NM vs HK?

Phaetoon
4 september 2009 · 8 156 Inlägg

Eisenhut skrev:
har dom samma effekt (dvs hk) är dom lika starka. smile Svårare än så är det inte. Hk är alltid HK.

Sen att man kan fuska sig till fina HK siffror på bänk är en annan sak...

Är det verkligen så? Eller är det så att dom är lika effektiva? Vad händer om man bara skulle jämföra motorerna och dess effektkurvor, men bortse från utväxlingen?

Vridet är råstyrka. Sen så är varvtalet tempot.
Är motvikten för tung så ökar inte tempot och då klarar inte den vridsvaga motorn att nå sin toppeffekt.

Det är lite som att sätta 10 klena, men snabba småpojkar, på att bära på tunga stenar. Eftersom stenarna väger så mycket så kan dom inte komma upp i tempo (speciellt om dom inte ens orkar lyfta stenarna, utan måste släpa dom?). Jämför med Magnus Samuelsson som gör saker och ting i lite lugnare tempo.

Effekt och styrka är inte samma sak. Effekt = styrka vid ett visst tempo.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Eisenhut
4 september 2009 · 1 827 Inlägg

Ja, du har delvis rätt... Men detta är ju uträknat på samma utväxling som du själv sade. Då innebär det ju att en liten motor inte får upp varvet och därmed inte utvecklar tillräckligt med HK... Men det är inte en rättvis mätning att räkna på samma utväxling för det fungerar inte så i verkligheten. Jämför en hoj på 1l som levererar säg 200hk. Dra en parallell till en jänke V8 på 4l som också utvecklar 200hk.

Hojmotorn skulle utan tvekan göra att bilen går lika fort men inte med samma utväxling... Du kan helt enkelt förutsätta att om effektkurvan är likadan (vilket det oftast är på sugmotorer) så kommer bilen gå identiskt med tidigare.

Bara tänk dig själv. MC motorn varvar ca tre gånger så mycket, sätter man tomgången på tre gånger så högt som bilmotorn och utväxlingen då delad på tre.

Vid samma hastighet som tidigare har du (förutsatt att effektkurvan är samma) exakt samma effektuttag och går lika bra.

Det du menar att den inte skulle orka utan vridet, det är ju att med lågt vrid på låga varv genererar ju väldigt lågt effektuttag på låga varv och det är fortfarande effekten som driver bilen framåt. Men i min uträkning ovan har du samma effektuttag vid samma km/h och därmed så går din tes inte ihop.

Mvh

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
cheffer
4 september 2009 · 1 422 Inlägg

Hästkrafter ska det vara, vrid finns bara så "manliga" killa ska kunna skryta över att deras bil har någon form av kraft smile Nm sliter däck och hk går fort! Kolla bara in "dieseldoris" som kör diesel på strippen, 2000nm i bilfan tyckte jag dem sa uppe på sättna när jag va där ock kollade och den går på ca 11sek, det är inget som jag imponeras över iaf. Chassit vrider på sig och att burna är en lek men går det fort? Nja, inte för den effekten som är i motorn. Beror väl också på att utväxlingen blir så tung när det inte varvas så mycket med en diesel men beviseligen vinner man mer på lägre vrid - högre effekt och lättare utväxling än mycket vrid och tung utväxling

Förstå inte fel nu, vridmoment är viktigt det med, gör stor skillnad i segdragning och bottendrag men hästkrafter går fortare, de som ger draget i maskinen. Kolla på motorcyklarna med ca 150häst ur 1000cc och jämför mot en glidare på 1900cc som presterar ca 150-160nm, vad rör på sig bäst? Jo, lillmotorn med många hästkrafter.

Fördelen med diesel och vridmoment är att kraften finns alltid där, behöver inte vänta på den och det kan ju vara extremt skönt det också men det är effekten som försätter fordonet i rörelse snabbt.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
zoopåse
4 september 2009 · 1 171 Inlägg

hk vs. nm = rpm


Det går lika bra med bägge för det ena ger det andra. Men de måste då relateras till vilka varvtal man tänker använda motorn vid. Kör man tex mellan 1000-3000varv endast så kommer ju vridet eller effekten som utvecklas vara intressant vid de olika varvtalen. Kör man mellan 4000-6000varv så är det vridet och därmed effekten vid alla de varvtalen som är intressant.

Det beror alltså på hur man ska köra bilen och vilka utväxlingar (växlar) man kan välja mellan. Kolla alltså på vridmomentskurvan/effektkurvan att den är hög i det område som du tänkt använda.

En bil med 250hk där effekten upp till 6000rpm ligger under 10hk och sedan ökar till 250hk vid 6500rpm blir alltså jätteslö om man kör som vanligt men ligger man precis vid 6500varv så är den stark. Frågan är om man någonsin kommer dit utan ett väldigt slir på koppling och extremt tätt mellan växlarna.

Senast redigerat av zoopåse (4 september 2009)

Iam2fast4U
4 september 2009 · 1 534 Inlägg

det intressanta är ju inte effekten det intressanta är NÄR effekten kommer vid vilket varvtal

edit: såg nu att folk redan skrivit det

Senast redigerat av Iam2fast4U (4 september 2009)

BMW E34 "538" (1990)
kimish
4 september 2009 · 182 Inlägg

Det är konstigt dedär.

Hur kan då OG 9-3 med 185hk och 265nm gå bättre än Volvo D5 med 185hk och 400nm?

hest
4 september 2009 · 181 Inlägg

kimish skrev:
Det är konstigt dedär.

Hur kan då OG 9-3 med 185hk och 265nm gå bättre än Volvo D5 med 185hk och 400nm?

vikten plus att en diesel inte varvar något wink

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
kimish
4 september 2009 · 182 Inlägg

hest skrev:

kimish skrev:
Det är konstigt dedär.

Hur kan då OG 9-3 med 185hk och 265nm gå bättre än Volvo D5 med 185hk och 400nm?

vikten plus att en diesel inte varvar något wink

Vikten skiljer inte så hemskt mycket ändå. Jag tycker ändå att kraft är kraft. Men det är väl 6växlad låda och diesel som spökar. Det är skillnad när saaben gör 100 på 2a växeln medans volvon strax ska lägga i fjärde antar jag.

hest
4 september 2009 · 181 Inlägg

kimish skrev:

hest skrev:

kimish skrev:
Det är konstigt dedär.

Hur kan då OG 9-3 med 185hk och 265nm gå bättre än Volvo D5 med 185hk och 400nm?

vikten plus att en diesel inte varvar något wink

Vikten skiljer inte så hemskt mycket ändå. Jag tycker ändå att kraft är kraft. Men det är väl 6växlad låda och diesel som spökar. Det är skillnad när saaben gör 100 på 2a växeln medans volvon strax ska lägga i fjärde antar jag.

läs tidigare i tråden, tror det är första eller andra sidan, står väldigt bra där smile nm * varvtal är den riktiga kraften..

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
BoraV6
21 november 2009 · 677 Inlägg

viccoA skrev:
Saxtat från Bjoerk på Autopower:

Okunniga motorjournalister har under en tid spridit falska budskap kring vridmomentets betydelse som allt fler verkar köpa. Nu senast var det ett test i Teknikens Värld mellan BMW 330cd och någon mercedesdiesel där skribenten vräkte ur sig direkta felaktigheter. Bland annat påstods att det är vridet som ger accelerationen och effekten som ger hög toppfart. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Detta är en direkt lögn och är lika sant som att vatten rinner uppåt.

Jag hör ofta bilägare som säger att deras bil är så snabb för att den har ett så högt vrid. Företrädesvis är det diesel- och turboägare som hävdar att det höga vridmomentet ger bilen fantastiska prestanda.

De flesta verkar inte ha den blekaste aning om sambandet mellan motorns vridmoment och effekt. Därför tänkte jag axla det tunga ansvaret att reda ut begreppen vridmoment och effekt!

Det enkla förhållandet lyder:

effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)

En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:

w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.

För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:

M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)

Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:

M(2) = P / w(2)

Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).

Ett högt vridmoment hos en motor skvallrar endast om motorkaraktären, eftersom det betyder att en hög effekt levereras på låga varv. Nu säger alla skeptiker i kör, vridet är visst viktigt! Kolla bara på alla lastbilar! Ja, lastbilar har ett mycket högt vridmoment vilket innebär att de levererar enormt mycket effekt på låga varv. Fast det skulle utan vidare gå att driva en 60 ton tung lastbil med en F1-motor. Bara utväxlingen är tillräckligt låg... Skulle vara maffigt att höra en Scania krypa iväg med en vrålande V10 på 20000 rpm!

Jag vet, det blev långt men jag vill så gärna upplysa alla som gått på vridmomentspropagandan i media. Detta är inga självklara grejor och det är säkert svårt att förstå vad jag menar men jag har försökt att förklara så gott det går. Tack för ordet!

Har försökt sätta in lite siffror i formeln, men får det inte att stämma. Vilka enheter är det som sätts ut i tex P=M*W?
Är lite trög så här efter en lång arbetsdag!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang