Fylla vatten/glykol, hur gör jag? (amatör)

Vallås Locos
12 mars 2007 · 407 Inlägg

Bil: BMW 318is -96

Nu är det såhär att jag tänkte kolla så där är tillräckligt med vatten/glykol i systemet. Det jag ibland förbryllas över är att skribenter ibland skrivet vatten då de menar rent, vanligt vatten medans de ibland skriver vatten och menar vatten/glykol. För det första så fyller jag väl på med vatten/glykol i det stora expansionskärlet på högra sidan om kylaren. Rent vatten, ska jag fylla på det i luttningsskruven som sitter precis bredvid, lite till vänster? Tänkte skriva en enkelt förklaring till hur jag tänkte gå tillväga. Ändra den om jag ska göra något i annan ordning.

1. Se till att motorn är kall

2. Fyller på glykol/vatten(hälften av varje) så expansionskärlet blir fullt.

3. Slå på tändning och dra igång fläkten på max värme.

4. Vad gör jag nu? Ska jag ha locket borta från expansionskärlet och skruva bort luftningsskruven också? Bara skruvar jag luftningsskruven rakt upp och ”tar bort den” medans jag fyller? Ska jag fylla luftningshålet med rent vatten eller vatten/glykol?

5. Skruva igen luftningen och expansionskärlet

6. Startar motorn och låter den gå på tomgång ett tag

7. Öppnar luftningshålet och fyller på med? vatten eller vatten/glykol?

8. Stäng luftningsventilen och varva upp motorn lite

9. Öppna den med motorn igång och fyll åter lite

10. Klart? Iväg och köra till jobbet...

Jag ska byta termostaten snart så då byter jag hela systemet men så att där var lite för lite så tänkte fylla på det till jag byter termostaten i veckan. Fyll bara på med 4.1, 4.2, 4,3 och så vidare om jag har missat något där. Eller ändra om den andra ordningen om jag gjort något fel där.

camaro67 Meister
12 mars 2007 · 6 763 Inlägg

Tycker de låter som att man måste lämna in bilen på verkstad för att fylla på vatten.. Men det är väll bara att fylla på vatten/glykol. vet inte hur det ser ut på bmw men häll det på rätt ställe. Du ska iaf hälla i vatten och glykol! Är inte kul om de blir kallt. Sedan så har glykolen en en rostmotverkande funktion och jag tror även att den smörjer lite.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
12 mars 2007 · 203 Inlägg

Låter bra som du har skrivit, men var noga med luftningen, locket skall vara av när du luftar. och du skall absolut ha glykol i vattnet. Se bara till så att du inte blandar olika glykoler, finns dock blandningsbar glykol också ioförsej.. mvh

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
Vallås Locos
12 mars 2007 · 407 Inlägg

Audi_S-power skrev:
Låter bra som du har skrivit, men var noga med luftningen, locket skall vara av när du luftar. och du skall absolut ha glykol i vattnet. Se bara till så att du inte blandar olika glykoler, finns dock blandningsbar glykol också ioförsej.. mvh

Vad menar du med locket ska vara av, till expansionskärlet? Jag har väl ändå det stängt efter det jag har fyllt där och startat motorn? Trodde bara det var luftningsskruven jag bara skulle röra sedan när jag startat motorn, skruva upp den och fylla på och sedan skruva i den igen.

Du menar blå och röd? För vilket märke som finns i har jag knapast koll på...

Senast redigerat av Vallås Locos (12 mars 2007)

Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
12 mars 2007 · 203 Inlägg

jess, jag menar blå,grön röd. du verkar veta en del ju,, fattas kanske bara lite sj förtroende;) jag bytte sj termostat osv på min S4 förra veckan. är inga som helst problem med att lufta osv smile så lycka till!

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
KarlNilsson Örebroare i exil
12 mars 2007 · 970 Inlägg

Ja gör du ungefär som du har skrivit ska det inte behöva bli några missöden smile

Kan berätta om en bil jag fick in på jobbet i förra veckan. Kunden hade visst bytt kylarvätskan själv, men nu gick bilen varm. Kunde till slut konstatera att kunden fyllt på med bensin och spolarvätska. Färgen på vätskan var för övrigt nåt åt "självlysande lasergul" hållet och behöver jag påpeka att pumpen hade skurit rätt så ordentligt smile

Hej FRA!
Vallås Locos
12 mars 2007 · 407 Inlägg

_Kekke_ skrev:
Ja gör du ungefär som du har skrivit ska det inte behöva bli några missöden smile

Kan berätta om en bil jag fick in på jobbet i förra veckan. Kunden hade visst bytt kylarvätskan själv, men nu gick bilen varm. Kunde till slut konstatera att kunden fyllt på med bensin och spolarvätska. Färgen på vätskan var för övrigt nåt åt "självlysande lasergul" hållet och behöver jag påpeka att pumpen hade skurit rätt så ordentligt smile

Bättre att som mig nästan fråga för mycket då. Det finns som sagt inte dumma frågor...

Team-Adolfsson Gödseldräng
12 mars 2007 · 4 529 Inlägg

hehe fatta typ nada de du snackar om tongue

i bmws instruktion bok står det blanda 40/60
40% glykol 60% vatten sen bara att fylla kylar behållaren och sen tuta å se glad ut :p

och några snackar om luftning ska aldrig behövas luftas så länge det finns vatten i tanken bara om det är helt tort

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
13 mars 2007 · 365 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Bil: BMW 318is -96

Nu är det såhär att jag tänkte kolla så där är tillräckligt med vatten/glykol i systemet. Det jag ibland förbryllas över är att skribenter ibland skrivet vatten då de menar rent, vanligt vatten medans de ibland skriver vatten och menar vatten/glykol. För det första så fyller jag väl på med vatten/glykol i det stora expansionskärlet på högra sidan om kylaren. Rent vatten, ska jag fylla på det i luttningsskruven som sitter precis bredvid, lite till vänster? Tänkte skriva en enkelt förklaring till hur jag tänkte gå tillväga. Ändra den om jag ska göra något i annan ordning.

1. Se till att motorn är kall

2. Fyller på glykol/vatten(hälften av varje) så expansionskärlet blir fullt.

3. Slå på tändning och dra igång fläkten på max värme.

4. Vad gör jag nu? Ska jag ha locket borta från expansionskärlet och skruva bort luftningsskruven också? Bara skruvar jag luftningsskruven rakt upp och ”tar bort den” medans jag fyller? Ska jag fylla luftningshålet med rent vatten eller vatten/glykol?

5. Skruva igen luftningen och expansionskärlet

6. Startar motorn och låter den gå på tomgång ett tag

7. Öppnar luftningshålet och fyller på med? vatten eller vatten/glykol?

8. Stäng luftningsventilen och varva upp motorn lite

9. Öppna den med motorn igång och fyll åter lite

10. Klart? Iväg och köra till jobbet...

Jag ska byta termostaten snart så då byter jag hela systemet men så att där var lite för lite så tänkte fylla på det till jag byter termostaten i veckan. Fyll bara på med 4.1, 4.2, 4,3 och så vidare om jag har missat något där. Eller ändra om den andra ordningen om jag gjort något fel där.

Du hade verkligen många punkter att gå igenom wink
Gör så här:
Fyll expansionskärlet till max-strecket. (med ca: 50/50 vatten och glykol)

Starta bilen.

Fyll på igen till max-strecket, medans bilen är igång.

Låt bilen stå på tomgång några min (under uppsikt)

Fyll på till max-strecket igen (om det behövs)

Kör sedan en liten runda tills motorn blir varm och har öppnat termostaten.

Fyll sedan på till max-strecket igen.

Vrid sedan på fläkten på fullt med full värme och kontrollera att det blir riktigt varmt!
Blir de det så är allt ok.

Lycka till!

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang