Eisenhut
4 september 2009
· 1 827 Inlägg
Ja, du har delvis rätt... Men detta är ju uträknat på samma utväxling som du själv sade. Då innebär det ju att en liten motor inte får upp varvet och därmed inte utvecklar tillräckligt med HK... Men det är inte en rättvis mätning att räkna på samma utväxling för det fungerar inte så i verkligheten. Jämför en hoj på 1l som levererar säg 200hk. Dra en parallell till en jänke V8 på 4l som också utvecklar 200hk.
Hojmotorn skulle utan tvekan göra att bilen går lika fort men inte med samma utväxling... Du kan helt enkelt förutsätta att om effektkurvan är likadan (vilket det oftast är på sugmotorer) så kommer bilen gå identiskt med tidigare.
Bara tänk dig själv. MC motorn varvar ca tre gånger så mycket, sätter man tomgången på tre gånger så högt som bilmotorn och utväxlingen då delad på tre.
Vid samma hastighet som tidigare har du (förutsatt att effektkurvan är samma) exakt samma effektuttag och går lika bra.
Det du menar att den inte skulle orka utan vridet, det är ju att med lågt vrid på låga varv genererar ju väldigt lågt effektuttag på låga varv och det är fortfarande effekten som driver bilen framåt. Men i min uträkning ovan har du samma effektuttag vid samma km/h och därmed så går din tes inte ihop.
Mvh
Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two