2400
Sök

2takts scooter ryker mycket

38 Inlägg
20 april
Trådstartare
#1
Hej, precis köpt moped, derbi gp1 50cc med vatten kylning. Den ryker litegran, vet någon vad det kan bero på?

Forummoderator
26 221 Inlägg
20 april
#2
Ryker mycket..svart? Blått? Vitt?
Och är det mycket eller lite?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

38 Inlägg
20 april
Trådstartare
#3
Vit rök, inte jättemycket men mer än en vanlig

Forummoderator
26 221 Inlägg
20 april
#4
Pontus446 skrev:
Vit rök, inte jättemycket men mer än en vanlig
Kört mycket eller bara just startat upp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 949 Inlägg
20 april
#5
"Mer än en vanlig"! ??? Kan betyda vad som helst.
En tvåtaktare ryker alltid mer än en fyrtakare på grund av att förbränningen är sämre (mer oförbrända avgaser kommer ut genom avgasröret).
Sen kan "mer " rök också bero på att man kör på mer olja än vad fabrikanten rekommenderar...eller att motorn är sliten (bränsle läcker förbi kolvringen) eller att avgassytemet innehåller koks (koks samlas alltid i ett avgassystem, speciellt på en tvåtaktare). Detta  måste måste brännas bort)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 116 Inlägg
20 april
#6
Pontus446 skrev:
Vit rök, inte jättemycket men mer än en vanlig
En vanlig vadå?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

38 Inlägg
20 april
Trådstartare
#7
Mack skrev:
Pontus446 skrev:
Vit rök, inte jättemycket men mer än en vanlig
Kört mycket eller bara just startat upp?
Stått i 2 år. Jag har rengjort förgasaren och den går förövrigt bra. Det är 2takt

38 Inlägg
20 april
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Pontus446 skrev:
Vit rök, inte jättemycket men mer än en vanlig
En vanlig vadå?

/Benny
2 takts scooter

Forummoderator
26 221 Inlägg
20 april
#9
Pontus446 skrev:
Mack skrev:
Pontus446 skrev:
Vit rök, inte jättemycket men mer än en vanlig
Kört mycket eller bara just startat upp?
Stått i 2 år. Jag har rengjort förgasaren och den går förövrigt bra. Det är 2takt
Hm..det är inte bara lite kondens i avgassystemet då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

38 Inlägg
20 april
Trådstartare
#10
jaka54 skrev:
"Mer än en vanlig"! ??? Kan betyda vad som helst.
En tvåtaktare ryker alltid mer än en fyrtakare på grund av att förbränningen är sämre (mer oförbrända avgaser kommer ut genom avgasröret).
Sen kan "mer " rök också bero på att man kör på mer olja än vad fabrikanten rekommenderar...eller att motorn är sliten (bränsle läcker förbi kolvringen) eller att avgassytemet innehåller koks (koks samlas alltid i ett avgassystem, speciellt på en tvåtaktare). Detta  måste måste brännas bort)
Mack skrev:
Pontus446 skrev:
Mack skrev:

Kört mycket eller bara just startat upp?
Stått i 2 år. Jag har rengjort förgasaren och den går förövrigt bra. Det är 2takt
Hm..det är inte bara lite kondens i avgassystemet då?
Jo så skulle det kunna vara. Får väl ta en längre tur så den blir varm så får vi väl se vad som händer. Men den ryker liksom direkt när jag startar den.

Forummoderator
26 221 Inlägg
20 april
#11
Pontus446 skrev:
jaka54 skrev:
"Mer än en vanlig"! ??? Kan betyda vad som helst.
En tvåtaktare ryker alltid mer än en fyrtakare på grund av att förbränningen är sämre (mer oförbrända avgaser kommer ut genom avgasröret).
Sen kan "mer " rök också bero på att man kör på mer olja än vad fabrikanten rekommenderar...eller att motorn är sliten (bränsle läcker förbi kolvringen) eller att avgassytemet innehåller koks (koks samlas alltid i ett avgassystem, speciellt på en tvåtaktare). Detta  måste måste brännas bort)
Mack skrev:
Pontus446 skrev:

Stått i 2 år. Jag har rengjort förgasaren och den går förövrigt bra. Det är 2takt
Hm..det är inte bara lite kondens i avgassystemet då?
Jo så skulle det kunna vara. Får väl ta en längre tur så den blir varm så får vi väl se vad som händer. Men den ryker liksom direkt när jag startar den.
Ta en lite längre tur och känn efter. Kanske inte pressa men bara kör.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

38 Inlägg
20 april
Trådstartare
#12
Pontus446 skrev:
jaka54 skrev:
"Mer än en vanlig"! ??? Kan betyda vad som helst.
En tvåtaktare ryker alltid mer än en fyrtakare på grund av att förbränningen är sämre (mer oförbrända avgaser kommer ut genom avgasröret).
Sen kan "mer " rök också bero på att man kör på mer olja än vad fabrikanten rekommenderar...eller att motorn är sliten (bränsle läcker förbi kolvringen) eller att avgassytemet innehåller koks (koks samlas alltid i ett avgassystem, speciellt på en tvåtaktare). Detta  måste måste brännas bort)
Mack skrev:
Pontus446 skrev:

Stått i 2 år. Jag har rengjort förgasaren och den går förövrigt bra. Det är 2takt
Hm..det är inte bara lite kondens i avgassystemet då?
Jo så skulle det kunna vara. Får väl ta en längre tur så den blir varm så får vi väl se vad som händer. Men den ryker liksom direkt när jag startar den.
Annars kanske det är något i motorn som vara behöver brännas ur efter att den stått så länge

3 024 Inlägg
21 april
#13
Tvåtaktare ryker ganska mycket.

Går den helt ok och slutar ryka varm är det ingen fara. Och rökmässigt kan aldrig jämföras med en 4t, moped, bil, vad som helst.  Äpple och päron.

2t vitryker ofta extra om dom går för fett. Blårök betyder för mycket 2t olja.
För mycket blandat, eller felaktig självblandning.

Sen med vattenkylning finns alltid risken med läckage därifrån vid vitrök så en koll om det försvinner kylvätska är väl bra.
Senast redigerat av Mossan1 (21 april )

4 430 Inlägg
21 april
#14
Vatten.....

38 Inlägg
22 april
Trådstartare
#15
Mossan1 skrev:
Tvåtaktare ryker ganska mycket.

Går den helt ok och slutar ryka varm är det ingen fara. Och rökmässigt kan aldrig jämföras med en 4t, moped, bil, vad som helst.  Äpple och päron.

2t vitryker ofta extra om dom går för fett. Blårök betyder för mycket 2t olja.
För mycket blandat, eller felaktig självblandning.

Sen med vattenkylning finns alltid risken med läckage därifrån vid vitrök så en koll om det försvinner kylvätska är väl bra.
Går det att koppla av oljeblandningen från förgasaren och blanda själv? Eller går oljan till en massa andra grejer?

3 024 Inlägg
22 april
#16
Pontus446 skrev:
Går det att koppla av oljeblandningen från förgasaren och blanda själv?
Ja, är korta svaret.
Däremot ska man sätta en loop med oljefyllda slangar så oljepumpen inte går torrt.

Pontus446 skrev:
Eller går oljan till en massa andra grejer?
Nej, inte 2t oljan.
Den (ev) växellådan har egen olja. I alla fall har jag aldrig sett annat på något fordon. Beror lite på vad det är för transmissionssystem.

Separatsmörjningen kan ge oljan strax efter förgasaren eller direkt i vevhuset.
Aldrig sett att det blandas i eller innan förgasaren. I regel oblandad bensin i förgasaren. Men jag har inte sett alla maskiner som finns.

Måste oavsett pluggas så ingen tjuvluft dras in där oljan dags in.

Rätt justerat är separatsmörjnning riktigt bra, men, det finns vissa med plastdrev till pumpen som havererar = utebliven smörjning.
Senast redigerat av Mossan1 (22 april )

38 Inlägg
22 april
Trådstartare
#17
Mossan1 skrev:
Pontus446 skrev:
Går det att koppla av oljeblandningen från förgasaren och blanda själv?
Ja, är korta svaret.
Däremot ska man sätta en loop med oljefyllda slangar så oljepumpen inte går torrt.

Pontus446 skrev:
Eller går oljan till en massa andra grejer?
Nej, inte 2t oljan.
Den (ev) växellådan har egen olja. I alla fall har jag aldrig sett annat på något fordon. Beror lite på vad det är för transmissionssystem.

Separatsmörjningen kan ge oljan strax efter förgasaren eller direkt i vevhuset.
Aldrig sett att det blandas i eller innan förgasaren. I regel oblandad bensin i förgasaren. Men jag har inte sett alla maskiner som finns.

Måste oavsett pluggas så ingen tjuvluft dras in där oljan dags in.

Rätt justerat är separatsmörjnning riktigt bra, men, det finns vissa med plastdrev till pumpen som havererar = utebliven smörjning.
Ja för den har transmitionsolja vid variatorn och kopplingen.


Sök