Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Jag har en kollega som är i 40-årsåldern men hans pappa bestämmer allt. Han skulle köpa en bil till pga tillökning. Han dök upp i en bil med manuell växellåda eftersom hans pappa förklarat att "Automatlådor drar mer bränsle och är livsfarliga på vintern. Det går knappt att köra bilen då." Okej...
jag väljer bort automat för risken är större att det blir dyrt NÄR dom går sönder.. för det handlar aldrig om utan när det gäller autmatlådor sen är det skönt att ha kontrollen

Köper inte riktigt ditt påstående om automatlådor.
Finns i o f sig många typer av automatlådor.
Dom "gamla hederliga" 3-stegs TorqueFlite med momentförstärkare är erkänt tåliga och driftsäkra.
TorqueFliten är en Chryslerkonstruktion.
Under min tid som serviceingenjör på ANA sålde vi polisbilar och taxibilar med så gott som uteslutande automatådor = TorqueFlite.
När fordonskontraktstiden mellan ANA och RPS upphörde valde en del polisdistrikt att köra sina Plymouth "utan garanti" så att säga.
Minns att flera bilar kördes drygt 40.000 mil utan bekymmer.
Taxibilar kördes i flera fall 60.000 mil utan automatlådebekymmer.
B&W tillverkade en kopia på TorqueFlite - men i regel utan oljekylare i flera bilfabrikat - SAAB och Volvo t ex.
En rätt underhållen TorqueFlite = föreskrivna oljebyten och bandjusteringar - är nära nog outslitlig
4-stegs TorqueFlite introducerades 2004 på Jeep Wrangler m fl modeller.
ZF 3H.P.12 är en 3-stegs automatlåda som fungerar på divergerade sätt gentemot TorqueFlite.
Den har momentförstärkare men inga bandbromsar utan endast lamellkopplingar.
Förekommer i flera europeiska bilar, bl a Peugeot och BMW.
Även ZF-lådan har erkänt god driftskvalitet.
De här av Stellantis tillhandahållna robotiserade mekaniska växellådorna ger jag inte mycket för - efter erfarenhet.
Inte heller för dubbelkopplingslådorna - efter vad jag läst.
Så jag vill inte vidimera era påståenden!