Skumt varvtalsfel på min 740

Bi0HaZZarD Speed FMK
16 februari 2007 · 849 Inlägg

Hejsan!

Jo det är så att på min projekt bil som står på parkeringen har jag fått ett skumt fel på motorn. När jag startar den startar den nästan direkt men bara på 3 cylindrar. Efter en liten stund börjar den på alla 4. Hade det slutat där hade det ju inte varit mer än normalt men nu är det så att efter en liten stund går den ner på 3 cylindrar igen. och sen tillbaka. sen håller den på fram och tillbaka mellan 3 och 4 cylindrar.

en sak jag också la märke till var att om jag rörde gasen när den gick på 3 cylindrar så dog den direkt.

Fick ha full choke för att den skulle hålla sig igång. annars stannade den direkt.

Har haftproblem med soppa pumpen innan men den ska väl inte kunna orsaka detta fenomenet eller? Det är en 740 -85 med B230A motor. alltså förknasare och mekanisk pump. Har en ny pump liggandes som jag ska testa men är ändå nyfiken på om någon mer varit med om detta.

Tacksam för svar och tips!

Mvh Ludde

twin_cam Smålänning
16 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Tror du har fått skit i förgasaren. Pumpen kan också vara slut, fördelaren kan vara glapp, Totalkörda tändstift.

Kan vara mycket. Men kolla det mest primära först.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bi0HaZZarD Speed FMK
16 februari 2007 · 849 Inlägg

twin_cam skrev:
Tror du har fått skit i förgasaren. Pumpen kan också vara slut, fördelaren kan vara glapp, Totalkörda tändstift.

Kan vara mycket. Men kolla det mest primära först.

SKit i förgasaren skulle kunna vara ett alternativ. glömde skriva att jag för knappt en månad sedan bytte fördelarlock, rotor, tändkablar och alla tändstiften. Hur kollar jag enklast förgasaren utan att göra en allt för stor affär av det?

Kothe
16 februari 2007 · 7 Inlägg

Förgasaren är väl bara att skruva väck och dela på mitten, tvätta lite grann med exempelvis diesel.
Annars låter det ju som om det kan vara tändningen, kolla för säkerhetsskull att tändkablarna sitter som dom ska, och att du inte bara har fukt i fördelaren.

Om den pumpar dåligt med bensin borde det ju märkas mest vid belastning för att gå på tomgång behövs ju inte speciellt mycket bensin.

Tinoz 10 sec före dig...
16 februari 2007 · 540 Inlägg

twin_cam skrev:
Tror du har fått skit i förgasaren. Pumpen kan också vara slut, fördelaren kan vara glapp, Totalkörda tändstift.

Kan vara mycket. Men kolla det mest primära först.

tror också på det, min gammla gjorde också så. kan vara fördelaren. eller glapp i någon pakning kör upp på volvo dom hjälpte mig, dom kan kolla på den gratis om dom har tid!

Jansson_T5
16 februari 2007 · 65 Inlägg

kolla så att du inte har dragit in fukt i luftfiltret.

Drönirettab
16 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
När jag startar den startar den nästan direkt men bara på 3 cylindrar. Efter en liten stund börjar den på alla 4. Hade det slutat där hade det ju inte varit mer än normalt men nu är det så att efter en liten stund går den ner på 3 cylindrar igen. och sen tillbaka. sen håller den på fram och tillbaka mellan 3 och 4 cylindrar.

Om detta började efter att du bytt tänddelar så låter det ganska troligt att det har blivit något knas med den biten.

Är det hela tiden samma cylinder som inte funkar och i så fall vilken?

Bi0HaZZarD Speed FMK
17 februari 2007 · 849 Inlägg

Drönirettab skrev:

Bi0HaZZarD skrev:
När jag startar den startar den nästan direkt men bara på 3 cylindrar. Efter en liten stund börjar den på alla 4. Hade det slutat där hade det ju inte varit mer än normalt men nu är det så att efter en liten stund går den ner på 3 cylindrar igen. och sen tillbaka. sen håller den på fram och tillbaka mellan 3 och 4 cylindrar.

