Folk får fan lära sig köra i rondeller!

Smajly
20 mars 2007 · 3 059 Inlägg

Hamilton skrev:

RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ligger det bilar i högerfilen ska du sakta in eller köra så pass sakta att du kan hitta en lucka eller vänta tills dom släpper in dig.. alt. bara ta ett varv extra..

Jepps, man kan köra runt i högerfilen också enligt "reglerna".
Mycket av det dom lär ut på körskolan är inte alltid lagar och måste.. mycket lär dom ut för din och andras säkerhet och ger dig tips på hur du lättast kör runt en rondell.. inte sagt att du måste göra det, det inte är en lag på att du ska köra i det eller det andra.

Senast redigerat av Smajly (20 mars 2007)

MrTobias
20 mars 2007 · 1 297 Inlägg

Hamilton skrev:

RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ja enligt de nya reglerna så kan man ju faktiskt göra det, frågan är om man kan göra det även om det står i rondellen vart man får köra i höger och i vänster fil. I de flesta rondeller som jag kört i iaf så står det tex i vänsterfilen att man får svänga vänster och köra rakt fram ut i vänstra filen. I Höger fil får man bara svänga höger och köra rakt fram.

Händer rätt ofta att jag ligger i vänsterfilen när jag ska rakt fram i en rondell för att det känns smidigare att inte ta ut kurvan så himla mycket. Men eftersom att jag vet om att det är halva befolkningen som inte vet hur man kör så kollar jag alltid riktigt noga vad andra medtrafikanter håller på med.

Har även hänt mig att jag varit den som "haft rätt" då jag körde in i rondellen och såg att det kom en bil i väldigt hög fart i vänsterfilen. Jag ställde mig på bromsen så att jag nästan stannade i rondellen för att undvika en säker krock.

Jag utgår ifrån att alla är idioter när jag kör.. funkar bra smile

RichardC Fartdåre
20 mars 2007 · 378 Inlägg

Det lättaste för din del är att ligga i högerfilen hela varvet tills du skall ut, men det skapar mest oro hos dina medtrafikanter. Det som jag sa är så du skall köra i en rondell men jag vet mycket väl att du får köra i högerfilen hela varvet runt men bara för att du får så måste du inte. Sen visstär det så att ligger du i vänster filen och ska in i den högra så skall du lämna företräde, antingen gasa på och komma före eller de lättaste släppa gasen och rulla in bakom.

Skall du svänga vänster och ligger i höger filen hela varvet runt så gör du fel, men du bryter ingen lag men du gör fel. För så var och är inte tanken.

En filiga rondeller är mycket läättare för där går det knappt göra fel, men 2 filiga är komplicerade. Mest p.g.a. att inte alla vet hur de egentligen skall och bör köras i.

TICen är till salu säljs billigt.
RichardC Fartdåre
20 mars 2007 · 378 Inlägg

Strumpan skrev:

Hamilton skrev:

RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ja enligt de nya reglerna så kan man ju faktiskt göra det, frågan är om man kan göra det även om det står i rondellen vart man får köra i höger och i vänster fil. I de flesta rondeller som jag kört i iaf så står det tex i vänsterfilen att man får svänga vänster och köra rakt fram ut i vänstra filen. I Höger fil får man bara svänga höger och köra rakt fram.

Händer rätt ofta att jag ligger i vänsterfilen när jag ska rakt fram i en rondell för att det känns smidigare att inte ta ut kurvan så himla mycket. Men eftersom att jag vet om att det är halva befolkningen som inte vet hur man kör så kollar jag alltid riktigt noga vad andra medtrafikanter håller på med.

Har även hänt mig att jag varit den som "haft rätt" då jag körde in i rondellen och såg att det kom en bil i väldigt hög fart i vänsterfilen. Jag ställde mig på bromsen så att jag nästan stannade i rondellen för att undvika en säker krock.

Jag utgår ifrån att alla är idioter när jag kör.. funkar bra smile

word

TICen är till salu säljs billigt.
Smajly
20 mars 2007 · 3 059 Inlägg

Strumpan skrev:

Hamilton skrev:

RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ja enligt de nya reglerna så kan man ju faktiskt göra det, frågan är om man kan göra det även om det står i rondellen vart man får köra i höger och i vänster fil. I de flesta rondeller som jag kört i iaf så står det tex i vänsterfilen att man får svänga vänster och köra rakt fram ut i vänstra filen. I Höger fil får man bara svänga höger och köra rakt fram.

Händer rätt ofta att jag ligger i vänsterfilen när jag ska rakt fram i en rondell för att det känns smidigare att inte ta ut kurvan så himla mycket. Men eftersom att jag vet om att det är halva befolkningen som inte vet hur man kör så kollar jag alltid riktigt noga vad andra medtrafikanter håller på med.

Har även hänt mig att jag varit den som "haft rätt" då jag körde in i rondellen och såg att det kom en bil i väldigt hög fart i vänsterfilen. Jag ställde mig på bromsen så att jag nästan stannade i rondellen för att undvika en säker krock.

Jag utgår ifrån att alla är idioter när jag kör.. funkar bra smile

Japps, men det är skillnad på omärkta rondeller och märkta.. är dom märkta är det pilarna som gäller men oftast finns den markeringen i körfälten redan innan du kommer fram till rondellen. Sen e ju frågan om dom pilarna målats för att underlätta för folk eller om måste följa dom som påbudsskyltar.

Har tillomed en 4vägs korsning här i stan som e likadan.. du kommer fram i korsningen i två körfält.. i båda är det målat pilar rakt fram, i det högra även en pil höger och i det vänstra även en pil vänster... MEN.. ska du rakt fram är det bara 1 (en) fil på andra sidan korsningen.. vad ska man göra om båda ska rakt fram smile

Senast redigerat av Smajly (20 mars 2007)

Sandman
20 mars 2007 · 873 Inlägg

GunnarW skrev:
...

De nya reglerna innebär också att man bara behöver använda blinkers när man ska "svänga höger" ut ur rondellen, man ska inte använda dem om man ska svänga vänster för rent tekniskt kör man då bara rakt fram.
Ska man få rätt vid en evetuell kollision ska man alltså alltid ligga i högerfilen oavsett var man ska ut ur rondellen.

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx


Mvh

GunnarW

Står ju i PDF'en du skickade "När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Det är väl det viktigaste, men det följer knappt någon.


Om du menar att man inte ska blinka vänster medans man kör i rondellen, och sedan höger när man ska ut enligt de nya reglerna är det ju rätt synd just pga att folk inte blinkar höger när de ska ut.
Det är ju jätte bra när de blinkar vänster, då vet man ju defenetivt att man ska släppa fram dem för de ska vidare.
Man behöver inte tveka och undra om de egentligen ska rakt fram (av innan de kommer fram till dig alltså) men låter bli att blinka höger.

Hittar inget i PDF'en om att man inte ska göra detta.
Hittar å andra sidan inget om att man ska göra det heller.
Väldigt dumt om det är ändrat i så fall... gör ju att rondelkörningen blir en ännu större flaskhals.
Man kan helt enkelt aldrig räkna med att folk kommer att blinka när de ska av eller inte. 70% blinkar inte alls i min erfarenhet.

Om man står stilla och antar att alla som inte blinkar alls (varken vänster för att de ska förbi dig, eller höger för att de ska av) ska förbi dig kan du ju bli stående hela dagen...


Vad tänkte de på när de tog bort den regeln då?
Kommer ju bara göra en ännu mera benägen att bränna rakt ut till slut.
Blinkar de vänster vet man ju att man ska hejda sig, höger att de ska av och att du kan köra in.
Nu när det uppmuntras ännu mera att inte blinka alls får man köra staredown på varenda bil och gissa vart den ska...


Enligt PDF'ens sista sida har även trådskaparen väjningsplikt mot den som är i yttre fältet och ska anpassa sin hastighet efter bilen i yttre körfältet. Så hade något hänt hade han nog blivit vållande?
Det är alltså fullt möjligt att bli "inboxad" flera varv i innefältet i en riktigt packad rondell wink

Don't get mad, get even.
MrTobias
20 mars 2007 · 1 297 Inlägg

Har tillomed en 4vägs korsning här i stan som e likadan.. du kommer fram i korsningen i två körfält.. i båda är det målat pilar rakt fram, i det högra även en pil höger och i det vänstra även en pil vänster... MEN.. ska du rakt fram är det bara 1 (en) fil på andra sidan korsningen.. vad ska man göra om båda ska rakt fram smile

Oj det läst konstigt. Måste man nästan se för att förstå tanken bakom de hela. Låter som ett rödljusrace med utmaning! smile

Hamilton
21 mars 2007 · 8 868 Inlägg

Smajly skrev:

Hamilton skrev:

RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ligger det bilar i högerfilen ska du sakta in eller köra så pass sakta att du kan hitta en lucka eller vänta tills dom släpper in dig.. alt. bara ta ett varv extra..

Jepps, man kan köra runt i högerfilen också enligt "reglerna".
Mycket av det dom lär ut på körskolan är inte alltid lagar och måste.. mycket lär dom ut för din och andras säkerhet och ger dig tips på hur du lättast kör runt en rondell.. inte sagt att du måste göra det, det inte är en lag på att du ska köra i det eller det andra.

Presic, ibland måste man använda huvudet till annat än att ha keppsen på wink
Med sunt furnuft kommer man långt.

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
21 mars 2007 · 8 868 Inlägg

Strumpan skrev:

Hamilton skrev:

RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ja enligt de nya reglerna så kan man ju faktiskt göra det, frågan är om man kan göra det även om det står i rondellen vart man får köra i höger och i vänster fil. I de flesta rondeller som jag kört i iaf så står det tex i vänsterfilen att man får svänga vänster och köra rakt fram ut i vänstra filen. I Höger fil får man bara svänga höger och köra rakt fram.

Händer rätt ofta att jag ligger i vänsterfilen när jag ska rakt fram i en rondell för att det känns smidigare att inte ta ut kurvan så himla mycket. Men eftersom att jag vet om att det är halva befolkningen som inte vet hur man kör så kollar jag alltid riktigt noga vad andra medtrafikanter håller på med.

Har även hänt mig att jag varit den som "haft rätt" då jag körde in i rondellen och såg att det kom en bil i väldigt hög fart i vänsterfilen. Jag ställde mig på bromsen så att jag nästan stannade i rondellen för att undvika en säker krock.

Jag utgår ifrån att alla är idioter när jag kör.. funkar bra smile

Så du lägger dig i vänster filen när du ska rakt fram i en rondell, hur menar du att det är smidigast att göra så ?

Senast redigerat av Hamilton (21 mars 2007)

Fotograf på tierpidag.se
p3o
21 mars 2007 · 3 Inlägg

GunnarW skrev:
Hej
Tyvärr hade du med stor säkerhet blivit vållande därför att regelverket ändrats. Förut gällde speciella regler för rondellkörning och enligt dessa regler hade den som befann sig i "vänsterfilen" företräde när han skulle byta fil för att ta sig ut ur rondellen. Av någon obegriplig anledning har vägverket ändrat reglerna så att rondellkörning numera är likställt med vanlig körning och alltså gäller högerregeln dvs den som ligger i högerfilen har företräde UTOM precis när han ska in i rondellen. "Fordonen som kör inne i cirkulationen har företräde. De fordon som närmar sig cirkulationsplatsen har därför väjningsplikt och ska i god tid sänka hastigheten eller stanna." Men när de väl kommit in i rondellen har de företräde!
De nya reglerna innebär också att man bara behöver använda blinkers när man ska "svänga höger" ut ur rondellen, man ska inte använda dem om man ska svänga vänster för rent tekniskt kör man då bara rakt fram.
Ska man få rätt vid en evetuell kollision ska man alltså alltid ligga i högerfilen oavsett var man ska ut ur rondellen.

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx


Mvh

GunnarW

Bra skrivet!

Varför byggs då tvåfiliga cirkulationsplatser?
Och varför inpräntas man i körskolan att välja vänsterfil om man ska av tredje avfarten (vänster) när det bara medför en liten effektivitetsökning då följande bilar kan köra in direkt i högerfilen:
bil från 1:a "påfarten" som ska 1/4 varv och 1/2 varv samt
bil från 2:a "påfarten" som ska 1/4 varv.
Den stora faran är ju precis som trådförfattaren beskriver när man ska ur cirkulationsplatsen från vänsterfilen med en bil i högerfilen som vill fortsätta rakt fram cirkulationsplatsen.

Enklaste och säkraste lösningen är som sagt att ALLTID välja högerfilen.

Sandman
21 mars 2007 · 873 Inlägg

p3o skrev:
Varför byggs då tvåfiliga cirkulationsplatser?
Och varför inpräntas man i körskolan att välja vänsterfil om man ska av tredje avfarten (vänster) när det bara medför en liten effektivitetsökning då följande bilar kan köra in direkt i högerfilen:
bil från 1:a "påfarten" som ska 1/4 varv och 1/2 varv samt
bil från 2:a "påfarten" som ska 1/4 varv.
Den stora faran är ju precis som trådförfattaren beskriver när man ska ur cirkulationsplatsen från vänsterfilen med en bil i högerfilen som vill fortsätta rakt fram cirkulationsplatsen.

Enklaste och säkraste lösningen är som sagt att ALLTID välja högerfilen.

Öhm...
Finns bara små rondeller där du bor?

Om du lägger dig i vänsterfilen gör det ju att folk som ska direkt till höger i den första avfarten (den du kör förbi utan att köra av) kan köra obehindrat utan att behöva stå och vänta på dig som ändå inte ska av där.

För att nämna ett exempel.
Det är inte en "liten" effektivisering. Det kan spara stackaren som står och väntar på att bara få köra höger flera minuter om alla andra bilar efter dig gör precis som du och lägger sig i högerfilen när de inte behöver det.

Varför man inpräntas det?
För att det är rätt.

Grundreglerna i trafiken bygger på att man ska underlätta för sina medtrafikanter och inte försvåra för dem genom att tex vara bekväm av sig och alltid lägga sig i ytterfilen.


Många rondeller byggs i onödan, och många är tvåfiliga utan att behöva vara det.
Men på en del ställen underlättar tvåfiliga rondeller enormt när trafikmängden är stor.
Synd bara att folk inte kan använda dem för att underlätta för sina medtrafikanter...

Don't get mad, get even.
kalleman00
21 mars 2007 · 140 Inlägg

Har ni sett dom nya idioterna då som först inleder med att blinka vänster i rondellen, för att sedan blinka höger när dom har kommit halvvägs.
M.a.o. kör dom rakt fram i rondellen, och att dom blinkar höger är ju helt rätt, men varför tror så jävla många att man ska blinka vänster först?

För övrigt tycker jag att de gamla reglerna var bättre, tydligare och säkrare. Ska man vänster i rondellen blinkar man först vänster, sen när man har kommit bort till avfarten innan den man ska av på lägger man sig i högerfilen och blinkar höger. Det är det tydligaste tycker jag. Iom att VV tjatar om nollvisioner hit o dit så är det konstigt att dom inför grejs som blir osäkrare....

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
p3o
21 mars 2007 · 3 Inlägg

Sandman skrev:

p3o skrev:
Varför byggs då tvåfiliga cirkulationsplatser?
Och varför inpräntas man i körskolan att välja vänsterfil om man ska av tredje avfarten (vänster) när det bara medför en liten effektivitetsökning då följande bilar kan köra in direkt i högerfilen:
bil från 1:a "påfarten" som ska 1/4 varv och 1/2 varv samt
bil från 2:a "påfarten" som ska 1/4 varv.
Den stora faran är ju precis som trådförfattaren beskriver när man ska ur cirkulationsplatsen från vänsterfilen med en bil i högerfilen som vill fortsätta rakt fram cirkulationsplatsen.

Enklaste och säkraste lösningen är som sagt att ALLTID välja högerfilen.

Öhm...
Finns bara små rondeller där du bor?

Om du lägger dig i vänsterfilen gör det ju att folk som ska direkt till höger i den första avfarten (den du kör förbi utan att köra av) kan köra obehindrat utan att behöva stå och vänta på dig som ändå inte ska av där.

För att nämna ett exempel.
Det är inte en "liten" effektivisering. Det kan spara stackaren som står och väntar på att bara få köra höger flera minuter om alla andra bilar efter dig gör precis som du och lägger sig i högerfilen när de inte behöver det.

Varför man inpräntas det?
För att det är rätt.

Grundreglerna i trafiken bygger på att man ska underlätta för sina medtrafikanter och inte försvåra för dem genom att tex vara bekväm av sig och alltid lägga sig i ytterfilen.


Många rondeller byggs i onödan, och många är tvåfiliga utan att behöva vara det.
Men på en del ställen underlättar tvåfiliga rondeller enormt när trafikmängden är stor.
Synd bara att folk inte kan använda dem för att underlätta för sina medtrafikanter...

Det ger som jag sa en effektivitetsökning i tre fall (se mitt första inlägg) men frågan är om den är värd det.
Hade alla bilister kunnat köra bil så hade jag hållit med dig men många e usla bilförare som dessutom pysslar med tusen saker när dom kör, då blir den ökade svårighetsgraden med tvåfiliga cirkulationsplatser och frivilligt val av vänsterfil vid 3/4-varv farlig.

Undrar hur många som har samma felaktiga uppfattning som trådförfattaren vad gäller regler i cirkulationsplatser? Rätt många tror jag.

Om alla konsekvent hade valt vänsterfilen vid 3/4-varv så hade det funkat, tyvärr finns ingen sån regel och därför medför regeln om körfältsbyte att man alltid bör välja höger i cirkulationsplatser om man vill slippa bli vållande till olycka.

Vad som "är rätt" väger inte lika tungt som en trafikregel tyvärr.
Några minuters tidsvinst är inte mycket att ha om man krockar med allt vad det innebär med kroppsskada, handikapp, sjukskrivning, ekonomisk förlust etc.

FL3JM Inga konstigheter
21 mars 2007 · 2 064 Inlägg

kalleman00 skrev:
Har ni sett dom nya idioterna då som först inleder med att blinka vänster i rondellen, för att sedan blinka höger när dom har kommit halvvägs.
M.a.o. kör dom rakt fram i rondellen, och att dom blinkar höger är ju helt rätt, men varför tror så jävla många att man ska blinka vänster först?

För övrigt tycker jag att de gamla reglerna var bättre, tydligare och säkrare. Ska man vänster i rondellen blinkar man först vänster, sen när man har kommit bort till avfarten innan den man ska av på lägger man sig i högerfilen och blinkar höger. Det är det tydligaste tycker jag. Iom att VV tjatar om nollvisioner hit o dit så är det konstigt att dom inför grejs som blir osäkrare....

Man SKA blinka vänster så länge du inte kör ut ur rondellen, det är MYCKET BÄTTRE än att inte blinka alls. Detta gäller bara större rondeller dock.
Man gör på detta vis helt klart för andra att man inte tänker svänga av utan kommer fortsätta i rondellen. Att inte blinka skapar en osäkerhet då det finns många idioter som skiter i att blinka överhuvudtaget.

Tvåfiliga rondeller är lite knepiga, ska man till vänster ska man lägga sig i vänsterfil, när man sen kört förbi avfarten som var rakt fram ska man börja byta till högerfilen för att sedan svänga av. Är det då nån i vägen (tex kanske nån som kommer från avfarten innan och ska rakt fram) så får man avbryta sitt filbyte och köra ett varv till. Det händer iofs sällan, brukar alltid finnas en lucka som man kan trycka sig in i, men det är iaf bättre än att prejja nån stackars jävel. smile

endorfinslaven
21 mars 2007 · 671 Inlägg

He he

Jag håller med om att de gamla reglerna var tydligare och skapade mindre oro.
Oftast löser sig det mesta genom att man är observant och använder nackmuskler och speglarna på bilen....
Men enligt mig så finns ett större problem vid rondellkörning, folk som trycker sig in framför så man måste tvärnita. Många saknar avståndsbedömning och möjlighet att räkna ut hastighet på bilarna i rondellen, selektiv varseblivning.

Kommer man in på 3:an och ska lägga upp eller har lagt upp ett ställ så får man lov o köra åt de andra för annars så kör man in i dem. Vems fel det är blir mindre väsentligt man får lösa situationen, ok att de inkommande ska lämna företräde men det gör ont o är onödigt så man får bromsa upp sitt ställ med tutan o däcken tjutandes, det brukar väcka upp halvsovandes svensson i trafiken.

Åk lite taxi i Kina så märker man att utan regler och en trafikintensitet som inte finns i Sverige så löser sig rätt mkt med hjälp av lite fantasi..

Det blir lätt fördummande med överförmynderiet ala Svedala....

E...

Smajly
21 mars 2007 · 3 059 Inlägg

FL3JM skrev:
Man SKA blinka vänster så länge du inte kör ut ur rondellen, det är MYCKET BÄTTRE än att inte blinka alls. Detta gäller bara större rondeller dock.
Man gör på detta vis helt klart för andra att man inte tänker svänga av utan kommer fortsätta i rondellen. Att inte blinka skapar en osäkerhet då det finns många idioter som skiter i att blinka överhuvudtaget.

Man tycker att man ska men du behöver inte om du inte vill.

Enda gången jag blinkar vänster i en rodell är om jag vet att jag ska ut till vänster så blinkar jag vänster redan innan jag kommer in i den.. för att blinka höger vid sista avfarten innan min. Då vet alla redan innan att jag ska ut till vänster eller runt i rodellen. Men det är inte för hänsyn till andra utan bara för min egen skull att slippa på påkörd eller nått sånt.

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
21 mars 2007 · 1 290 Inlägg

FL3JM skrev:

kalleman00 skrev:
Har ni sett dom nya idioterna då som först inleder med att blinka vänster i rondellen, för att sedan blinka höger när dom har kommit halvvägs.
M.a.o. kör dom rakt fram i rondellen, och att dom blinkar höger är ju helt rätt, men varför tror så jävla många att man ska blinka vänster först?

För övrigt tycker jag att de gamla reglerna var bättre, tydligare och säkrare. Ska man vänster i rondellen blinkar man först vänster, sen när man har kommit bort till avfarten innan den man ska av på lägger man sig i högerfilen och blinkar höger. Det är det tydligaste tycker jag. Iom att VV tjatar om nollvisioner hit o dit så är det konstigt att dom inför grejs som blir osäkrare....

Man SKA blinka vänster så länge du inte kör ut ur rondellen, det är MYCKET BÄTTRE än att inte blinka alls. Detta gäller bara större rondeller dock.
Man gör på detta vis helt klart för andra att man inte tänker svänga av utan kommer fortsätta i rondellen. Att inte blinka skapar en osäkerhet då det finns många idioter som skiter i att blinka överhuvudtaget.

Tvåfiliga rondeller är lite knepiga, ska man till vänster ska man lägga sig i vänsterfil, när man sen kört förbi avfarten som var rakt fram ska man börja byta till högerfilen för att sedan svänga av. Är det då nån i vägen (tex kanske nån som kommer från avfarten innan och ska rakt fram) så får man avbryta sitt filbyte och köra ett varv till. Det händer iofs sällan, brukar alltid finnas en lucka som man kan trycka sig in i, men det är iaf bättre än att prejja nån stackars jävel. smile

Man SKA inte alls blinka när man ska köra vänster! Folk fattar inte att man SKA blinka när man kör ur rondellen!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
21 mars 2007 · 1 290 Inlägg

Hamilton skrev:

golfarn_nr1 skrev:

golfarn_nr1 skrev:
Högerregeln gäller i rondeller.

http://www.vv.se/filer/publikationer/ci … splats.pdf

Du länkar till reglerna med trotts det  tolkar du dom fel...

Så du menar att högerregeln INTE gäller i rondellen?

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
21 mars 2007 · 1 290 Inlägg

Strumpan skrev:

Hamilton skrev:

RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ja enligt de nya reglerna så kan man ju faktiskt göra det, frågan är om man kan göra det även om det står i rondellen vart man får köra i höger och i vänster fil. I de flesta rondeller som jag kört i iaf så står det tex i vänsterfilen att man får svänga vänster och köra rakt fram ut i vänstra filen. I Höger fil får man bara svänga höger och köra rakt fram.

Händer rätt ofta att jag ligger i vänsterfilen när jag ska rakt fram i en rondell för att det känns smidigare att inte ta ut kurvan så himla mycket. Men eftersom att jag vet om att det är halva befolkningen som inte vet hur man kör så kollar jag alltid riktigt noga vad andra medtrafikanter håller på med.

Har även hänt mig att jag varit den som "haft rätt" då jag körde in i rondellen och såg att det kom en bil i väldigt hög fart i vänsterfilen. Jag ställde mig på bromsen så att jag nästan stannade i rondellen för att undvika en säker krock.

Jag utgår ifrån att alla är idioter när jag kör.. funkar bra smile

Ligger du i vänster körfält och ska rakt fram kommer du garanterat smälla med nån som kommer från höger i rondellen och tror att du ska fortsätta vänster.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
MrTobias
21 mars 2007 · 1 297 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

Strumpan skrev:

Hamilton skrev:

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Ja enligt de nya reglerna så kan man ju faktiskt göra det, frågan är om man kan göra det även om det står i rondellen vart man får köra i höger och i vänster fil. I de flesta rondeller som jag kört i iaf så står det tex i vänsterfilen att man får svänga vänster och köra rakt fram ut i vänstra filen. I Höger fil får man bara svänga höger och köra rakt fram.

Händer rätt ofta att jag ligger i vänsterfilen när jag ska rakt fram i en rondell för att det känns smidigare att inte ta ut kurvan så himla mycket. Men eftersom att jag vet om att det är halva befolkningen som inte vet hur man kör så kollar jag alltid riktigt noga vad andra medtrafikanter håller på med.

Har även hänt mig att jag varit den som "haft rätt" då jag körde in i rondellen och såg att det kom en bil i väldigt hög fart i vänsterfilen. Jag ställde mig på bromsen så att jag nästan stannade i rondellen för att undvika en säker krock.

Jag utgår ifrån att alla är idioter när jag kör.. funkar bra smile

Ligger du i vänster körfält och ska rakt fram kommer du garanterat smälla med nån som kommer från höger i rondellen och tror att du ska fortsätta vänster.

Jepp, men som någon sa att för att inte vara den som orsakar en olycka så kan man ligga i höger fil hela tiden. Visst det är inte du som är skurken men du är en 3kvartsvarvare i högerfilen! Olyckan är nära.. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang