VW Golf. Motor Fel/Problem (bränsle)

IzoN
11 februari 2007 · 11 Inlägg

Har ett bränsle relaterat fel i min golf. och undrar om det är någon som har haft samma problem ?

felet är att bilen får för lite soppa (men den går att köra)
om man läger i 5 växel så blir bilen så svag att den bara saktar in
men den drar lite soppa. Bara det att den är så slö

det sitter (RP) 1.8 motorn i den alltså 90hk variaten

Det som jag har gjort med motorn följand men felet kvar står :(

Bytt

1. Förgasare
2. alla tempgivare
3. första biten av avgassystemet fram till Caten
4. landasonden
5. kamrep
6. tändstift
7. styr box (datorn)
8. tändkablar och fördelar lock
9. samt tagit lös och provat båda bränslepumparna

så fårgan är vad det kan vara :( det verkar inte sitta något relä i bilen säger dom på motor centralen

så är det någon som har haft samma fel

Snälla PM. mig om det finns någon lösnig

Mvh/Morgan

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
12 februari 2007 · 365 Inlägg

Har du kollat om systemet håller bränsletrycket /korekt bränsletryck.
Jag utgår ifrån att det är insprut med tanke på att du har en styrbox, dock förvillar det mig att du påstår att du har bytt förgasare?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
IzoN
12 februari 2007 · 11 Inlägg

bilen ger rätt mängd bränsle 7-8 dl på 30sec. men jag fartar inte varför den gå så dåligt alla mätt värden säger att den får förlitte soppa

alltså Högts HC värde (98/100)

och två utblås ventiler var vita. När jag lyfte toppen och byte topp packnig:(

Det sitter en elektrisk förgasare på den (insprutar förgasare)
typ som chevas TBI system

Om bänsle tryket skulle vara för lågt skulle den inte leverera mindre soppa då också ?

Senast redigerat av IzoN (12 februari 2007)

Owzer Rallykalle och kabeltattare
12 februari 2007 · 422 Inlägg

IzoN skrev:
bilen ger rätt mängd bränsle 7-8 dl på 30sec. men jag fartar inte varför den gå så dåligt alla mätt värden säger att den får förlitte soppa

alltså Högts HC värde (98/100)

och två utblås ventiler var vita. När jag lyfte toppen och byte topp packnig:(

Det sitter en elektrisk förgasare på den (insprutar förgasare)
typ som chevas TBI system

Om bänsle tryket skulle vara för lågt skulle den inte leverera mindre soppa då också ?

Om trycket är dåligt så får du dålig sprutbild, vilket kan göra så att bränsle luftblandingen inte blir optimal.

Senast redigerat av Owzer (12 februari 2007)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
IzoN
12 februari 2007 · 11 Inlägg

finns det någon speciel mätare som man kan sätta på tryck sidan för Bränsle in i förgasaren så att man kan mäta ?

när man trycker gasen i botten så sakar bilen först
som en gammal SU/strombergare förgasare. sad

Senast redigerat av IzoN (12 februari 2007)

Owzer Rallykalle och kabeltattare
12 februari 2007 · 422 Inlägg

IzoN skrev:
finns det någon speciel mätare som man kan sätta på tryck sidan för Bränsle in i förgasaren så att man kan mäta ?

när man trycker gasen i botten så sakar bilen först
som en gammal SU/strombergare förgasare. sad

En "T" koppling borde nog funka, mätare finns lite varstanns.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
IzoN
12 februari 2007 · 11 Inlägg

Owzer skrev:

IzoN skrev:
finns det någon speciel mätare som man kan sätta på tryck sidan för Bränsle in i förgasaren så att man kan mäta ?

när man trycker gasen i botten så sakar bilen först
som en gammal SU/strombergare förgasare. sad

En "T" koppling borde nog funka, mätare finns lite varstanns.

Vet du var tryket ska ligga på ? ungifär wink

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
13 februari 2007 · 365 Inlägg

IzoN skrev:
bilen ger rätt mängd bränsle 7-8 dl på 30sec. men jag fartar inte varför den gå så dåligt alla mätt värden säger att den får förlitte soppa

alltså Högts HC värde (98/100)

och två utblås ventiler var vita. När jag lyfte toppen och byte topp packnig:(

Det sitter en elektrisk förgasare på den (insprutar förgasare)
typ som chevas TBI system

Om bänsle tryket skulle vara för lågt skulle den inte leverera mindre soppa då också ?

Det är alltså ett slags monosprut då?
Kan du se spridaren?
Isåfall kan du ju se om sprutbilden ser okej ut, givetvis kan du inte se exakt men det ska ju bara bli en fin dimma och inga strålar. Jag vet på opels gammla hedliga monosprut kunde man tydligt se spridaren och sprutbilden.

Vad ligger co-halten på?

Jo vita ventiler indikerar ju på att den går snålt, åtminstonde på dom cylindrarna som ventilerna var vita på.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
rollator
13 februari 2007 · 47 Inlägg

Har för mej att det sitter ett gummi mellan insuget och förgasaren,kallas för mellanfläns,
kan spricka med tiden och orsaka luftläckage.Kan förklara att den går magert.

IzoN
13 februari 2007 · 11 Inlägg

förgasaren är bytt då passade vi på att byta gummifläns med. men det var inge hål i den gammla

jag miss tänker att den kanse för förlite bränsle tryck men mängd mäsigt så leverera den som den ska 7-9 dl på 30sec i morgon ska jag kolla vad jag har för bränsle tryck i slangen in i förgasaren

under drift ska trycket ligga mellan 0.8-1.2 bar och sedan så tar reduserings ventilen över och jämnar ut trycket efter gång på Mono-jet insprutnigen

har även kollat bränsle relät och det funkade klock rent smile

något bra i alla fall smile

alleracing kung
14 februari 2007 · 10 Inlägg

kolla soppa ledningarna och pumparna kan även vara tryckutjämnaren under som är kass den sitter i amaturen med soppa pumpen

Audi s2 "alleracing edition" (1991)
Chevrolet s10 pickup "s10" (1998)
IzoN
14 februari 2007 · 11 Inlägg

alleracing skrev:
kolla soppa ledningarna och pumparna kan även vara tryckutjämnaren  under som är kass den sitter i amaturen med soppa pumpen

båda pumparan går som dom ska och leverera soppa mänden rätt men jag har tyvär inte hunnit mäta tryket. måste ta en dag i svareven och göra mig ett verktyg för

men sitter den där tryckutjämnaren i pumpen som sitter ganska presis mitt under bilen ?
för pumpen i tanken kan det väll inte vara !

det är typ det sitta stället att titta på smile
annars så vet jag inte vad som kan vara fel sad

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
16 februari 2007 · 447 Inlägg

Inte för att det kanske har så mycket med denna tråd att göra men jag passar på att flika in en fråga ang en golf.
Min sambo har en Golf 3:a -93 som har hemskt hög tomgång. Har kollat alla skruvar osh så men hennes bror säger att det är någon slags insugstempgivare som ska bytas. Kan det stämma? den drar också lite mycket soppa men går ganska bra ändå. det är bara det att tomgången är hög. Sen så en dag när vi skulle åka en sväng så pep/lös oljelampan till, Vi köpte olja naturligtvis och fyllde på som det ska vara. Men nu när man kör en vända så piper skiten till några gånger och indikerar att det är dåligt med olja.. men när vi kollar så är det bra med olja.. så gör han några ggr då och då.. Vad kan det vara för fel?

tack och bock

Ont om hästkrafter är det gott om.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang