3235
Sök

Bilen dör när jag lägger i växel D eller R (automatlåda)

7 Inlägg
16 januari
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har Nissan Juke 2013 automatlåda, det går alltid att starta bilen fint och den gå i tomgång utan problem, men när jag lägger i växel D eller R, då dör bilen efter ca 10-30 sekunder.

Kan du vara automatlådan? Eller vad kan det vara för något?

Tack till alla svar!

* Voff voff *
10 717 Inlägg
16 januari
#2
Har du Start/stopp-funktion på bilen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 135 Inlägg
16 januari
#3
Sitter en JATCO CVT i dessa. Japp, det kan mycket väl vara automaten som gett upp. Men går den att köra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
17 januari
Trådstartare
#4
Brådhis skrev:
Har du Start/stopp-funktion på bilen?

Bilen har ingen Start/stopp-funktion

7 Inlägg
17 januari
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Sitter en JATCO CVT i dessa. Japp, det kan mycket väl vara automaten som gett upp. Men går den att köra?

Det går inte att köra alls, så fort man lägger i växel så dör motorn efter 10-30sek

7 432 Inlägg
17 januari
#6
MAAL skrev:
Hybrid_ skrev:
Sitter en JATCO CVT i dessa. Japp, det kan mycket väl vara automaten som gett upp. Men går den att köra?

Det går inte att köra alls, så fort man lägger i växel så dör motorn efter 10-30sek

inte för detta hjälper felet,, men prova att gasa endel å se om den orkar driva alls med gas,, alltså varva upp den lite innan du lägger i drive,, så kanske su kan köra den till verkstad iaf


6 136 Inlägg
17 januari
#7
Det är väl sannolikt ytterligare en trasig CVT-låda, det är ju inte ovanligt. Ganska dyrt att byta tyvärr

7 Inlägg
17 januari
Trådstartare
#8
granadadr skrev:
MAAL skrev:
Hybrid_ skrev:
Sitter en JATCO CVT i dessa. Japp, det kan mycket väl vara automaten som gett upp. Men går den att köra?

Det går inte att köra alls, så fort man lägger i växel så dör motorn efter 10-30sek

inte för detta hjälper felet,, men prova att gasa endel å se om den orkar driva alls med gas,, alltså varva upp den lite innan du lägger i drive,, så kanske su kan köra den till verkstad iaf

Tack för tipset, Jag provade med det men det hjälper inte heller. Jag fick tips att typ det kan vara bensinpumpen som är trasig, kan det stämma?

6 230 Inlägg
17 januari
#9
Låter inte troligt! Men vem vet. Kanske pumpen inte "orkar" leverera tillräckligt med soppa när motorn belastas.
Vad händer om du gasar lite (varvar runt 3000-4000v/m) lägger motorn av även då efter ett tag?


Forummoderator
18 135 Inlägg
18 januari
#10
jaka54 skrev:
Låter inte troligt! Men vem vet. Kanske pumpen inte "orkar" leverera tillräckligt med soppa när motorn belastas.
Vad händer om du gasar lite (varvar runt 3000-4000v/m) lägger motorn av även då efter ett tag?

Sitter en dator i dessa CVT som simulerar olika växlar även om den ibland är lite flytande i utväxlingen. Lådorna är kända för att ge upp på löpande band. Ibland slirar de, ibland överhettas de och ibland försöker de växla upp brutalt så fort D läggs i och då dör bilen... Rekommenderar TS att ta bilen till en verkstad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 488 Inlägg
18 januari
#11
Kan det möjligen, nu gissar jag, finns någon kontakt/strömställare under växellådan.
En sådan som förr fanns på automatbilar för att förhindra att motorn kunde startas i annat än "P" och "N".
Jag har varit med om att denna kontakt strulade.
Berodde på oxid på de elektriska kontaktytorna.
Räckte med att dra anslutningskontaktdonet av och på strömställaren några gånger.
Bara ett simpelt tips.

1 727 Inlägg
18 januari
#12
Hmm, CVT o Nissan- låter som bärgare o ev. inlösen av bil. Men en så gammal lär inte ditt försäkringsbolag byta låda på.. - har du inte försäkring som täcker detta, så skrota skiten o byt bilmärke. mvh/husse

7 432 Inlägg
19 januari
#13
husseman skrev:
Hmm, CVT o Nissan- låter som bärgare o ev. inlösen av bil. Men en så gammal lär inte ditt försäkringsbolag byta låda på.. - har du inte försäkring som täcker detta, så skrota skiten o byt bilmärke. mvh/husse

ja täcker ej maskinskada 10 år 12000 mil,, så var det på min  iaf,, så lär det kosta skjortan,,  exempel  ang Fåååård så har dem en aut första gen av powershift,, den suger å bilar skrotas (på löpande band) iaf många pga att ny kostar typ 40 000, beg som funkar finns knappt å funkar dem är dem en tickande bomb


7 Inlägg
20 januari
Trådstartare
#14
torsen skrev:
Kan det möjligen, nu gissar jag, finns någon kontakt/strömställare under växellådan.
En sådan som förr fanns på automatbilar för att förhindra att motorn kunde startas i annat än "P" och "N".
Jag har varit med om att denna kontakt strulade.
Berodde på oxid på de elektriska kontaktytorna.
Räckte med att dra anslutningskontaktdonet av och på strömställaren några gånger.
Bara ett simpelt tips.

Tack för tipset, jag ska kolla upp saken.

7 Inlägg
20 januari
Trådstartare
#15
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Låter inte troligt! Men vem vet. Kanske pumpen inte "orkar" leverera tillräckligt med soppa när motorn belastas.
Vad händer om du gasar lite (varvar runt 3000-4000v/m) lägger motorn av även då efter ett tag?

Sitter en dator i dessa CVT som simulerar olika växlar även om den ibland är lite flytande i utväxlingen. Lådorna är kända för att ge upp på löpande band. Ibland slirar de, ibland överhettas de och ibland försöker de växla upp brutalt så fort D läggs i och då dör bilen... Rekommenderar TS att ta bilen till en verkstad.

Tack snälla för ditt svar, jag ska kolla upp det, man vill undersöka saken innan man åker till verkstaden.


Sök