4827
Sök

Golfen död ibland...?

1 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Vi har en VW golf från 1988 med en Mh1,3 motor som gått 12000mil. Ny servad med olja och filter + luftfilter. Kamremmen bytt vid 9500mil.  Problemet är att bilen stendör (3:e gången idag) och den är omöjlig att starta. Dagen efter har den startat som inget har hänt. Det hände första gången i samband med att det blev riktigt kallt för ca 2 veckor sen så vi mistänkte att nått har frusit men andra gången kollade vi om det fanns gnista på ett tändstift utan att se nån gnista så nu undrar vi om det är nått elektriskt... Vi jordade tändstiftet mot metallbasen som sitter under fördelar locket under testet. (finns det jord där?) Samtidigt prövade vi skvätta i lite bensin ner i förgasaren utan att bilen tände. (Med tändstiftet på plats igen)  För ca  2 månader sen så stannade bilen på tomgång så jag bytte tändstiften, tändkablarna med anslutningar, rotorn och fördelar locket samt tändkabeln till spolen. Den har elektronisk tändning. Det som återstår är spolen och elektroniken. Vi har sprayat kontakterna till spolen och dom som sitter vid fördelar locket med WD40. Den har även just varit på verkstad (för tomgångsproblemet) där dom bytte dom dåliga vakum och andra slangarna i motorn innan dom fick den att gå igen. Den bilmecken mistänkte att vi hade nått problem med förgasaren och tyckte vi borde ta isär den för rengöring. Han hällde i en flaska förgasar rengöring i tanken och tyckte vi skulle hälla i en till vid nästa tankning.

Kan det trots allt vara att nått har frusigt? Vi har tankat 1 liter antifrys i ca 50 litter bensin den senaste veckan utan resultat. Det har varit minusgrader sen problemet började. Antifrysmedlet skulle doseras 1 liter till 100l bensin.

Det finns alltid bensin i filtret just före förgasaren, ibland rätt lite iochförsig...

Frågor:

-Kan spolen ge såna fel som vi haft med att bilen är stendöd (motorn snurrar med startmotorn utan att tända) och sen startar den dan efter som inget har hänt? Bilen har stannat under körning när motorn varit varm.

-Hur kollar man om spolen har nått fel, måste väl gå att mäta upp med en multimeter eller? hur isåfall?

-Kan man skruvar isär förgasaren för rengöring utan att ställa till det? Jag har erfarenhet av gräsklippare, mopeder, 125:an och dylika förgasare...

-Finns det ytterligare grejjer för tändningen som kan fela som jag inte redan bytt?

Jag är elingenjör och har inte tummen mitt i handen men jag är måttligt road av att skruva på gamla bilar, men nu är pengarna slut på reparationskontot för några månader så jag måste göra ett försök...

Det vart rätt långt detta, hoppas nån kunnig orkar läsa och komma med lite tips.

smile Tomas

Sök