2944
Sök

Bilen startar ej - Volvo 740

31 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Nu har jag problem med satans kräket till bil min 740 ballar totalt.
Den startar när den själv vill.
Jag hade varit nere på stan och bilen hade gått perfekt innan, kommer ut ska starta den. Vrider om nyckeln, inget händer, lyset i bilen börjar blinka lite. Sen går jag ut och kollar på batteriet och kollar så allt sitter fast. Det gjorde det, sen ber jag tjejen försöka starta. Inget händer, ber henne försöka igen efter ca 5 ggr gick bilen igång. Sen kör vi och ska handla mat. När jag stänger av motorn testar jag att starta den direkt och den går igång. När vi kommer ut och ska starta händer ingenting igen, lyset inne i bilen slocknar så fort jag vrider om tändningen. Jag testar att banka lite på panelen och då lyser bilen upp jag vrider om nyckeln allt slocknar. Bankar igen och det tänds sen håller jag på så lite, Ingenting händer. Sen efter ca 10 minuter efter försök så går den bara igång. Kör hem och stänger av motorn och testar en gång till då går den inte igång.

Vad i ... kan det vara?

Tacksam för svar snarast.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
Vad är det för årsmodell? Knasare eller insprut?

Är det insprut medn motronic så kan en jordkabel gått av, eller vara på gång. Var med om det på en peugeot 405 Mi16 en gång. Då funkade ingenting annat tills kabeln va bytt.
Tror den som va av gick till någon reläbox som har hand om motorstyrsystemet.

Slog man på tändningen så blinkade innerbelysningen i långsam takt, och slog man på blinkersen så började den långsamt och blinkade snabbare och snabbare... Kolla om det finns fler fel. KAN vara tändningslåset också. Kolla det först.

Är det jetronic eller Knasare så kan jag bara spåra det till tändningslåset. Eftersom den funkade när du slog på panelen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Servicerådgivare
715 Inlägg
20 februari 2007
dålig jord någonstans kanske?
kanske långsökt men kan vara så..mvh chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

31 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Bilen startade inte direkt efter jag slog på Panelen. är det jorden borde väl inte beslysning heller funka.

Belysning blinkers allt dör när jag vrider på nyckeln.

Servicerådgivare
715 Inlägg
20 februari 2007
iofs men startmotorn jordar inte på samma ställe som... belysningen...   jag kanske har fel men bara ett förslag
men klickar startmotorn ? el e den helt död när du vrider på nyckeln?

mvh chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

31 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Det får jag kolla upp... Ska kolla jorden, värt ett försök.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
Är huvudjordkabeln "nästan av" så klarar den små förbrukare, men inte insprutning och allt på samma gång som när man startar.

Har ingen större erfarenhet av 740:s elsystem eftersom dom är rätt stabila egentligen.

Eftersom det var just motronic på peggan jag nämde så föll tanken på en jordkabel bara. Är batteriet för klent så kan också mystiska fel inträffa på det styrsystemet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

31 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Den gick igång efter 10minuters testande då borde batteriet inte klara dra igång det om det var dåligt,

Bröderna bus
118 Inlägg
20 februari 2007
Berätta om det är en model på din bil, motor typ osv!
finns många saker som kan vara orsaken till dit problem.

mvh skogsby

31 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Volvo 740 från 89. GL
Vet ej motorkod.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
20 februari 2007
om den bara "klickar" så prova att frikoppla och slå växelspaken hårt ett par ggr fram och tillbaka. För de kan vara solinoien i startmotorn.
Brukar starta då wink

Tre tips

Jordkabel

Solinoid (byt startmotor)

Eller batteriet (har du provat att mäta upp det)

- V8 - 4 ever . . .

60 Inlägg
20 februari 2007
verka vara dålig jordning kolla anslutningarna till startmotorn och kolla batteri anslutningarna ev ta veck och slipa rent runt om  på med koppar pasta  jag hade så på min sen funkade den bra igen

31 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Ljungan: Jag har redan en pasta på polerna så att det inte oxiderar där.
Jimmy: Det låter inte sunt för växellådan men jag ska testa, tack för tipset.

14 Inlägg
20 februari 2007
Hej....
Jag gissar på startmotorn....solenoiden kärvar....
När den hugger fast drar den så mycket ström att hela systemet får spänningsfall...ditt tickande...
Kolla även den lilla jordflätan i bakkant på motorn...den som går till karossen....
Vill du inte rycka och slita i växelspaken....kan du lägga i en hammare i bilen....
Sen när den inte startar så slår du med änden av hammarskaftet  (träskaft) på solenoiden...kan släppa då..

14 Inlägg
20 februari 2007
Kan även vara så att ditt tändningslås är slut/sprucket.....
Men det är ju inte så vanligt .......

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
20 februari 2007
En fråga?
Startar bilen inte? Eller går inte startmotorn runt bara? En ganska viktig faktor!

Bilen startar inte, men startmotorn går runt:
När du vrider nycklen till startläge så går motorn bara runt utan att starta.
Kontrollera:
-Tändning.
-Soppa.

Bilen startar inte, startmotorn går inte runt.
När du vrider nycklen till startläge så händer inget, lampor och allt slocknar.
Bilen kan tyckas ha ett eget liv.
Kontrollera:
-Tändningslås.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

31 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Tinco: Startmotorn går inte runt det klickar bara till och allt dör.

Jag testade rycka i växelspaken och det hjälpte inte.
Jag har testat lite med jorden och det verkar vara det som krånglar.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2007
KvalsteR skrev:
Tinco: Startmotorn går inte runt det klickar bara till och allt dör.

Jag testade rycka i växelspaken och det hjälpte inte.
Jag har testat lite med jorden och det verkar vara det som krånglar.

När startmotorn krånglade i min Clio så tog jag en hammare och slog på solenoiden (stavning?) på startmotorn medans flickvännen drog runt nyckeln. Då hoppade den igång och fungerade, om jag hade tur, i några startförsök till. Sedan var det samma visa igen.

Tillslut bytte vi startmotorn då jag tröttnade att banka tongue

Inte så kul kanske, men du kan om du har tur få igång motorn på det sättet.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
En kul parentes, visseligen OT, men ändå: Jag har renoverat en solenoid med vinkelslip och smärgelduk, funkade aldeles utmärkt till kontakterna i själva motorn också...

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
20 februari 2007
Låter som jordfel. Hade samma problem på min 240. Kolla kondition på jordkabel mellan batteri och motor och även till chassi. Bytte mellan motor och batteri och sen gick det problemfritt.

"Den kan vara bra att ha"

Sök