Om detta började efter att du bytt tänddelar så låter det ganska troligt att det har blivit något knas med den biten.

Är det hela tiden samma cylinder som inte funkar och i så fall vilken?

har inte lyckats konstatera om det är samma cylinder. något tips på hur jag gör detta?

det började nydligen och jag bytte tänddelarna för iaf ett par eller tre månader sedan så det är ingen direkt koppling. Tänkte kolla brytarspetsarna med men det är väl brytarlöst på B230A?

Mvh Ludde

BMW635_Robban
17 februari 2007 · 1 277 Inlägg

Den kanske helt enkelt har gett sig, bilar håller inte förevigt du vet!

twin_cam Smålänning
17 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

Drönirettab skrev:

Bi0HaZZarD skrev:
När jag startar den startar den nästan direkt men bara på 3 cylindrar. Efter en liten stund börjar den på alla 4. Hade det slutat där hade det ju inte varit mer än normalt men nu är det så att efter en liten stund går den ner på 3 cylindrar igen. och sen tillbaka. sen håller den på fram och tillbaka mellan 3 och 4 cylindrar.

Om detta började efter att du bytt tänddelar så låter det ganska troligt att det har blivit något knas med den biten.

Är det hela tiden samma cylinder som inte funkar och i så fall vilken?

har inte lyckats konstatera om det är samma cylinder. något tips på hur jag gör detta?

det började nydligen och jag bytte tänddelarna för iaf ett par eller tre månader sedan så det är ingen direkt koppling. Tänkte kolla brytarspetsarna med men det är väl brytarlöst på B230A?

Mvh Ludde

När den går på 3 cylindrar så plockar du bort en tändkabel, ändrar sig ljudet så sätter du tillbaka den, sen provar du nästa tills ljudet inte ändrar sig. När ljudet inte längre ändrar sig när du tar bort en tändkabel har du hittat cylindern som spökar.

Sen nästa gång så börjar du med cylindern som inte funkade sist.

Var försiktig bara... Fläktarna i dom gör ont att få på fingrarna smile

Lycka till wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JeyKay Allvetande uppfinnare
17 februari 2007 · 377 Inlägg

kolla så att gummibälgen åvanför trotteln är hel, läcker den brukar de inte funka nå vidare. annars kanske så enkelt att du inte har tillräckligt me olja i förgasarn eller helt enkelt som man brukar säga, "skit i förgasarn" big_smile

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Drönirettab
17 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Tänkte kolla brytarspetsarna med men det är väl brytarlöst på B230A?

Ja, så är det.

Bi0HaZZarD Speed FMK
17 februari 2007 · 849 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Den kanske helt enkelt har gett sig, bilar håller inte förevigt du vet!

Har svårt att tro det då motorn går väldigt fint. förra ägaren hade bilen i ca 10000 mil och jag känner honom väl. han tog väl hand om bilen och bytte olja osv regelbundet. motorn har dessutom bara gått ca 20000 mil.

Bi0HaZZarD Speed FMK
17 februari 2007 · 849 Inlägg

JeyKay skrev:
kolla så att gummibälgen åvanför trotteln är hel, läcker den brukar de inte funka nå vidare. annars kanske så enkelt att du inte har tillräckligt me olja i förgasarn eller helt enkelt som man brukar säga, "skit i förgasarn" big_smile

Oljan säger farsan att han kollade men man kan ju kolla det själv med. kanske inte går att lita på farsgubben :p. gummibälg ovabför trotteln? hmm. var sitter den?

Finns något membran med har jag hört som brukar pajja eller strula. kan det orsaka detta fenomen? Tänkte byta det iaf. kan väl inte va så dyrt?


Mvh Ludde

Drönirettab
17 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Det är membranet som JeyKay menar när han skriver "gummibälgen".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang