Bromsbyte Seat Ibiza

bybben
5 mars 2007 · 9 Inlägg

Min bil är i stort behov av att få bromsbeläggen bytta fram. Innan jag sätter igång med det måste jag fråga om det är några specialverktyg som man kan behöva? Har aldrig bytt på en Seat innan. Det är väl i stort sett bara att skruva av oket och plocka ut beläggen och sedan i med de nya? Eller är det något annat man behöver tänka på?

XanderCage
5 mars 2007 · 193 Inlägg

Bytte vänster bakok på min Leon igår och det behövdes inga special verktyg.
har iofs nästan helt nya belägg sedan tidigare och har man väldigt slitna kan man
behöva skruva in kolven i oket, tror man behöver speciella bromsverktyg då.
Men det är samma som¨till audi och vw på Leon iaf.

Mvh Kimme

isakare
6 mars 2007 · 272 Inlägg

Fram behöver du inga specialverktyg, 13 o 15 nyckel tror jag det är för att lossa oket

Se till att glidpinnarna går lätt, utan klossar i ska oket kunna glida fiktionsfritt.

Åker helst på is =)
bybben
6 mars 2007 · 9 Inlägg

Tack för era svar. Skall ner lite senare i garaget och göra ett försök med bromsbytet.
Märkte igår att det bara inte skrapar till när jag bromsar, utan även ibland när jag INTE bromsar... Tror nog att oket kan behöva en liten översyn, för det verkar inte gå tillbaka som det skall.

Germax
6 mars 2007 · 12 086 Inlägg

Jag har bytt bromsbelägg på en Seat Ibiza 00, och om jag minns rätt satt oket med en 7mm insexbult. Det är en mindre vanlig storlek.

bybben
7 mars 2007 · 9 Inlägg

Det stämde bra att det var insexbultar för att skruva av oket. Sedan var det bara att plocka av de gamla beläggen och sätta dit de nya. Hur lätt som helst!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang