6515
Sök

Hjulbultarna gick av!!

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Hej, då jag vet att många hatar vissa märken och för respekt mot bilhandlarna med mera kommer jag inte skriva märket på bilen för att få vettiga svar, ingen debatt om märken osv.

Allt började med att jag var ute igår och körde, small till och bilen gick som en orm. Rullade sakta in på en parkering, visade sig att 3 av 5 hjulbultar har gått av!! Jag har muttrar och bultarna kommer ut från själva oket.

Bilen är en 04a med full servicebok, gått 9300 när jag köpte har nu gått 9800. Detta är ju nått som inte ska kunna hända? Och jag kan väll knappast lyckats gjort nått på den lilla tiden. Kan med handen på hjärtat säga att jag inte burskört ett skvatt med bilen, vart riktigt rädd om den. Min sambo är dessutom gravid så blir inte en chans att ens busköra för den delen. Pratade med handlaren idag och dom var väldigt medgörliga över telefon. Skall försöka ta med bilen till dom så skulle dom kika på den. Bilen hänger kvar på mina 2 sista bultar, men satt under en domkraft för säkerhets skull.

Jag vill veta vad ni tycker, är detta acceptabelt att de händer? Vad kan jag säga/göra om dom tycker jag skall betala detta? Jag tycker personlig att dom skall ta på sig och fixa detta. Eller får jag bita i det sura äpplet? Jag har vagnskadegaranti kvar kan de vara nått som fungerar på detta? jag är mest ute efter information så jag är förbered då jag ska till bilfirman imorgon.

Tacksam för svar,tips.

-

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
14 mars 2007
Lite långt för min del, annars skulle jag kunna ställa upp o hjälpa till om firman krånglar. brukar inte va så jävelusiskt att byta hjulbultar.

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Vad brukar de kosta då ca? Ser ut som att allt klarat sig iaf smile

-

755 Inlägg
14 mars 2007
det kvittar väl om bilen har rullar 40 0000mil eller 9 000mil så ska väl hjul bultarna sitta fast på en bil från 04 eller har jag fel??

FreddeK
14 mars 2007
har du vagnskadegaranti så kommer dom åtgärda detta förhoppningsvis! ne det ska inte hända men allt kan ju gå sönder tyvärr. lycka till

1 079 Inlägg
14 mars 2007
Första jag tänker är tänk om alla bultar har samma usla kvalitet, om det är originalbultar och det är de som har sålt dessa så anser jag att de borde ta tillbaka hjulbultarna och ge dig nya runt om.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Jo allt kan ju gå sönder, så direkt jättearg är jag inte smile, glad att de hände i stan i 40km och inte på rixan i 120. Det som skulle kunna göra mig arg är bara om dom nonchalerar mig nu, men fixar dom detta så är ja glad och nöjd. Som sagt pratat med dom på telefon och då var de inte några som helst problem. Men man har ju läst den ena skräckhistorien efter den andra om bilhandlare.

Jag är 2a ägaren på bilen, inte för att det har någon betydelse smile. Servad på samma ställe som den är såld. Bilen är i 130-160 000:- klassen som 04a så det är ingen budgetbil heller. Skulle gärna säga vafan det är får nån, men jag antar att ni förstår,det kommer någon som säger "?" är en helt rutten bil, och så är cirkusen igång.

Tack för alla snabba svar! Helt kanon av er som tar tid och läsa samt svara. Uppskattas verkligen.

-

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
14 mars 2007
Om det bara är hjulbultarna o allt annat har klarat sig så kanske det borde landa på en eller ett par hundra :- per hjul, eller nåt i den stilen *materialkostnad*

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Gt90, jag hoppas verkligen du har rätt smile, om det skulle köra ihop sig så kommer jag kanske rätt så billigt udan.

-

8 921 Inlägg
14 mars 2007
När är bilen köpt?
Firma eller privat?
Vem har bytt däck sist?
Senast redigerat av Hamilton (14 mars 2007)

Fotograf på Tierp iDag

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Köpte bilen för 5 månader sen hos auktoriserad handlare, samma ställte som första killen köpte den, jag är 2:a ägaren.  Var sommardäck på orginalfälg, däckfirma la om till vinterdäck på orginalfälgen, allt som är gjort.
Senast redigerat av stukastini (14 mars 2007)

-

* Voff voff *
11 110 Inlägg
14 mars 2007
Ett bra sätt att ha av bultarna är att vara för entusiastisk med muttermaskinen... Fast nog borde en så pass ny bil klara sig längre än så?! Dom gångerna jag varit med om att hjulbultar/pinnbultar gått av har det varit mycket äldre bilar...

