_TiNcO_
Personbilssystemstekniker.
13 mars 2007
· 365 Inlägg
Vallås Locos skrev:
Bil: BMW 318is -96
Nu är det såhär att jag tänkte kolla så där är tillräckligt med vatten/glykol i systemet. Det jag ibland förbryllas över är att skribenter ibland skrivet vatten då de menar rent, vanligt vatten medans de ibland skriver vatten och menar vatten/glykol. För det första så fyller jag väl på med vatten/glykol i det stora expansionskärlet på högra sidan om kylaren. Rent vatten, ska jag fylla på det i luttningsskruven som sitter precis bredvid, lite till vänster? Tänkte skriva en enkelt förklaring till hur jag tänkte gå tillväga. Ändra den om jag ska göra något i annan ordning.
1. Se till att motorn är kall
2. Fyller på glykol/vatten(hälften av varje) så expansionskärlet blir fullt.
3. Slå på tändning och dra igång fläkten på max värme.
4. Vad gör jag nu? Ska jag ha locket borta från expansionskärlet och skruva bort luftningsskruven också? Bara skruvar jag luftningsskruven rakt upp och ”tar bort den” medans jag fyller? Ska jag fylla luftningshålet med rent vatten eller vatten/glykol?
5. Skruva igen luftningen och expansionskärlet
6. Startar motorn och låter den gå på tomgång ett tag
7. Öppnar luftningshålet och fyller på med? vatten eller vatten/glykol?
8. Stäng luftningsventilen och varva upp motorn lite
9. Öppna den med motorn igång och fyll åter lite
10. Klart? Iväg och köra till jobbet...
Jag ska byta termostaten snart så då byter jag hela systemet men så att där var lite för lite så tänkte fylla på det till jag byter termostaten i veckan. Fyll bara på med 4.1, 4.2, 4,3 och så vidare om jag har missat något där. Eller ändra om den andra ordningen om jag gjort något fel där.
Du hade verkligen många punkter att gå igenom
Gör så här:
Fyll expansionskärlet till max-strecket. (med ca: 50/50 vatten och glykol)
Starta bilen.
Fyll på igen till max-strecket, medans bilen är igång.
Låt bilen stå på tomgång några min (under uppsikt)
Fyll på till max-strecket igen (om det behövs)
Kör sedan en liten runda tills motorn blir varm och har öppnat termostaten.
Fyll sedan på till max-strecket igen.
Vrid sedan på fläkten på fullt med full värme och kontrollera att det blir riktigt varmt!
Blir de det så är allt ok.
Lycka till!
Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur