1880
Sök

Ärgade kontakter till motorstyrdon på KIA Ceed 2013 ? vad göra??

2 Inlägg
6 december 2024
Trådstartare
Jag har tyvärr hamnat i en riktig skitsituation. Min vanligtvis pålitliga Kia Ceed från 2013 slutade starta väldigt abrupt för några veckor sedan. Efter felsökning på märkesverkstad visar det sig att det rör sig om ärgade kontakter till motorstyrdonet. Att få det åtgärdat hos dem kostar 35 tusen kronor. Det är mycket pengar, och läget är desperat... hmm

Det värsta är att det troligen har att göra med en mini-recond jag lät göra för en tid sedan. Den inkluderade motortvätt utan att det framgick. Det verkar tyvärr kört att få kompensation av den (skit)firman.

Ni som kan ? finns det någon rimligare lösning på det här haveriet än att betala över halva bilens värde för att reparera på märkesverkstad?

Jag har hört att det kanske går att löda om de utsatta stiften. Jag tänker också att det borde finnas delar på skroten. Men det är svårt att veta vilken verkstad man ska gå till med den typen av jobb ? är det någon som har bra tips på mekaniker i Göteborgsområdet som skulle kunna ta sig an en sån här grej?

Tacksam för alla tips och råd!!!

//Johnn

6 210 Inlägg
6 december 2024
Prövat att spraya på elektronikspray på kontaktdonet ? Eller söka efter begagnat på Bildelsbasen.
Senast redigerat av jaka54 (6 december 2024)

Diagnostekniker
2 815 Inlägg
6 december 2024
Alternativ #1:
Plocka väck styrdonet (3 muttrar 2 kontakter) och bryt upp höljet.
Köp elektronikrengöring på sprej och en liten borste, sedan så tar du en helkväll och gör rent allting.

Alternativ #2:
Köp ett begagnat styrdon på skroten och låt en Kia-verkstad koda in det.
Bara att ta siffrorna på styrdonet och söka på t.ex Laga, Bildelsbasen, osv.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 279 Inlägg
6 december 2024
Jesper328 skrev:
Alternativ #1:
Plocka väck styrdonet (3 muttrar 2 kontakter) och bryt upp höljet.
Köp elektronikrengöring på sprej och en liten borste, sedan så tar du en helkväll och gör rent allting.

Alternativ #2:
Köp ett begagnat styrdon på skroten och låt en Kia-verkstad koda in det.
Bara att ta siffrorna på styrdonet och söka på t.ex Laga, Bildelsbasen, osv.

mest troligen kommer kia säga att det inte går..   

men det går så klart.   dom mesta bra ställen som optimerar bilar fixar det. 

man skickar bara orginalboxen och den nya så klonar man den gamla och lägger i allt i den nya boxen.

polarn hålls med sånt där väldigt ofta. 

men sen är frågan om det är boxen eller kablage som är skadat eller båda dera..   35k är ju iallfall ett fantasi pris från verkstaden.  utan tvekan.
det låter som både kabelstam och en ny ecu

Kör fort så hinner inget hända...

535 Inlägg
7 december 2024
Jag motortvättar aldrig men det hjälper ju inte i detta fall. Men en lärdom

6 126 Inlägg
7 december 2024
Nu vet vi inte exakt var ärget sitter, om det är i kabelstammens kontakt eller i motorstyrdonet, eller båda. Men man kan köpa en kabelstam på skroten och antingen byta själva kontakten, eller kapa kablaget strax utanför den och skarva alla kablar. Samma med motorstyrdonet, man kan förmodligen köpa en begagnad och löda över själva kontakten. Men det kan bli svårt att hitta en firma som gör sånt, och dessutom lämnar garanti.

1 024 Inlägg
7 december 2024
johnnandersson skrev:
Det värsta är att det troligen har att göra med en mini-recond jag lät göra för en tid sedan. Den inkluderade motortvätt utan att det framgick. Det verkar tyvärr kört att få kompensation av den (skit)firman.
 //Johnn

Hjälper ju inte dig nu men tror knappast att en motortvätt gjort detta? Misstänker att detta hänt ändå? När gjordes motortvätten?

VAG har världens bästa bilar.

* Voff voff *
10 698 Inlägg
7 december 2024
Högst osannolikt att motortvätten skulle gjort detta. Iaf inte utan att det först fanns ett annat underliggande fel, som tex redan mus-gnagda eller på annat vis skadade kabelhöljen tex.
Senast redigerat av Brådhis (7 december 2024)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
7 december 2024
Trådstartare
Tack för input alla!!

Möss skulle det faktiskt kunna vara, kanske i kombination med den där jäkla tvätten. Jag har hört historier om gnagare här i området.

Min stora utmaning just nu är nog att hitta en verkstad som kan tänka sig att hjälpa till. Jag är inte helt tappad bakom en vagn men det vette sjutton om inte det som krävs här är bortom min förmåga. Hur skulle ni gå tillväga för att hitta hjälp till någorlunda rimligt pris? Tips på verkstäder i Göteborgstrakten??

Fri fart för ett fritt folk!
14 279 Inlägg
7 december 2024
skulle ju börja med att plocka loss ecu kolla om det är kabelsidan eller box sidan som det stora problemet ligger.. är boxen hel skulle jag åka till skroten  klippa loss ett kabelstycke och sätta mig och löda..  sen sälja bilen när den går smile

men skämt och sido är det på kabelsidan brukar man kunna köpa nya kontakter som man själv kan stifta i ganska lätt..  bara ta loss en kabel i taget och fixa en kabel trycka i den där den gamla satt osv.. det tar tid men är inget svårt att göra.

Kör fort så hinner inget hända...

6 210 Inlägg
7 december 2024
Som vi sagt tidigare så ta loss och kolla på kontakterna...och spreja på elektronikspray! -Hur enkelt som helst och det kostar inget!

Sök