hur får snabbare "spol-up" i turbon? förutom extraktor-grenrör?

m3l1n
18 mars 2007 · 200 Inlägg

som rubriken lyder ..trött  på att behöva varva ur bilen så mkt för att få turbon att ladda fullt ..3tum från turbon gör det nån skillnad ?
kan passa på att fråga var xs grenrör säljs smile

tack

Alecci
18 mars 2007 · 2 014 Inlägg

Separata rör i L-bow/downpipe för turboavgaser och wastegateavgaser är ett sätt att öka responsen. Grövre avgasdelar skulle nog hjälpa en del också...

Inte fel heller att kika på insugsdelen, desto mer/snabbare luft som kommer in i motorn desto mer/snabbare luft kommer ut vilket bidrar till att turbon svarar snabbare.

Skulle dock inte rekommendera dig att köpa XS-grenrör. De är kända för att spricka, behöva planing av flänsar, etc. Skulle tro att XS-Power redan nämnts på forumet någon gång, testa att söka.

Annars köps väl XS-Power oftast från Ebay.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
insane_1 Min dröm, din vardag.
18 mars 2007 · 641 Inlägg

m3l1n skrev:
som rubriken lyder ..trött  på att behöva varva ur bilen så mkt för att få turbon att ladda fullt ..3tum från turbon gör det nån skillnad ?
kan passa på att fråga var xs grenrör säljs smile

tack

Hur mycket behöver du varva för att få fullt ladd då?
Jag har fullt ladd (runt 1bar) vid ~3000rpm med t25:an.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Timkarlsson
18 mars 2007 · 79 Inlägg

Monterar du en avgaskam istället för din insugskam så kommer turbon ladda tidigare! Jag har för mig att den ska sitta ett "hack" fel i medsolsriktning.
Elektronisk styrning av laddtrycket ska tydligen också kunna få turbon att ladda tidigt. Men hur mycket tidigare vet jag inte.

Har du inte redan bytt till en bättre bränslepump så är det på tiden att göra det nu!

Senast redigerat av Badass (18 mars 2007)

Big Al Dr. Turbo
18 mars 2007 · 459 Inlägg

läste infon om din bil
om du nu måste varva ur motorn för att få 1bars ladd med din turbo så är det nått som är väldigt galet

gissar på wastegate läckage (pga dålig klocka) eller nån avgaspackning som farit

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
m3l1n
18 mars 2007 · 200 Inlägg

turbon börjar ladda vid 2700 och vid runt 4500-5000laddar den fullt.. chippet är rätt dåligt mappat om det har nån större betydelse ..turbon byttes för 2000 mil sen av nån av dom förra ägarna ..

Germax
19 mars 2007 · 12 086 Inlägg

Får du inte fullt laddtryck förens 5000 rpm är något helfel.
Med en så liten snurra ska du ha fullt ladd vid högst 3500.

Vad är de för laddstyrning på 200? Mekanisk lr elektronisk? Jag skulle ju börjat leta fel där. Steg 2 byta WG klocka, kolla så ventilen inte kärvar häller.

En sak är säker, du har fel någonstans.. fixa dom innan du börjar trimma!

Ekan_
19 mars 2007 · 41 Inlägg

Avgas bandage ju varmare avgaser desto snabbare spol up time. Mvh Robin

Audi_freak_on_a_leash
19 mars 2007 · 216 Inlägg

Tyckte det hjälpte lite med sportkat och 3" downpipe.
Open air borde märkas av lite...

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
Fenne
19 mars 2007 · 160 Inlägg

vet inte om du har bytat till 3" avgas?
för det är jobbigt för turbon att arbeta sig upp till 1 bars tryck med original system.
det kräver nästan ett 3" från turbon o bak.
om du ska få tidigt ladd.

en elektronisk boost controller hjälper mycket oxå.
jag har fullt ladd (1,1bar) vid ca 2800rpm.
har dock ej samma motor men det är inte mcyket som skiljer sig från våra motorer. 2dl cylindervolym e typ allt som skiljer. smile

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Audi_freak_on_a_leash
19 mars 2007 · 216 Inlägg

Fenne skrev:
vet inte om du har bytat till 3" avgas?
för det är jobbigt för turbon att arbeta sig upp till 1 bars tryck med original system.
det kräver nästan ett 3" från turbon o bak.
om du ska få tidigt ladd.

en elektronisk boost controller hjälper mycket oxå.
jag har fullt ladd (1,1bar) vid ca 2800rpm.
har dock ej samma motor men det är inte mcyket som skiljer sig från våra motorer. 2dl cylindervolym e typ allt som skiljer. smile

Får heller inte vara FÖR grovt. Ska ju vara anpassat med programvaran osv.
Behöver det motstånd styrboxen är programmerad för annars kan det bli andra komplikationer.

Vet att 1.8T motorerna bänkar bättre med 2,5" dp än de med 3" med resten av motorn orginal...

Senast redigerat av Audi_freak_on_a_leash (19 mars 2007)

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
m3l1n
19 mars 2007 · 200 Inlägg

vid 4500 laddar den fullt på 2ans växel om jag trycker full gas ..tror att wastegate klockan blev bytt ochså i samband med turbobytet..vad kostar en klocka ungefär ?.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang