Ljuger Car.info ???

Erlands
6 mars · 2 Inlägg

Hej,
Har Googlat runt på internet och fått fram att det ska ske ett kamremsbyte på Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 240hk var 5e år eller 12.000 mil.
Screenshot ( https://prnt.sc/swFCEP4wMrfh )

Car.info hävdar att det ska ske var 21.000e mil.
Screenshot ( https://prnt.sc/BYe7A9GhA_36 )

Vad är rätt?

Mew
6 mars · 2 162 Inlägg

Vet inte om det är så med just den bilen men det kan vara att tillverkarens rekommendation uppdaterats/ändrats i efterhand, det har hänt med några bilar.

Mossan1
6 mars · 2 828 Inlägg

Jag vet ingen nyare VW TDI som inte har 21.000mil.  Tror tidsgränsen är  odefinierad, men mer än 10år vete katten om man vågar.

Men ring VAG för svar vetja.
Kan ju ha skett en massa brott så dom ändrat.

Erlands
6 mars · 2 Inlägg

Får ta och ringa VAG. Årsmodellen jag har är 2016 för övrigt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 mars · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag vet ingen nyare VW TDI som inte har 21.000mil.  Tror tidsgränsen är  odefinierad, men mer än 10år vete katten om man vågar.

Men ring VAG för svar vetja.
Kan ju ha skett en massa brott så dom ändrat.

21k är inte ens byte utan man ska kontrollera remmen smile
om jag inte minns fel.. nu är det rätt studdiga remmar på tdi  dom är kevlarförstärka saker..  vattenpumpen brukar ge sig före remmarna är dåliga..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars · 17 486 Inlägg

På min 2.0 TDI bluemotion -18 står det 21000 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
6 mars · 5 526 Inlägg

Alla Passat 2,0TDI 240hk har 12000mil intervall på kamremmen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 mars · 13 746 Inlägg

simlar skrev:
Alla Passat 2,0TDI 240hk har 12000mil intervall på kamremmen.

vad är det för skillnad mot dom svagare isånt fall?   förutom dubbelturbon på 240...  förövirgt en jävligt trevlig motor riktigt pigg..  som alla 2liters dieslar borde vara från fabrik smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
6 mars · 5 526 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Alla Passat 2,0TDI 240hk har 12000mil intervall på kamremmen.

vad är det för skillnad mot dom svagare isånt fall?   förutom dubbelturbon på 240...  förövirgt en jävligt trevlig motor riktigt pigg..  som alla 2liters dieslar borde vara från fabrik smile

Dubbelturbon som orsakar kortare intervall.
Mer vrid och mer effekt påfrestar kamremmen mer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang