2177
Sök

Skoda fabia -15 1.2 tsi bubblar explasionskärl

129 Inlägg
lördag 19:38
Trådstartare
Hej! Har en skoda fabia från -15 som bubblar i expasionskärlet efter körning. Haft inne på verkstaden för 2 år sedan som inte kunde hitta felet. Dem felsökte. Inga felkoder registrerade. Gjorde trycktest på varm/kall motor men ingen tryckförlust. Gjort blocktest men inga tecken på avgaser i kylsystemet. Vad tusan kan vara fel? Kylarvätskan är bytt. Jag har kört med bilen dagligen i 2år och de bubblar ännu när jag kört och stänger av den. Den fungerar ju men detta är så störande. Vad kan vara fel???? någon som varit med om samma???

4 190 Inlägg
lördag 20:02
vatten pump som tar in luft baklänges via packboxen ?
dvs. den läcker åt andra hållet
är det länge sedan kamremmen är bytt ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

129 Inlägg
lördag 20:04
Trådstartare
spillolja skrev:
vatten pump som tar in luft baklänges via packboxen ?
dvs. den läcker åt andra hållet
är det länge sedan kamremmen är bytt ?

Kamremsbyte gjordes i januari

5 792 Inlägg
lördag 20:15
Kan vara så enkelt att locket på expansionskärlet inte håller trycket, kylvätskan kan då koka även när tempmätaren visar normal temperatur.

Är kylarslangarna rejält hårda när du stängt av bilen och det bubblar i behållaren?
Locket ska hålla ett tryck på 1,6bar.

129 Inlägg
lördag 20:16
Trådstartare
simlar skrev:
Kan vara så enkelt att locket på expansionskärlet inte håller trycket, kylvätskan kan då koka även när tempmätaren visar normal temperatur.

Är kylarslangarna rejält hårda när du stängt av bilen och det bubblar i behållaren?
Locket ska hålla ett tryck på 1,6bar.

Japp de är dem. Verkstaden sa något om locket men dem hade inget annat prova med så ska man kanske köpa ett nytt lock då och se eller?

Fri fart för ett fritt folk!
14 606 Inlägg
lördag 20:47
när du skriver bubblar    är det när du öppnar locket eller med locket på plats? 

för öppnar du locket på en varm bil så kommer det spruta vatten av bara fan och det är normalt och ska vara så.. 
man ska ALDRIG öppna locket på en varm bil..

Kör fort så hinner inget hända...

129 Inlägg
lördag 20:56
Trådstartare
Growe skrev:
när du skriver bubblar    är det när du öppnar locket eller med locket på plats? 

för öppnar du locket på en varm bil så kommer det spruta vatten av bara fan och det är normalt och ska vara så.. 

Nej såklart inte jag menar att det bubblar med locket på. När jag kört och stänger av bilen hör man hur de bubblar öppnar man huven så ser man också att de bubblar.

4 190 Inlägg
lördag 20:57
På denna motor ser det ut som det finns 2st termostater
en 87 och 105 graders
den på 105 kanske inte övervakas av bilens tempmätare  och öppnar vid högre temp än just 105 ?
kanske byta till en 95 graders  04E121113N  ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

14 606 Inlägg
lördag 22:40
saandraaa skrev:
Growe skrev:

Nej såklart inte jag menar att det bubblar med locket på. När jag kört och stänger av bilen hör man hur de bubblar öppnar man huven så ser man också att de bubblar.

men är det kvar i kärlet eller åker det ur? 

för många bilar har en funktion som gör att kokandet gör att man har självcirkulation   och det är helt normalt.
det är först när det åker ur expanstionskärlet som man ska lägga ner energi på det för innan det är det normalt.

för man gör så att dom varma ställena som fortfarande är varma när motorn stängs av och vattenpumpen och fläktar stannar så ska den fortsätta kyla dom varma delarna  och det gör att det bubblar i kärlet

129 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
saandraaa skrev:
Growe skrev:

för många bilar har en funktion som gör att kokandet gör att man har självcirkulation   och det är helt normalt.
det är först när det åker ur expanstionskärlet som man ska lägga ner energi på det för innan det är det normalt.

för man gör så att dom varma ställena som fortfarande är varma när motorn stängs av och vattenpumpen och fläktar stannar så ska den fortsätta kyla dom varma delarna  och det gör att det bubblar i kärlet

Nej nej de är kvar i kärlet. Aldrig behövt fylla på vätska eller så. Okej dem flesta man pratat med säger att de absolut inte ska bubbla där

14 606 Inlägg
för 23 timmar sedan
saandraaa skrev:
Growe skrev:
saandraaa skrev:

Nej nej de är kvar i kärlet. Aldrig behövt fylla på vätska eller så. Okej dem flesta man pratat med säger att de absolut inte ska bubbla där

så länge det inte kokar där när bilen är igång är det inte ett problem börjar det när den stängs av så är det i min värld normalt.. framför allt om du har en terostat som öppnar vid 105grader      den dagen nivån blir låg skulle jag personligen börja kolla innan det skulle jag bara köra.

det är bara pga cirkulationen stannar grejer är varmare än vattnet och värmer upp vattnet en stund och avkylningen sker genom att det kokar.    tex gör en 940turbo så för att kyla turbon  men oftast märker man det aldrig  pga man stänger av bilen går därifrån smile

129 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
saandraaa skrev:
Growe skrev:

så länge det inte kokar där när bilen är igång är det inte ett problem börjar det när den stängs av så är det i min värld normalt.. framför allt om du har en terostat som öppnar vid 105grader      den dagen nivån blir låg skulle jag personligen börja kolla innan det skulle jag bara köra.

det är bara pga cirkulationen stannar grejer är varmare än vattnet och värmer upp vattnet en stund och avkylningen sker genom att det kokar.    tex gör en 940turbo så för att kyla turbon  men oftast märker man det aldrig  pga man stänger av bilen går därifrån smile

Tack för ditt svar de lugnar lite. Tänkt många ggr också hade de varit något fel hade väl bilen gått sönder för längesen. Kör den dagligen ?

6 401 Inlägg
för 13 timmar sedan
När det bubblade i expansionskärlet och nivån varierade kraftigt på brorsans 745:a- 87:a  för ett antal år sedan så var det en hårlinjetunn spricka i topplockspackningen som var orsaken

14 606 Inlägg
för 12 timmar sedan
jaka54 skrev:
När det bubblade i expansionskärlet och nivån varierade kraftigt på brorsans 745:a- 87:a  för ett antal år sedan så var det en hårlinjetunn spricka i topplockspackningen som var orsaken

börjar nivån åka jojo osv då är det en sak men att en bil ska fungera flera år med ett "fel" är totalt orimligt smile

jag har haft sönder ett och annat lock på gamla volvosar då har det sprutat ut vatten av bara fan men aldrig kört sönder en packning  jag är ganska imponerad av dom som lyckas..  noll koll på tempmätaren smile

skjutit många slangar på gamla bilar och nya bussar   men aldrig hänt något med motorerna
en bil pajade termostathuset då blev det totalt kaos med tempen   men även den gången höll bilen fast jag körde den på gränsen till total ras fick stanna många gånger påväg hem smile

14 606 Inlägg
för 12 timmar sedan
saandraaa skrev:
Growe skrev:
saandraaa skrev:

Tack för ditt svar de lugnar lite. Tänkt många ggr också hade de varit något fel hade väl bilen gått sönder för längesen. Kör den dagligen ?

ja sånna problem går inte obemärkt förbi var så säker..  så länge tempmätaren ligger normalt och vatten inte försvinner skulle jag inte lägga en sec mer energi på det 
har hört ganska våldsamma kokningar när man kör bilar hårt och stänger av   brukar liksom rassla och låta av bara fan i expantionskärlet..     940turbo är ett exempel där man använder kokning för att kyla turbon när motorn är avstängd smile

Diagnostekniker
2 994 Inlägg
för 11 timmar sedan
Bubblar hur då?
Inte så enkelt att du har en sekundär cirkulationspump som skickar runt vattnet en stund efter att motorn stängts av?
Vet att VW brukar kunna använda sig av sådana.

Googla på 1.2 tsi auxiliary water pump eller något.

Up the RA

129 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Bubblar hur då?
Inte så enkelt att du har en sekundär cirkulationspump som skickar runt vattnet en stund efter att motorn stängts av?

Alltså de bara bubblar runt i den och de hörs inne i bilen när man stängt av samt när man kollar att de liksom åler runt och bubblar hah om du förstår vad jag menar sen slutar de efter en stund
Borde inte dem på skoda vet det såifall? Det var där jag hade den inlämnad när dem kollade detta.

129 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
jaka54 skrev:

börjar nivån åka jojo osv då är det en sak men att en bil ska fungera flera år med ett "fel" är totalt orimligt smile

jag har haft sönder ett och annat lock på gamla volvosar då har det sprutat ut vatten av bara fan men aldrig kört sönder en packning  jag är ganska imponerad av dom som lyckas..  noll koll på tempmätaren smile

skjutit många slangar på gamla bilar och nya bussar   men aldrig hänt något med motorerna
en bil pajade termostathuset då blev det totalt kaos med tempen   men även den gången höll bilen fast jag körde den på gränsen till total ras fick stanna många gånger påväg hem smile

Jo men mena den har ju fungerat nu i 2år efter detta upptäcktes och vi kör den dagligen så mena att då borde den väl gått sönder nu? Jag vet inte ja kan inget om de där och att verkstaden inte hittade något fel tyckte jag skulle köra och återkomma om den gick upp i temp eller började dra kylarvätska

129 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
jaka54 skrev:

Jo men mena den har ju fungerat nu i 2år efter detta upptäcktes och vi kör den dagligen så mena att då borde den väl gått sönder nu? Jag vet inte ja kan inget om de där och att verkstaden inte hittade något fel tyckte jag skulle köra och återkomma om den gick upp i temp eller började dra kylarvätska

Diagnostekniker
2 994 Inlägg
för 11 timmar sedan
saandraaa skrev:
Jesper328 skrev:
Bubblar hur då?

Alltså de bara bubblar runt i den och de hörs inne i bilen när man stängt av samt när man kollar att de liksom åler runt och bubblar hah om du förstår vad jag menar sen slutar de efter en stund
Borde inte dem på skoda vet det såifall? Det var där jag hade den inlämnad när dem kollade detta.

Då låter det som en sekundärpump.
Kolla om det finns någon säkring som skulle kunna heta något med EWP, Aux. pump, secondary pump, osv.
Gör det det så kan du rycka säkringen och se om ?kokningen? stannar av.

Och nej, inte säkert att Skoda vet vad dom håller på med.

Up the RA

Sök