4057
Sök

Frågor om Dumpventil

Living in the fastlane
128 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Hej! Jag funderar på att köpa en dumpventil till min Saab 9-3 2.0T
Men jag undrar hur många extra hk man får ut av en sådan? Jag har även hört att turbon snabbare laddar igen ifall man har en sådan ventil.

Är det någon annan effekt ökning förutom ljudet man får ut av ett sådant köp?
Skonar det turbpn eller sliter det mer på den?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av simpann (18 februari 2007)

3 295 Inlägg
18 februari 2007
du har redan en orginal "Dumpventil".. den är alldeles perfekt om du ska köra med orginal effekten. varför inte ta och testa sökfunktionen, det finns tusentals trådar om "Dumpventiler".. eller så besöker du www.stcs.nu

MVH Johan

223 Inlägg
18 februari 2007
En dumpventil (pysventil) släpper ut det överflödiga laddtrycket dvs trycket som inte andvänds. Det är bra att ha en sådan för den hjälper turbon att "andas" mera.

Living in the fastlane
128 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Slave_joe skrev:
du har redan en orginal "Dumpventil".. den är alldeles perfekt om du ska köra med orginal effekten. varför inte ta och testa sökfunktionen, det finns tusentals trådar om "Dumpventiler".. eller så besöker du www.stcs.nu

MVH Johan

japp, men den original som jag har nu låter inte;)

3 295 Inlägg
18 februari 2007
här har du länken.. BTW pysventil och dumpventil är inte samma sak..
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

3 295 Inlägg
18 februari 2007
simpann skrev:
Slave_joe skrev:

MVH Johan

japp, men den original som jag har nu låter inte;)

Skaffa ett sportluftfilter från tex www.Speedparts.se med avskärmning.

MVH Johan

2 122 Inlägg
18 februari 2007
willeN skrev:
En dumpventil (pysventil) släpper ut det överflödiga laddtrycket dvs trycket som inte andvänds. Det är bra att ha en sådan för den hjälper turbon att "andas" mera.

pysventil och dumpventil är helt olika saker men dumpventil och avlastningsventil är samma sak. En pysventil drar du in i bilen för att kunna ställa laddtrycket i bilen istället för att skruva på wastegaten eller liknande funkar typ som en baskontroll som följer med vissa slutsteg. man kan ställa trycket / basen på ett vred inne i bilen istället för att skruva
Senast redigerat av Kirre (18 februari 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Administratör
11 968 Inlägg
18 februari 2007
Sök i forumet efter "dumpventil" eller "dumpventil 9-3" så får du MASSOR av träffar där du garanterat hittar svar på alla dina frågor.

Låser här då frågan varit uppe så himla många gånger redan.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök