
25 februari
#17
ja det är aldrig fel att ha en skaplig felkodsläsare..  men borde kommit upp något om det funnits något..

vet inte riktigt vilka råd man ska ge..   egr är ju mitt spontana råd..   

men kollade lite på bilder och frågan är om man enkelt kan koppla bort egr från insuget. 
på tex min polo är det bara en klämma att släppa
men efter att kollat lite så börja minnet komma igång och har ju skruvat passater med 1.9tdi och allt sitter ju på samma sida både grenrör och insug.
för mig att det går ett rör från egr kylaren och insuget som borde gå att släppa lite på.. men det är rätt trångt iallfall på passaterna.

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#18
Growe skrev:
ja det är aldrig fel att ha en skaplig felkodsläsare..  men borde kommit upp något om det funnits något..

vet inte riktigt vilka råd man ska ge..   egr är ju mitt spontana råd..   

men kollade lite på bilder och frågan är om man enkelt kan koppla bort egr från insuget. 
på tex min polo är det bara en klämma att släppa
men efter att kollat lite så börja minnet komma igång och har ju skruvat passater med 1.9tdi och allt sitter ju på samma sida både grenrör och insug.
för mig att det går ett rör från egr kylaren och insuget som borde gå att släppa lite på.. men det är rätt trångt iallfall på passaterna.
https://www.youtube.com/watch?v=ir-2y8u … Montenegro
om du kollar på den här videon tänker du på första slangen som han släpper på?

5 949 Inlägg
25 februari
#19
N är en motor inte startar så är det tre saker du måste kolla.
1. Får du gnista ?
2. Får du bensin fram till förbränningsrummen?
3. Får du luft?
Det sista brukar det inte vara fel på...


143 Inlägg
25 februari
#20
jaka54 skrev:
N är en motor inte startar så är det tre saker du måste kolla.
1. Får du gnista ?
2. Får du bensin fram till förbränningsrummen?
3. Får du luft?
Det sista brukar det inte vara fel på...
Diesel är detta smile



Sök