5691
Sök

Motorn rusar och fastnar i topp v70 d4

4 168 Inlägg
för 2 timmar sedan
#21
Summertime skrev:
Min är manuell, gör det skillnad?

För vilket fel det kan tänkas vara, Nej!

Men med manuell kan man alltid stoppa motorn om den rusar okontrollerat och inte kan stängas av.
Högsta växeln, håll broms hårt och upp med kopplingen tämligen snabbt.

Enda du enkelt kan göra själv i detta är att kolla oljenivån. Moderna dieslar SKA ha varning för ökande nivå, dvs späds ut med diesel, villet orsakar sk "Run away".

Men för att avgöra om felet är elektroniska signalen från gaspedalen eller liknande måste den kopplas upp mot analysutrustning.

Det är om pedalen FYSISKT fastnar i botten, tex av golvmatta eller liknande.
Men då stannar den nere.

14 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#22
Brådhis skrev:
Summertime skrev:
Oljan var nyss bytt på verkstad, vet ju inte om dom gjorde det korrekt eller ej och har inte oljesticka på min.

Några tecken jag kan kolla själv?

Oljenivån kollar du i menyn i bilen.

Dock ska sägas att bilen har en varning för när nivån är för hög, så den borde ha varnat för det. Men kolla ändå så vet du.

Håll inne startknappen utan att sätta foten på bromsen så vaknar bilen, då kan du scrolla fram till oljenivå i färddatorn.

Tack ska kolla det. ?

14 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#23
Mossan1 skrev:
Summertime skrev:
Min är manuell, gör det skillnad?

För vilket fel det kan tänkas vara, Nej!

Men med manuell kan man alltid stoppa motorn om den rusar okontrollerat och inte kan stängas av.
Högsta växeln, håll broms hårt och upp med kopplingen tämligen snabbt.

Enda du enkelt kan göra själv i detta är att kolla oljenivån. Moderna dieslar SKA ha varning för ökande nivå, dvs späds ut med diesel, villet orsakar sk "Run away".

Men för att avgöra om felet är elektroniska signalen från gaspedalen eller liknande måste den kopplas upp mot analysutrustning.

Det är om pedalen FYSISKT fastnar i botten, tex av golvmatta eller liknande.
Men då stannar den nere.

Okej jag ska kolla oljenivån.

Hoppas det är nägot elektroniskt fel med gaspedalen ?

14 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#24
Oljenivån var ok, är det något det säger om vad som kan uteslutas?

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253306/253306-dd41c955c95a679aebbbab528c5cce70.jpg

14 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#25
Jag skrev om det med ai också.
Är det någon som tycker att det här låter vettigt?

För en **Volvo V70 D4** med symptom ?motor service behövs? som kom och gick och där den dessutom kan ?rusa/fastna i varv? är de vanligaste spåren ungefär:

1) **Gasspjäll-/luftreglering (throttle body / swirl/spjäll beroende på utförande) eller fel i kopplingen till den**
- **Kostnad (typiskt):** 
  - rengöring/byte av tätningar + anpassning: **ca 1 000?3 000 kr** 
  - byte av spjäll/enhet: **ca 6 000?12 000 kr**

2) **Gaspedalgivare/APP (elektroniskt)**
- **Kostnad:** **ca 2 000?6 000 kr** (ibland upp till **~8 000 kr** om mycket jobb eller relaterad del)

3) **Luft-/trycksensor eller insug/luftläckage som ger fel luftmassa ? går in i skyddsläge (?limp?) och får konstigt varvregleringsbeteende**
- **Kostnad:** **ca 1 500?6 000 kr** (sensor) eller **ca 500?3 000 kr** (slang/quickfix), beroende på vad som hittas

4) **Intermittent styrsignalfel i givare som påverkar varvtalsregleringen (t.ex. tryck/temperatur eller annan motorstyrningsgivare)**
- **Kostnad:** **ca 1 500?8 000 kr** beroende på fynd

Budget att räkna med:
- **Felsökning/diagnos utan kod att börja från:** ofta **ca 1 000?1 800 kr**, ibland mer om de behöver provocera fram felet.
- **Om den inte visar fel igen under besöket** kan det bli dyrare i felsökningstid innan man kan säga exakt del.

När du lämnar in: säg att du vill att de tar bort loggar/felkoder och kollar **orsak till ?motor service behövs?** samt att de granskar **throttle/spjäll, gaspedal, luftmängd/boost- eller tryckdata** (live-data) och försöker köra så att felet kan återskapas.

Om du återkommer med **vilken felkod de hittar** (eller kodnumret i stil med P0xxx) kan jag säga vilken av punkterna som är mest sannolik och snäva kostnadsspannet.

14 Inlägg
för 54 minuter sedan
Trådstartare
#26
Ai sa även så här om spridare. ( jag vet att ai kan prata strunt ibland, därför jag vill fråga er med.)

Risken att du får ett felaktigt ?spridare?-spår är ganska måttlig till låg utifrån din beskrivning.

Varför spridare är mindre sannolikt här:

    Symtomen du beskriver är mer varvtals-/drivlina-reglering (?rusa/fastna i topp? och att det gick över när du stängde av), vilket ofta hör hemma i gasspjäll/luftreglering, gaspedal/APP, limp/varvtalskontroll, luftmängd/tryck eller sensor-/signalproblem.
    Spridare ger oftare missljud, ryck, dålig gång, svårstart, sot och brukar oftare ge koder om injektion/misfire/leveransavvikelse, inte att den ?hänger sig? i varv på det sättet.


Sök