Nån som vet vad det kan vara för fel ?

Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

Behöver hjälp med en sak som jag inte fattar vad det kan vara för nått.

När jag har kopplingen helt uppe så rasslar det som fan å om jag typ bara typ vilar foten på den så slutar det rassla men då börjar det typ vissla istället eller låter typ som när det skriker i fläktremmarna ungerfär sånt ljud och sen när jag trycker ner kopplingen helt så blir det tyst. .  . nån som vet vad det kan vara som är fel ??.. Har funderat på om det kan vara urtrampningslagret men jag vet inte roll
Bilen är en gammal 240..

Senast redigerat av Tim_ (15 mars 2007)

HoKkee
15 mars 2007 · 845 Inlägg

hmm skulle tippa på de jag med. aldrig haft någe såntproblem själv.
men kolla iaf.

Andreas83
15 mars 2007 · 601 Inlägg

är Urtrampningslagret till 99% men de e inte svårt å byta på en hederlig volvo:D

Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

okej.. nej det är inte svårt men dom jag har frågat har trott att det inte är det men får vell riva å kolla det då , tack för svaren kom gärna på flera osaker !

Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

det skummaste är ju att om det vore slut så borde det ju låta när jag trycker ner kopplingen fullt..

shogun
15 mars 2007 · 2 117 Inlägg

När urtrampningslagret givit upp helt så kan det rassla riktigt ordentligt eftersom lagerbanan kan tilta och skrapa emot kopplingsfjädern/solfjädern. Då är det absolut läge att omedelbart byta lager.
När du trycker ner kopplingen så trycker du ihop lagret som glappar mindre och därav blir tystare. Vinandet du hör då är antagligen det skärande ljud som uppstår när lagringsfunktionen gradvis försämras och metall glider mot metall.

Det finns ju även andra möjliga orsaker till ljudet men varför riskera ett haveri med kopplingsras och kanske krökt vev...(extremfall men ändå).

Ta och titta efter. Det är ju bara lite jobb i några timmar och några hundringar för ett nytt lager. Hoppas det går bra för dig och att det inte är något värre.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

Jo men det skrapande ljudet blir också värre när man ökar varvtalet.. tycker det låter konstigt om det är det men om du tror det ska jag nog riva och kolla smile

shogun
15 mars 2007 · 2 117 Inlägg

Tim_ skrev:
Jo men det skrapande ljudet blir också värre när man ökar varvtalet.. tycker det låter konstigt om det är det men om du tror det ska jag nog riva och kolla smile

Ja, det är bäst att kolla för ljudet är ju inte normalt. Kolla även så att kopplingen är schysst och att styrlagret som sitter i veven (där axeltappen från lådan styrs in mot motorn) är ok.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

shogun skrev:

Tim_ skrev:
Jo men det skrapande ljudet blir också värre när man ökar varvtalet.. tycker det låter konstigt om det är det men om du tror det ska jag nog riva och kolla smile

Ja, det är bäst att kolla för ljudet är ju inte normalt. Kolla även så att kopplingen är schysst och att styrlagret som sitter i veven (där axeltappen från lådan styrs in mot motorn) är ok.

Jo har funderat på det med men är det jobbigt att byta om det skulle vara där felet ligger, tror du ?

Kettunen
15 mars 2007 ·

Det kallas slitage Tim. Delarna behöver ju inte vara sönder för att dom väsnas. Men det är garanterat lagrena

Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

Kettunen skrev:
Det kallas slitage Tim. Delarna behöver ju inte vara sönder för att dom väsnas. Men det är garanterat lagrena

Jo det är klart det är slitage. . Men tänkte sälja bilen ligger ute på annons så vill få det avklarat så fort som möjligt . . Men det ända man kan göra är vell att riva ner tar ju inte många timmar ...

Kettunen
15 mars 2007 ·

Ne precis. Går ju oftast rätt smidigt.  Inget roligt jobb men inte svårt heller smile

Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

Kettunen skrev:
Ne precis. Går ju oftast rätt smidigt.  Inget roligt jobb men inte svårt heller smile

Nej och sen är det en a-traktor och det sitter dubbla lådor på den som är ihopsvetsade som inte gör saken lättare...

Kettunen
15 mars 2007 ·

Oh trevligt tongue
Aldrig pillat med en sådan faktiskt,. Aldrig ens tykt om/kört en sådan tongue Är sj 19

Tim_
15 mars 2007 · 46 Inlägg

Nej jag fyller snart arton å tänkte sälja rapplet men lär fixa det där å liten brunnen el först tongue hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang