Dum fråga om gängor och bultar.

Eleeb90
24 mars · 345 Inlägg

Hej! Jag har en fråga om bultar. Det gäller då bultskallar och gängor på bultarna.
En m10 är det själva bultskallen eller gängorna?
Jag vet ju att det finns olika gäng stigningar tex 1 mm 1.25 mm osv men det är ju en annan grej.
Kan tex en bult med 10 mm skalle ha lika stor "kropp med gängor" som en med tex 11 mm skalle.

Jag tänkte på detta då
Jag skulle jag skruva ur en broms nippel ur bromskraftsfördelaren på minibussen.
Detta var då en nippel med 11 mm skalle och inte 10 mm.
Tack

it_mutt Avstängd
24 mars · 10 388 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en fråga om bultar. Det gäller då bultskallar och gängor på bultarna.
En m10 är det själva bultskallen eller gängorna?
Jag vet ju att det finns olika gäng stigningar tex 1 mm 1.25 mm osv men det är ju en annan grej.
Kan tex en bult med 10 mm skalle ha lika stor "kropp med gängor" som en med tex 11 mm skalle.

Jag tänkte på detta då
Jag skulle jag skruva ur en broms nippel ur bromskraftsfördelaren på minibussen.
Detta var då en nippel med 11 mm skalle och inte 10 mm.
Tack

M10 är gängan.
Delningen, eller i vardagligt tal; Stigningen, är i metriska systemet ("M"-systemet) i mm. Det är avståndet mellan gängans toppar efter ett varv.
Om du tänker dig att en gänga ser ut som nedan, så är det alltså avståndet mellan spetsen på ex.vis A och B.
..<A>
..<B>
..<C>
=====

Skallen är inte specifik för en gänga. Även om det finns vissa "typiska" skallar för typiska gängor. Men en M10 kan ha "15-skalle" och den kan ha ex.vis "17-skalle".

Specifika gängor (M3, M4, M5, M6 osv osv)  finns bara med vissa delningar/stigningar enligt standard. Ex.vis är standarden för en M10; fin 1 eller 1,25 och grov; 1.5.

När något anges som bara ""M10" är den specifikt med grov delning/stigning.
Alla gängor som inte har delningen utsatt är grova. Och varierar då givetvis beroende på gängan

Det betyder alltså att står det "bara" M8 så är det en M8x1.25, dvs M8, med 1.25 delning. Detta då 1.25 delning är grov standarddelning för M8.

En M10 är då "egentligen" = M10x1.5 (1.5 är grov standarddelning för M10), M12 är "egentligen" M12x1.75 (då 1.75 är grov standarddelning för M12) osv osv.

Helvete vad gott att få nörda sig lite.


- - - - Edit - - - -

Och om några sekunder kommer alla som ska gapa om att "är det gängat så heter det skruv och inte bult" och hela den biten. Det är bara att skita i. De vet vad du menar, men orkar inte fördjupa sig i etymologin, och gapar därför hellre.

Senast redigerat av it_mutt (24 mars )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Eleeb90
25 mars · 345 Inlägg

it_mutt skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en fråga om bultar. Det gäller då bultskallar och gängor på bultarna.
En m10 är det själva bultskallen eller gängorna?
Jag vet ju att det finns olika gäng stigningar tex 1 mm 1.25 mm osv men det är ju en annan grej.
Kan tex en bult med 10 mm skalle ha lika stor "kropp med gängor" som en med tex 11 mm skalle.

Jag tänkte på detta då
Jag skulle jag skruva ur en broms nippel ur bromskraftsfördelaren på minibussen.
Detta var då en nippel med 11 mm skalle och inte 10 mm.
Tack

M10 är gängan.
Delningen, eller i vardagligt tal; Stigningen, är i metriska systemet ("M"-systemet) i mm. Det är avståndet mellan gängans toppar efter ett varv.
Om du tänker dig att en gänga ser ut som nedan, så är det alltså avståndet mellan spetsen på ex.vis A och B.
..<A>
..<B>
..<C>
=====

Skallen är inte specifik för en gänga. Även om det finns vissa "typiska" skallar för typiska gängor. Men en M10 kan ha "15-skalle" och den kan ha ex.vis "17-skalle".

Specifika gängor (M3, M4, M5, M6 osv osv)  finns bara med vissa delningar/stigningar enligt standard. Ex.vis är standarden för en M10; fin 1 eller 1,25 och grov; 1.5.

När något anges som bara ""M10" är den specifikt med grov delning/stigning.
Alla gängor som inte har delningen utsatt är grova. Och varierar då givetvis beroende på gängan

Det betyder alltså att står det "bara" M8 så är det en M8x1.25, dvs M8, med 1.25 delning. Detta då 1.25 delning är grov standarddelning för M8.

En M10 är då "egentligen" = M10x1.5 (1.5 är grov standarddelning för M10), M12 är "egentligen" M12x1.75 (då 1.75 är grov standarddelning för M12) osv osv.

Helvete vad gott att få nörda sig lite.


- - - - Edit - - - -

Och om några sekunder kommer alla som ska gapa om att "är det gängat så heter det skruv och inte bult" och hela den biten. Det är bara att skita i. De vet vad du menar, men orkar inte fördjupa sig i etymologin, och gapar därför hellre.

Haha bra skrivet tack smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars · 14 058 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en fråga om bultar. Det gäller då bultskallar och gängor på bultarna.
En m10 är det själva bultskallen eller gängorna?
Jag vet ju att det finns olika gäng stigningar tex 1 mm 1.25 mm osv men det är ju en annan grej.
Kan tex en bult med 10 mm skalle ha lika stor "kropp med gängor" som en med tex 11 mm skalle.

Jag tänkte på detta då
Jag skulle jag skruva ur en broms nippel ur bromskraftsfördelaren på minibussen.
Detta var då en nippel med 11 mm skalle och inte 10 mm.
Tack

För det första så har inte bultar några gängor. Det du beskriver är en M10-skruv med sexkantsskalle.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
25 mars · 10 280 Inlägg

Vettemannen skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en fråga om bultar. Det gäller då bultskallar och gängor på bultarna.
En m10 är det själva bultskallen eller gängorna?
Jag vet ju att det finns olika gäng stigningar tex 1 mm 1.25 mm osv men det är ju en annan grej.
Kan tex en bult med 10 mm skalle ha lika stor "kropp med gängor" som en med tex 11 mm skalle.

Jag tänkte på detta då
Jag skulle jag skruva ur en broms nippel ur bromskraftsfördelaren på minibussen.
Detta var då en nippel med 11 mm skalle och inte 10 mm.
Tack

För det första så har inte bultar några gängor. Det du beskriver är en M10-skruv med sexkantsskalle.

/Benny

Där kom det...

Bultar kan ha gängor, för den som är intresserad finns det mer att läsa här i ett inlägg jag gjorde 2018:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Brådhis skrev:
För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"ankarbult skruvbult bult med mutter och bricka, de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars · 14 058 Inlägg

Deb här hittade jag på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LlxPis-7npE

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
25 mars · 10 280 Inlägg

Vettemannen skrev:
Deb här hittade jag på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LlxPis-7npE

/Benny

Jag litar mer på Svenska Akademins Ordlista och Svensk Ordbok än ett klipp från BSR på Youtube, men det är självklart valfritt. lol

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars · 14 058 Inlägg

Antagligen så har Biltema skrivit fel för detta måste ju vara Fransk träbult: https://www.biltema.se/bygg/fastelement … RzEALw_wcB

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
25 mars · 10 280 Inlägg

Vettemannen skrev:
Antagligen så har Biltema skrivit fel för detta måste ju vara Fransk träbult: https://www.biltema.se/bygg/fastelement … RzEALw_wcB

/Benny

Ah, Youtube och Biltema. Sanna källor till korrekt information.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
25 mars · 320 Inlägg

Vettemannen skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en fråga om bultar. Det gäller då bultskallar och gängor på bultarna.
En m10 är det själva bultskallen eller gängorna?
Jag vet ju att det finns olika gäng stigningar tex 1 mm 1.25 mm osv men det är ju en annan grej.
Kan tex en bult med 10 mm skalle ha lika stor "kropp med gängor" som en med tex 11 mm skalle.

Jag tänkte på detta då
Jag skulle jag skruva ur en broms nippel ur bromskraftsfördelaren på minibussen.
Detta var då en nippel med 11 mm skalle och inte 10 mm.
Tack

För det första så har inte bultar några gängor. Det du beskriver är en M10-skruv med sexkantsskalle.

/Benny

Du har helt rätt Benny!
Det andra är felaktiga okunniga ut ryck av lek män kort o gott.
Skruvmejselsats
Skruvnyckelsats
https://tidningenelektrikern.se/2023/05 … -en-skruv/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars · 17 485 Inlägg

Benny har rätt. Detta har vi bråkat om flera gånger under åren med samma resultat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 mars · 10 280 Inlägg

Vem kontaktar Svenska Akademin och meddelar att saken är utredd på ett internetforum och ber dem ändra i sina kommande utgåvor...?

Senast redigerat av Brådhis (25 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars · 14 058 Inlägg

Brådhis skrev:
Vem kontaktar Svenska Akademin och meddelar att saken är utredd på ett internetforum och ber dem ändra i sina kommande utgåvor...?

Svenska Akademiens ordlista
publicerad: 2015 
bult substantiv ~en ~ar
• metallpinne med huvud för hop­fogning

Svenska Akademiens ordlista
publicerad: 2015 
skruv substantiv ~en ~ar
• gängad metallpinne

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
25 mars · 10 388 Inlägg

Muskelbil skrev:
Du har helt rätt Benny!
Det andra är felaktiga okunniga ut ryck av lek män kort o gott.
Skruvmejselsats
Skruvnyckelsats
https://tidningenelektrikern.se/2023/05 … -en-skruv/

Som Brådhis redan påvisat, så har Benny fel. SAOB, Svenska Akademiens OrdBok, påpekat att en bult är ""11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541).""

Och man påpekar att det "i synnerhet" gäller inom fackspråk. Det är alltså belagt som ord för gängad metallpinne sen 1500-talet.

Hybrid_ skrev:
Benny har rätt. Detta har vi bråkat om flera gånger under åren med samma resultat.

Benny har fel. Det har påpekats flera gånger. Men ja, resultatet är det samma; SAOB gör klart vad som gäller, och "ni andra" påstår att SAOB har fel.

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Vem kontaktar Svenska Akademin och meddelar att saken är utredd på ett internetforum och ber dem ändra i sina kommande utgåvor...?

Svenska Akademiens ordlista
publicerad: 2015 
bult substantiv ~en ~ar
• metallpinne med huvud för hop­fogning

Svenska Akademiens ordlista
publicerad: 2015 
skruv substantiv ~en ~ar
• gängad metallpinne

/Benny

En ordlista är inte värd så mycket. Det beror på det enkla faktum att en ordlista bara listar ord som används för tillfället och HUR de används för tillfället. Inte vad som är rätt eller fel. En ordlista är alltså bara en spegling av samtidens språkbruk.

Det betyder alltså att om tillräckligt många börjar kalla "motorcykel" för "imapfolumpalump" så kommer ordet hamna i ex.vis SAOL, med hänvisning "se motorcykel". Ord får ändrad betydelse i ordlistor hela tiden.


Summan av kardemumman; Brådhis och SAOB har rätt.

- - - Edit - - -

F.ö. vad kallar ni "bult" för på engelska? wink

Senast redigerat av it_mutt (25 mars )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lucif3r
25 mars · 2 215 Inlägg

https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExc3B5bm40eGw0ZGE4NzFjNTFoOHk4eWR6MTRzNmVjeXQ5ZXBhNTg4biZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/QgejSvXmwpvnW/giphy.gif

¯\_(ツ)_/¯

doktorduett
25 mars · 354 Inlägg

https://montano.se/category.html/bult
vi som är lite äldre har ALLTID sagt bult så är det o så kommer det förbli
va fan som någon annan bessewisser säger skiter jag högaktigt i
en bult är en bult o en skruv är till trä.
hört talas om en vagnsskruv ?????  nähä...då så....
samma är det med bromsvätska, när jag var liten då sa man alltid bromsolja.
så det fortsätter jag med
korrekt eller ej det skiter jag i

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars · 17 485 Inlägg

Jag ska byta däck på bilen....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 mars · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag ska byta däck på bilen....

Det är helt klart en bra årstid för det nu...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars · 14 058 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag ska byta däck på bilen....

Det är helt klart en bra årstid för det nu...

Haha! Jag brukar byta till sommarhjul denna årstid!
Däck+fälg=hjul

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muskelbil
25 mars · 320 Inlägg

it_mutt skrev:

Muskelbil skrev:
Du har helt rätt Benny!
Det andra är felaktiga okunniga ut ryck av lek män kort o gott.
Skruvmejselsats
Skruvnyckelsats
https://tidningenelektrikern.se/2023/05 … -en-skruv/

Som Brådhis redan påvisat, så har Benny fel. SAOB, Svenska Akademiens OrdBok, påpekat att en bult är ""11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541).""

Och man påpekar att det "i synnerhet" gäller inom fackspråk. Det är alltså belagt som ord för gängad metallpinne sen 1500-talet.

Hybrid_ skrev:
Benny har rätt. Detta har vi bråkat om flera gånger under åren med samma resultat.

Benny har fel. Det har påpekats flera gånger. Men ja, resultatet är det samma; SAOB gör klart vad som gäller, och "ni andra" påstår att SAOB har fel.

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Vem kontaktar Svenska Akademin och meddelar att saken är utredd på ett internetforum och ber dem ändra i sina kommande utgåvor...?

Svenska Akademiens ordlista
publicerad: 2015 
bult substantiv ~en ~ar
• metallpinne med huvud för hop­fogning

Svenska Akademiens ordlista
publicerad: 2015 
skruv substantiv ~en ~ar
• gängad metallpinne

/Benny

En ordlista är inte värd så mycket. Det beror på det enkla faktum att en ordlista bara listar ord som används för tillfället och HUR de används för tillfället. Inte vad som är rätt eller fel. En ordlista är alltså bara en spegling av samtidens språkbruk.

Det betyder alltså att om tillräckligt många börjar kalla "motorcykel" för "imapfolumpalump" så kommer ordet hamna i ex.vis SAOL, med hänvisning "se motorcykel". Ord får ändrad betydelse i ordlistor hela tiden.


Summan av kardemumman; Brådhis och SAOB har rätt.

- - - Edit - - -

F.ö. vad kallar ni "bult" för på engelska? wink

Du har fel
På engelska? kalla bulten blixt då.
Vi skriver på svenska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang