2742
Sök

Dropp från avgasrör

272 Inlägg
Igår 07:33
Trådstartare
De enstaka tillfällen jag kört bilen korta sträckor blir det till att droppa vatten (?) ur avgasröret. Tydligen något som ökar risken för att avgasröret rostar som de sa på besiktningen för flera år sen.

Finns det nån sanning i detta? Hur undviker man detta?

Brukar ju försöka köra nån extra runda för att motorn ska bli varm och undvika andra problem med bilen av för mycket kort-körning...

* Voff voff *
10 929 Inlägg
Igår 08:51
skreech3 skrev:
De enstaka tillfällen jag kört bilen korta sträckor blir det till att droppa vatten (?) ur avgasröret. Tydligen något som ökar risken för att avgasröret rostar som de sa på besiktningen för flera år sen.

Finns det nån sanning i detta? Hur undviker man detta?

Brukar ju försöka köra nån extra runda för att motorn ska bli varm och undvika andra problem med bilen av för mycket kort-körning...

Vattnet du ser är kondensvatten som är en del av avgaserna, så enda sättet är egentligen att aldrig köra med bilen. Visst blir det till slut så pass varmt i (hela!) avgasröret när du kör men då snackar vi timmar av körning och sommartid.

Hursom, det du ser är helt normalt och det sker på alla bilar (inte elbilar dock förstås). Så det får du helt enkelt leva med.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 646 Inlägg
för 23 timmar sedan
Som skrivits ovan - helt normalt med kondensvatten som droppar ut från avgasröret.
Nu för tiden har de flesta bilar avgassystem av rostfritt stål eller aluminiserade, förzinkade eller på annat sätt rostskyddade avgassystem.
Förr - för 30 år sedan och tidigare - borrade jag alltid ett 3 mm hål i avgassystemets lägsta del, där kondensvattnet samlades, så att det rann ut.
Härigenom sades man kunna förlänga avgassystemets ålder några år.

Sök