2696
Sök

Felsökning Kia CEED Diesel

4 174 Inlägg
5 december 2024
Trådstartare
Kia Ceed 2010 - 1.6 CRDI

Bilen har 2 fel, oklart om dom är relaterade.

Den läcker olja runt 4e injektorn.

Den känns väldigt orkeslös, går knappt köra alls på 6ans växel. Klarar inte hållar farten i 70 km/h på 5an i uppförsbacke.

Man märker att turbon börjar ladda vid 1500 varv, vid 2500 varv känns det som man når peak power.

Jag trodde först det var dåligt bränslefilter/vatten i filtret men den går ju bättre på höga varv, vilket jag inte tycker tyder på bränsletillförsel problem?

Min andra tanke är igensatt DPF, men den har ju tryckdiff givare och den varnar inte för detta? Det kommer avgaser ur sista delen på avgasröret så helt stopp kan det inte vara iaf.

Bränsleförbrukningen har ökat enl färddatarn från 0.55 till 0.8L/mil.

Kass turbo? Läckade intercooler eller liknande?

Hur felsöker man läckande IC på bästa sätt?
Köpa laddtrycksmätare på biltema och koppa in?

Något tips på var man skall börja kolla efter?

Mvh

Forummoderator
18 125 Inlägg
5 december 2024
En kia-dator (nåja, platta) bör kunna se något.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 815 Inlägg
5 december 2024
Hybrid_ skrev:
En kia-dator (nåja, platta) bör kunna se något.

Fan vad jag ogillar KDS. lol

Men ja, kollat felkoder?
Annars så är det steg numero uno.

Läckande intercooler eller tryckslang bör du höra rätt så tydligt, men det skulle ju vara intressant att följa begärt laddtryck och faktist laddtryck/MAP.
Enklast att kolla luftläckage är ju med rökmaskin, men går även på lite mer osofistikerade sätt såsom att köra stor flaska och cigaretter.
Dvs stor mjuk flaska och peta in cigg så att den ser ut som en igelkott, sen så lossar du slangen till luftrenaren och trycker in röken i inloppslangen.
Dock inget att ge sig på om du inte kan bekräfta läckage via ljud eller är/börvärden.

Misstänker du igenkorkad DPF så kan du plocka väck främre lambdasonden och köra.
Kommer låta och lukta hejvilt, men du märker ju rätt så snart om du får en förbättring.

Edit: det finns oceaner av olika orsaker, så läs ut koder och kontrollera live-data till en början.
Senast redigerat av Jesper328 (5 december 2024)

Up the RA

4 174 Inlägg
6 december 2024
Trådstartare
Skall testa ta bort främre lambdasonden och se om det blir någon skillnad:)

Sök