5 december 2024
Trådstartare
Kia Ceed 2010 - 1.6 CRDI
Bilen har 2 fel, oklart om dom är relaterade.
Den läcker olja runt 4e injektorn.
Den känns väldigt orkeslös, går knappt köra alls på 6ans växel. Klarar inte hållar farten i 70 km/h på 5an i uppförsbacke.
Man märker att turbon börjar ladda vid 1500 varv, vid 2500 varv känns det som man når peak power.
Jag trodde först det var dåligt bränslefilter/vatten i filtret men den går ju bättre på höga varv, vilket jag inte tycker tyder på bränsletillförsel problem?
Min andra tanke är igensatt DPF, men den har ju tryckdiff givare och den varnar inte för detta? Det kommer avgaser ur sista delen på avgasröret så helt stopp kan det inte vara iaf.
Bränsleförbrukningen har ökat enl färddatarn från 0.55 till 0.8L/mil.
Kass turbo? Läckade intercooler eller liknande?
Hur felsöker man läckande IC på bästa sätt?
Köpa laddtrycksmätare på biltema och koppa in?
Något tips på var man skall börja kolla efter?
Mvh