Men lite bök lär det ju bli för dom att byta eftersom du skriver att du har fasta pinnbultar + muttrar och inte hjulbultar så att säga...

Verkar ju dock lite skumt att dom bara skulle gå av så där...? Och dessutom tre på en gång? Låter nästan som tillverkningsfel...? Om jag var du skulle jag nog be att få nya runtom på alla nav...?! Och vill dom inte det så kanske det är läge att prata med generalagenten för bilen i Sverige! Och vill inte han så är nog media en bra lösning, dom älskar ju så´nt där...

Hursomhelst hade iaf jag personligen haft MYCKET svårt att lita på bilen efter en så´n händelse...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Ja man är lite tveksam nu :S, vart så nöjd med den innan detta. Men nu känner jag mig väldigt tveksam, speciellt då jag om ca 2 veckor kommer ha mitt barn i den bilen. Känns inte alls bra.

Och generalagenten har jag redan pratat med smile, dom vela ha full dokumentation på det där. Vilket dom tog upp med "firman" jag handla från. Så nu återstår det bara att dom skall kika på det, gått bra hitills över telefon iaf. Media har jag också tänkt på om det skulle visa sig att dom struntar i mig, sverker i svt va de första som jag kom att tänka på big_smile.

-

557 Inlägg
14 mars 2007
Kan det inte vara så att hjulet inte satt åt ordentligt då? vi hade en s60 på verkstan där 2 hjulbultar gått av. det visade sig att hjulet satt väldigt dåligt, på tok för dåligt.

//Jerry

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Fimpha skrev:
Kan det inte vara så att hjulet inte satt åt ordentligt då? vi hade en s60 på verkstan där 2 hjulbultar gått av. det visade sig att hjulet satt väldigt dåligt, på tok för dåligt.

Det skulle kunna vara så men jag har vart med om att folk vart på andra bilar jag haft och folk har en tendens att sabotera så jag kollar alltid mina muttrar med jämna mellanrum och så. Bara 2 dagar innan satt dom bra, och har bara åkt fram å tillbaka till jobbet under dom dagarna, 2km.

-

8 921 Inlägg
14 mars 2007
stukastini skrev:
Fimpha skrev:

Det skulle kunna vara så men jag har vart med om att folk vart på andra bilar jag haft och folk har en tendens att sabotera så jag kollar alltid mina muttrar med jämna mellanrum och så. Bara 2 dagar innan satt dom bra, och har bara åkt fram å tillbaka till jobbet under dom dagarna, 2km.

Jag skulle ta kontakt med säljaren, du har ju garanti kvar på bilen.
Har du som du skriver kollat muttrarna så kan man utesluta däckfirman.

En seriös bilhandlare bråkar inte om sådana saker som du råkat utför.

Fotograf på Tierp iDag

265 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Jag tror inte det kommer vara några problem faktiskt, dom har bra rykte och är väldigt trevliga. Men jobbar natt nu och har nada att göra så lika bra att kolla upp lite tänkte jag så man får lite skin på näsan och är bered om dom börjar muttra om att jag skall stå för detta.

-

727 Inlägg
15 mars 2007
Ja du robert hur gick det med det där yikes obehaglig historia!

hoppas de går bra med allt och att du kommer billigt undan! smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

265 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Pratat med bilhandlaren idag, jag får stå för detta själv! General bla bla tog inte på sig detta, fan va förbannad jag är. Blev dock inte så dyrt som jag trott att laga, ca 1500:- för delarna och 1500:- för arbetet. Dock lagar jag själv, glöm att jag pyntar dom för att laga detta, är en principsak för mig.

-

4 554 Inlägg
15 mars 2007
låter ju helt otroligt att dom skulle kunna gå av.. enda ja kan tänka mej är temperaturskillnader och gjort att de blivit sånt tryck på dom men känns ändå helt fel hehe:P hoppas de inte va jättesvårt att få ur resterna av de gamla hjulbultarna och att gängerna är hela

Sök